اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۰۶۹

لزوم افزایش مالیات بر سیگار

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به جامع مبارزه و کنترل دخانیات در کشور مصوب سال 85، گفت: جهت الزام در اجرای تمامی بندهای این قانون، باید توفان فکری و اطلاع‌رسانی میان مسوولان مربوطه، مردم و از جمله سازمان امور مالیاتی به راه افتد تا بدین وسیله شهروند مطالبه‌گر، مسوولان را ملزم به اجرای تمامی بندهای قانون کرده و خود نیز در کاهش مصرف انواع محصولات دخانی با سیاست‌گذاران همراه باشد. محمدرضا مسجدی همچنین با اشاره به بند ۸ قانون مبارزه با دخانیات، افزود: بر اساس این بند از قانون باید سالانه ۱۰ درصد به مالیات بر دخانیات افزوده شود که تاکنون این امر محقق نشده است. در حالی که اکثر کشورهای منطقه تا ۷۵ درصد و حتی بیش از این درصد را افزایش داده و صنایع دخانی را ملزم به پرداخت آن کرده‌اند. وی با اشاره به این مطلب که درصورتی‌که مالیات بر دخانیات طبق قانون مصوب اخذ شود، بودجه سلامت کشور دو برابر خواهد شد، گفت: با افزایش مالیات بر سیگار، استعمال آن را تا ۳۰ درصد در جامعه می‌توان کاهش داد؛ این معادل‌های است که در اکثر کشورها اتفاق افتاده و ایران نیز متعهد به اجرای آن است.او با تاکید بر این مساله که علاوه بر مالیات سیگار، مالیات توتون قلیان نیز باید اخذ شود، تاکید کرد: در بحث کاهش مصرف و افزایش مالیات انواع محصولات دخانی در کشور ما خلأ قانونی نداریم، بلکه مشکل در ضمانت اجرای آن است. به هرحال با توفان فکری و آگاه‌سازی شهروندان می‌توان شهروند مطالبه‌گری را به وجود آورد که در ادامه آن مجریان امر را مجبور به اجرای بی‌چون و چرای قوانین کنند.

شماره‌گذاری موتورسیکلت کاربراتوری متوقف شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن مخالفت با شماره‌گذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: اعضای شورای عالی سلامت اجازه شماره‌گذاری و ورود موتورسیکلت‌های کاربراتوری را به تهران ندهد.

 بشیر خالقی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و درمان متولی اصلی سلامت جامعه است و باید نسبت به تاثیرات منفی آلاینده‌ها بر سلامت مردم واکنش نشان دهد، گفت: شورای عالی سلامت که متشکل از رییس‌جمهور به عنوان رییس شورا، وزیر بهداشت و درمان به عنوان دبیر، استاندار به عنوان رییس شورای سلامت استان و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد، شهرداری، وزارت نیرو، وزارت آموزش و پرورش، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان اعضای این شورا هستند که باید به مسائل مربوط به سلامت مردم به خصوص آلودگی هوا ورود کنند. این نماینده مردم در مجلس دهم خودروها و موتورسیکلت‌ها را یکی از منابع اصلی تولید آلودگی در کلان‌شهرها دانست و به خانه ملت گفت: استفاده از بنزین‌های غیر استاندارد آلودگی هوا را تشدید می‌کند، بنابر این سازمان حفاظت از محیط زیست باید به صورت جدی این موضوع را پیگیری و مانع تولید و استفاده از آن شود. این نماینده مردم در مجلس دهم با تاکید بر اینکه افزایش ذرات آلاینده در هوا برای سلامت مردم بسیار خطرناک است، افزود: سازمان محیط زیست و مسوولان مربوطه باید مانع تولید خودروهای غیراستاندارد شوند و از طرفی باید بر تولیدات کارخانه‌های خودروسازی نیز نظارت بیشتری صورت بگیرد تا اتومبیل‌‌ها با استاندار‌های بالا و با آلایندگی حداقل به شهر‌ها وارد شوند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، ضمن مخالفت با شماره‌گذاری ۱۲هزار دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری، گفت: مسوولان مربوطه و اعضای شورای عالی سلامت و امنیت غذایی نباید اجازه شماره‌گذاری و ورود این موتورسیکلت‌ها کاربراتوری را بدهند چرا که می‌تواند اثرات مخربی بر سلامتی انسان داشته باشد.

مشکلات بیمارستان‌ها را به 190 اطلاع دهید

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بابت هرگونه مشکل و خدشه‌ای در تکریم مراجعین سیستم بهداشتی و درمانی کشور که بیماران هستند، عذرخواهی می‌کنم و حرکت رو به جلو وزارت بهداشت در چند سال اخیر در راستای تکریم ارباب رجوع و اجرای فرمایش مقام معظم رهبری که «بیمار نباید هیچ رنجی  جز بیماری داشته باشد» ادامه پیدا خواهد کرد.

ایرج حریرچی یادآور شد: در سال‌های اخیر اصلاح هتلینگ بیمارستان‌ها به عنوان یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های تکریم بیماران و ارباب رجوع در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت به گونه‌ای که حدود دو میلیون و 500 هزار مترمربع از فضاهای بهداشتی و درمانی، معادل حدود 45 هزار تخت بیمارستانی فرسوده، نوسازی و بازسازی شد اما به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم. وی اضافه کرد: از نظر ما به عنوان کادر بهداشتی و درمانی، بیماران مشتری و نفر اصلی بیمارستان‌ها هستند و فلسفه وجودی بیمارستان‌ها، ارایه خدمات به بیماران است اما کتمان هم نمی‌کنم که در برخی موارد، تخطی انجام می‌شود که برای مقابله با آن چندین راه وجود دارد؛ یکی اینکه مردم به توجیه کادر درمانی بپردازند؛ دیگر اینکه مسوولان بیمارستان‌ها را در جریان مشکلات خود قرار دهند و از سوی دیگر نیز برای رسیدگی و مشکلات بیمارستان‌ها اعم از نحوه برخورد، تامین اقلام مورد نیاز و هزینه‌های دریافتی با سامانه 190 تماس بگیرند. معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت 24 ساعته سامانه 190 وزارت بهداشت، گفت: مردم در صورت بروز هرگونه مشکلی در حوزه بهداشت و درمان می‌توانند با این سامانه تماس بگیرند و با کد پیگیری که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، بعد از رسیدگی، نتیجه را به اطلاع آنها می‌رسانیم.

 

ارسال نظر