اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۸۱۱

«خالکوبی» مانع دریافت گواهینامه رانندگی نیست

رییس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا گفت: صرف داشتن خالکوبی مانع احراز صلاحیت فرد برای دریافت گواهینامه رانندگی نیست اما چنانچه فرد دارای خالکوبی‌‌های مشهود، نامتعارف یا سابقه خودزنی داشته باشد، باید از نظر احتمال ابتلا به برخی اختلالات روانی تأثیرگذار در رانندگی مورد بررسی و ارزیابی‌های روانشناختی قرار بگیرد که نظریه نهایی براساس رأی کمیسیون روان‌پزشکی و براساس مصاحبه و تست‌های روانشناسی صادر می‌شود.  آرش باستانی با اشاره به خبر منتشر شده از سوی معاونت اجتماعی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران مبنی بر تاثیر خالکوبی در دریافت گواهینامه رانندگی گفت: رانندگی امتیازی است که برخورداری از آن مستلزم احراز صلاحیت‌‌های مهارتی و پزشکی افراد است و هدف اصلی ما از انجام معاینات پزشکی متقاضیان گواهینامه رانندگی، افزایش ضریب ایمنی در رانندگی است. او افزود: پیش از این، تأیید صلاحیت پزشکی متقاضیان گواهینامه تنها به معاینات چشم محدود می‌شد اما با توجه به نقش مهم و تأثیرگذار عامل انسانی در تصادفات، کارگروهی متشکل از وزارت بهداشت، معاونت‌های بهداد و راهور ناجا تشکیل و ضمن احصای بیماری‌های جسمی و روانی موثر در رانندگی و تعیین روش‌های معاینات پزشکی،

آیین نامه راهور ناجا، تدوین و در سال ۱۳۸۴ توسط هیات وزیران تصویب و ابلاغ شد. رییس مرکز معاینات پزشکی معاونت بهداد ناجا اضافه کرد: پیوست شماره ۲ این آیین نامه به ضوابط احراز صلاحیت پزشکی اعم از سلامت روانی و جسمانی متقاضیان انواع گواهینامه رانندگی می‌‌پردازد که در آن کلیه عارضه‌های جسمی و روانی موثر در رانندگی احصاء و تعیین تکلیف شده‌‌اند. وی با اشاره به اینکه به‌طور کلی هر نوع بیماری موثر در رانندگی که هوشیاری و توانایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد می‌تواند شامل موارد محدودیت و ممنوعیت دریافت گواهینامه رانندگی باشد، گفت: به عنوان مثال فرد مبتلا به صرع در صورت تشنج حین رانندگی هوشیاری خود را از دست داده و جان خود و سایرین را در معرض خطر قرار می‌دهد. این موضوع در مورد بیماری پارکینسون که تسلط و سرعت عمل فرد در رانندگی را مختل می‌کند نیز صادق است.

آماده‌باش پلیس فرودگاه برای بازگشت حجاج

فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از آمادگی این پلیس برای بازگشت حجاج خبر داد. حسن مهری در این باره گفت: با پایان مراسم حج فرآیند بازگشت حجاج از کشور عربستان آغاز شده و در همین راستا نیز پلیس فرودگاه‌های کشور همچون عملیات رفت زائران در آماده باش کامل است. او با بیان اینکه بازگشت حجاج از اواخر هفته جاری آغاز خواهد شد، افزود: ماموران پلیس فرودگاه با حضور در فضای فرودگاه‌ها به برقراری نظم و امنیت بیش از ۸۶ هزار حاجی و استقبال‌کنندگان از آنان اقدام خواهند کرد.  مهری در مورد استقبال از حجاج نیز گفت: توصیه همیشگی ما این است که افراد برای استقبال از زائران به فرودگاه نیایند و از هر خانواده تنها یک یا دو نفر برای استقبال به فرودگاه بیایند و مراسم خوش آمد گویی و استقبال را در خانه و محلی خارج از فرودگاه برگزار کنند، چرا که ازدحام جمعیت سبب ایجاد اخلال در ارایه خدمات به حجاج و دیگر مسافران فرودگاه خواهد شد. به گفته وی، فرودگاه امام خمینی (ره) پرترددترین ایستگاه پروازی برای بازگشت زائران خواهد بود.فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور در مورد ایجاد فضاهای قرنطینه در فرودگاه‌ها نیز گفت: تصمیمات اینچنینی برعهده پلیس فرودگاه نیست و وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر و ... در این خصوص تصمیم می‌گیرند اما اگر نیازی به کمک پلیس وجود داشته باشد، حتما آمادگی کمک به آنان را نیز خواهیم داشت.

همکاری پلیس و محیط زیست برای مقابله با قاچاق حیات وحش

معاون محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه تلفات ببر در باغ وحش مشهد در دست بررسی است، گفت: قاچاق حیات وحش دومین قاچاق پرسود دنیا است. حمید ظهرابی در پاسخ به پرسشی در مورد وضعیت باغ وحش‌های کشور گفت: باغ وحش‌ها به لحاظ تامین گونه تحت نظارت سازمان محیط زیست و به لحاظ بهداشت زیرنظر سازمان دامپزشکی هستند. معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مورد قاچاق حیوانات با بیان اینکه بعد از مواد مخدر قاچاق حیوانات پرسودترین قاچاق دنیا است، گفت: همیشه این مشکل وجود داشته اما اصلاح برخی ساختارها در سازمان محیط زیست می‌تواند قاچاق گونه‌های حیات وحش را کاهش دهد. برای مثال افزایش جرایم حمل و نقل و شکار و همچنین افزایش خسارات حیات وحش در سازمان محیط زیست انجام شده و همچنین اخیرا موضوع قاچاق حیوانات و مدیریت فضای مجازی با فرمانده نیروی انتظامی مطرح و قرار شده تفاهم‌نامه‌ای در این زمینه منعقد شود. او با اشاره به اینکه پنج سال پیش ۷۰ درصد باغ وحش‌ها هیچ مجوزی از سازمان محیط زیست نداشتند از همان موقع دستورالعمل‌های لازم برای صدور مجوز به باغ وحش‌ها تهیه شد و باغ وحش‌ها موظف شدند که حداقل استانداردها را رعایت کنند. در همان برهه فعالیت تعدادی از باغ وحش‌ها متوقف شد، تعدادی هم تلاش کردند که خود را استانداردها برسانند.

 

ارسال نظر