اخبار

۱۳۹۸/۰۶/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۴۲۹

دریافت شهریه با ترفند «مدرسه الکترونیکی»

سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیردولتی گفت: شهریه مدارس بر اساس یک الگوی خاص تعریف شده که در سامانه مشارکت‌ها نیز قابل رصد است. سعید صالح در مورد جذب دانش‌آموز با ترفندی به‌نام «مدرسه الکترونیکی» گفت: شهریه مدارس بر اساس یک الگوی خاص تعریف شده که در سامانه مشارکت‌ها نیز قابل رصد است که چندین شاخص دارد اما در هیچ‌ یک از این شاخص‌ها، مدرسه الکترونیک یا شهریه‌ای به این منظور در نظر نگرفته است. او ادامه داد: مدارس غیردولتی برای پوشش هزینه‌ها شهریه دریافت کرده و روش‌های متفاوت آموزشی را در نظر می‌گیرد اما  اینکه مدارس با برچسب آموزش الکترونیک اقدام به دریافت شهریه‌های بالاترکنند، در الگوی آموزش و پرورش تعریف نشده است. صالح با تاکید بر اینکه تبلیغ در حوزه آموزش الکترونیکی ذاتا خطا نیست، تصریح کرد: اینکه بدین منظور هزینه بالاتری دریافت شود اشتباه بوده و تخلف محسوب می‌شود. سرپرست اداره کل مدارس و مراکز غیردولتی اظهار کرد: در سطح شهر تهران و استان‌های مختلف بازرسانی داریم که در صورت مشاهده تخلف تذکر داده شده و در نهایت شورای نظارت وزارتخانه درباره اینها تصمیم‌گیری می‌کند. صالح ادامه داد: اگر اولیاء با تبلیغاتی غیرهمسان با آنچه ارایه می‌شود روبرو شدند، می‌توانند با شماره ۴۳۱۷ شکایت خود را اعلام کنند و ما نیز قول می‌دهیم تخلفات شهریه‌ای را پیگیری کنیم.

فاصله بیشتر باغ وحش‌ها از استانداردهای حداقلی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: قریب به اتفاق باغ‌های وحش و باغ‌های پرندگان از استانداردهای حداقلی فاصله دارند. شهاب الدین منتظمی درباره وضعیت نامناسب باغ‌وحش‌ها در سراسر کشور گفت: در بحث استانداردسازی باغ‌وحش‌ها با استانداردهای جهانی فاصله داریم، چراکه از ابتدا ذهنیت از یک باغ وحش و همچنین هدف از ایجاد باغ وحش برای کسی که اقدام به این کار کرده است، مشخص نبوده و درک درستی نداشته است. او با اشاره به برنامه‌های دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش برای ارتقای استانداردها، ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما این است، تا جایی که می‌شود، استانداردها را به روز رسانی کرده و کمک کنیم تا باغ‌وحش‌ها در سراسر کشور استاندارد شوند. مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: استانداردسازی نیازمند هزینه است و باید به صاحب باغ‌وحش بتواند علاوه بر هزینه‌ای که صرف باغ‌وحش می‌کند، از آن درآمد نیز کسب کند، بنابراین باید هزینه‌ها برایش مقرون به صرفه باشد و تا زمانی که این هزینه‌ها مقرون به صرفه نباشد، ما نمی‌توانیم باغ‌وحش‌ها را برای رسیدن به استانداردهای جهانی تحت فشار بگذاریم. منتظمی اظهار کرد: اگر بخواهیم باغ‌وحش‌ها را تحت فشار بگذاریم، مباحث و مسائل پشت‌پرده‌ای از جمله قاچاق ممکن است، ایجاد شود، بنابراین مجبور هستیم، استانداردسازی را در بازه زمانی و در دوره‌های مختلف انجام دهیم تا به کف استاندارد دست یابیم. او با اشاره به باغ‌های وحش و باغ‌های پرندگان فعال در کشور، به ایلنا گفت: ۷۴ باغ‌وحش و مرکز نگهداری حیوانات در کشور وجود دارد که ۳۷ مرکز از این مراکز باغ پرندگان هستند. این مراکز با توجه به شرایط استقرار و مجوزهایی که دارند، توسط ماموران سازمان محیط‌زیست نظارت و پایش می‌شوند. در حال حاضر همه این مراکز مجوزهای لازم را دارند و ما باغ وحش و باغ پرندگان بدون مجوز نداریم، اما عموما تعدادی از این مراکز از استانداردهای حداقلی فاصله دارند. او در پاسخ به این سوال که چه تعداد از این مراکز از استانداردهای حداقلی فاصله دارند، اظهار کرد: متاسفانه قریب به اتفاق این مراکز از استانداردهای اولیه فاصله دارند و شاید تنها باغ وحش تهران است که به حداقل استانداردها نزدیک است. باغ وحش باراجین که مرکز نگهداری حیوانات نیز است و در حال حاضر در مرحله شروع کار قرار دارد، تمامی فعالیتش را بر اساس استاندارد‌های موجود آغاز می‌کند. وی گفت: در کنار پایش از باغ‌های وحش، ارزیابی و نظارت هم صورت می‌گیرد.

جمع‌آوری کودکان کار  از خیابان‌ها شدنی نیست

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیرکارشناسی شده و سیاسی است. حسن موسوی چلک با اشاره به ماده ۸۰ قانون کار، گفت: طبق این ماده قانونی افراد ۱۵ تا ۱۸ سال رسما به عنوان کارگر نوجوان مورد پذیرش قرار گرفته‌اند. همچنین افراد شاغل در سنین ۱۵ تا ۱۸ سال می‌توانند از خدمات بیمه‌ای اشتغال استفاده کنند.

او با اشاره به اینکه بر اساس ماده ۷۹ قانون کار تمامی افراد زیر ۱۵ سال از کار منع شده‌اند، افزود: کار نوجوانان باید به گونه‌ای باشد که جسم و روح کودک آسیب نبیند و ساعات کار کمتری نسبت به کارهای عادی داشته باشد. موسوی‌چلک با تاکید بر اینکه بسیاری از کودکان کار به دلیل تامین معاش خانواده به اجبار مشغول به اشتغال می‌شوند، اظهار کرد: نظام تامین اجتماعی ایران نظامی فراگیر نیست و وقتی که شرایط اقتصادی خوب نباشد احتمال اشتغال کودکان در کشور افزایش پیدا می‌کند. رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران با اشاره به اینکه حذف کودک کار از خیابان امکان پذیر نیست، تصریح کرد: کودکان کار باید از حقوق اولیه خود بهره‌مند شوند. جمع‌آوری کودکان کار از سطح شهرها عملی غیر کارشناسی شده و سیاسی است.

 

ارسال نظر