اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۰:۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۵۱۵۰۹

ماجرای واردات لوازم آرایشی با پولِ دارو

رییس سازمان غذا و دارو درباره برخی اظهارات مبنی بر واردات لوازم آرایشی بهداشتی با ارزِ دارو، توضیح داد. محمدرضا شانه‌ساز درباره وضعیت واردات مواد اولیه دارویی، گفت: در حوزه نقل و انتقالات مالی برای واردات مواد اولیه هیچ گشایشی حاصل نشده است. البته توانمندی و تجربه سیستم مالی و دارویی ما افزایش یافته است. به هر صورت و با لطف خدا در حال حاضر داروی مردم به خوبی تامین می‌شود و تعداد اقلام کمبود دارویی روز به روز در حال کاهش است.

او افزود: از طرفی هم از سوی سازمان غذا و دارو و هم از سوی معاونت فناوری و ارگان‌های دست‌اندرکار در تامین دارو، برنامه‌ریزی شده است که در زمینه تولید مواد اولیه دارویی بطور منظم برنامه‌ریزی کنیم. در حال حاضر ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز مردم در داخل کشور تامین می‌شود و برنامه ما این است که در حوزه مواد اولیه نیز بتوانیم تولید را از ۶۰ درصد به بالای ۹۰ درصد ظرف یک سال آینده برسانیم. شانه‌ساز تاکید کرد: تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان باعث شد که همه داروسازان و سایر دست اندرکاران صنعت داروسازی به جایی برسند که بتوانیم در آینده‌ای نزدیک در حوزه مواد اولیه نیز به خودکفایی برسیم. این یکی از برکات فشاری است که دشمنان به مملکت‌مان وارد می‌کنند. وی در پاسخ به سوالی درباره کیفیت داروهای ایرانی گفت: من فکر نمی‌کنم که اعتماد به داروهای ایرانی کم شده باشد. باید توجه‌کرد که استانداردهای تولید داروی ما استانداردهای بین‌المللی است و در این حوزه استاندارد ملی نداریم، اما قطعاً در کنار تامین کمی دارو روی بحث کیفی هم با دقت نظر بیشتری عمل خواهیم کرد. در جلسات متعددی که با صنایع دارویی برگزار کرده‌ایم، تاکید شده حتماً روی بحث کیفیت باید بیش از گذشته انرژی بگذارند. وزیر بهداشت هم در جلسات متعددی که در رونمایی‌های اخیر داشتند اعلام کردند که ما نمی‌خواهیم برای تولید داخل رانت ایجاد شود و بر همین اساس حتماً باید تولید داخل ما تلاش مضاعفی برای ارتقاء کیفیت خودش انجام دهد. این جزو برنامه‌های قطعی ماست و در کنار تامین دارو به کیفیت دارو نیز می‌پردازیم. رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره برخی اظهارات مبنی بر واردات لوازم آرایشی - بهداشتی با استفاده از ارز دارو، گفت: به هر حال در بحث تغییرات نرخ ارز و چند قیمتی شدن ارز کسانی هم هستند که سوءاستفاده می‌کنند. برنامه‌ریزی ما این است که با ارتباط بهتر سامانه‌ها میان وزارت صمت، بانک مرکزی و وزارت بهداشت از بروز سوءاستفاده‌ها جلوگیری کنیم. او افزود: البته مواردی از تخلف در این زمینه وجود داشته و اتفاقاتی افتاده است که متخلفین شناسایی شدند و به دستگاه‌های قضایی و امنیتی که در رسیدگی به این امور صلاحیت دارند، معرفی شده‌اند و پرونده‌هایشان به جریان افتاده است. امیدواریم دیگر چنین موضوعاتی تکرار نشود.

وجود 3000 کلاس درس 41 نفره به بالا در کشور

معاون وزارت آموزش و پرورش درباره تراکم جمعیت دانش‌آموزی در دوره ابتدایی اظهار کرد: تراکم کلاسی نباید بالای ۲۶ نفر در دوره ابتدایی باشد. این در حالی است که حدود ۶۲ درصد کلاس‌ها تراکم بالای ۲۶ نفر دارند و ۳۰۲۲ کلاس درس نیز بالای ۴۱ نفر هستند.

رضوان حکیم‌زاده با اشاره به چالش‌های تحقق عدالت آموزشی گفت: عدالت آموزشی یعنی همه کودکان امکان رفتن به مدرسه را داشته باشند. معنای کیفی عدالت آموزشی نیز به فرصت برابر برای یاد گرفتن تاکید دارد. آیا همه آنها که امکان رفتن به مدرسه را پیدا می‌کنند، می‌توانند فرصت‌های برابر یادگیری داشته باشند؟ او افزود: اکثر رتبه‌های برتر کنکور هم شرایط اقتصادی و اجتماعی برتری داشتند که بیانگر تفاوت در دسترسی به فرصت‌های برابر است. البته باید همه جوانب را درنظر گرفت و به پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه عدالت آموزشی نیز توجه کرد. هرچند هنوز در بخش‌هایی نیازمند بهبود و ارتقا هستیم. یکی از دستاوردهای خوب نظام آموزشی، پوشش تحصیلی ۹۸.۱۳ درصدی در دوره ابتدایی است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه اگر همه دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند یعنی همه آنها حق موفقیت دارند اظهار کرد: اگر این اصل را به عنوان هدف نظام آموزشی بپذیریم، شرایط باید به گونه‌ای رقم بخورد که همه دانش‌آموزان به یک اندازه فرصت رشد و ترقی داشته باشند. ولی شاهد هستیم که در عمل این اتفاق نمی‌افتد و حتی کدرشته‌های خوب کنکور نیز در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های مناطق برخوردارتر قرار می‌گیرد. حکیم‌زاده اضافه کرد: ریشه این موضوع به دوران کودکی یعنی یادگیری اولیه بر می‌گردد. فرصت برخورداری از آموزش‌های پیش دبستانی یکی از شاخص‌های مهم است. اکنون نرخ پوشش پیش دبستانی ۷۴ درصد است و اتفاقا نکته جالب توجه آنکه مناطق کمتر برخوردار پوشش بهتری دارند، زیرا در چند سال اخیر ردیف اعتباری ویژه پیش‌دبستانی مناطق دوزبانه در بودجه‌های سنواتی دیده می‌شود. در عین حال که میانگین کشوری پوشش پیش دبستانی ۷۴ درصد است در استان‌هایی چون خوزستان ۱۰۰ درصد، در برخی چون ایلام ۹۰ درصد است. در واقع در استان‌های کمتر برخوردار وضعیت پوشش ما بسیار خوب است. او با اشاره به عوامل موثر یادگیری در دوره ابتدایی گفت: عوامل درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای موثر بر یادگیری وجود دارند. معلم، کیفیت همسالان در کلاس درس، تراکم جمعیت کلاسی، فضا، امکانات و دسترسی به منابع یادگیری از جمله عوامل درون مدرسه‌ای تعیین‌کننده کیفیت یادگیری دانش‌آموزان هستند. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آیا همه دانش‌آموزان ما به یک اندازه می‌توانند یاد بگیرند؟

 

ارسال نظر