کنکور قتلگاه عدالت آموزشی است

۱۳۹۸/۰۵/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۹۰

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با انتقاد از وضعیت فعلی آموزشی ورود به دانشگاه‌ها، روند فعلی را مغایر با عدالت آموزشی دانست و گفت: آمار و تحلیل‌ها نشان از عدم موفقیت نسبی دانش‌آموزان مدارس دولتی در آزمون سراسری نسبت به دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی می‌دهد که این موضوع جای تحلیل جدی دارد.

حسین تاریخی در این باره اظهار کرد: وقتی از میان برگزیدگان رشته‌های مختلف، قریب به اتفاق ایشان فارغ‌التحصیل مدارس ویژه یا غیردولتی هستند و دانش‌آموزان مدارس دولتی جایی در این بین ندارند، واضح است که اختلاف طبقاتی در حوزه آموزش و پرورش عمومی جدی‌تر از سال‌های قبل شده و باید فکری به حال وضع عدالت درمیان اقشار مختلف جامعه کرد. صراحتا باید بگوییم وضعیت فعلی کنکور، قتلگاه عدالت آموزشی است و اختلافات آموزشی فعلی در میان دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی گواه این موضوع است.

او افزود: اختلاف سطح علمی دانش‌آموزان مدارس دولتی با مدارس غیردولتی هر سال در حال افزایش است و این واقعیت تلخ کتمان ناپذیر است و مسوولان امر باید نسبت به اصلاح این روند فکر جدی کنند. دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با بیان اینکه باید جست‌وجو کرد مساله کجاست که چنین بی‌عدالتی رخ می‌دهد؛ نظام آموزشی کنکور محور یا سطح علمی معلمان یا مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش؟ گفت: هر چه که هست، آنچه اکنون در فضای آموزشی رخ داده است روز به روز از عدالت آموزشی مطلوب فاصله بیشتری می‌گیرد و کنکور ۹۸ یک بورژوازی آموزشی را در فضای آموزشی کشور ترسیم کرده است، فضایی که در آن دانش‌آموزان معمولی که توان هزینه‌های میلیونی ندارند محکوم به شکست هستند و هرچه موفقیت هست برای دانش‌آموزان مدارس غیردولتی است.

او ضمن ابراز نگرانی از تغییر سلایق دانش‌آموزان در عدم اقبال به رشته‌های پایه نیز گفت: متاسفانه میزان اقبال دانش‌آموزان به رشته‌های پایه در سال‌های گذشته بسیار افت داشته که این موضوع هرچند برآمده از بازار کار این رشته‌ها در جامعه است، ولی به جهت اهمیت این رشته‌ها بسیار نگران‌کننده است و مسوولان باید فکر جدی برای حل این موضوع کنند، چرا که تضعیف این رشته‌ها، اثرات پیرامونی ناگواری برای فضای علمی کشور دارد. تاریخی درباره میزان قبولی در آزمون سراسری نیز به ایسنا گفت: موضوع توزیع رشته‌های دانشگاهی و دانش‌آموزان نیز نیازمند دقت نظر جدی است. اینکه داوطلبان دو رشته علوم انسانی و ریاضی فیزیک حدود ۱۰۰ درصد شانس قبولی داشته باشند ولی دانش‌آموزان رشته تجربی ۲۷ درصد شانس قبولی داشته باشند، وجه دیگری از عدم توزیع متناسب رشته در دانشگاه‌ها و فقدان عدالت آموزشی است. مساله این است که نباید گفت‌وگوها درباره اصلاح ساختار موجود به همین روزها محدود شود و برای اصلاح این وضعیت اقدامی عملی انجام شود.

 

 

ارسال نظر