اخبار

۱۳۹۸/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۱۹۹

رییسی: آماده استرداد محکومان افغانستان هستیم

رییس قوه قضاییه، بیش از ۲ میلیون تبعه افغانستانی مقیم ایران را مهمانان عالیقدر کشورمان توصیف و نسبت به استرداد محکومان افغانستانی به کشورشان در صورت فراهم بودن زمینه‌های لازم اعلام آمادگی کرد. به گزارش روابط عمومی قوه قضاییه، سیدابراهیم رییسی در دیدار «فضل هادی مسلم‌یار» رییس مجلس سنای افغانستان و هیات همراه، حضور آنان در وطن ثانی خود را خوش‌آمد گفت و با تاکید بر ضرورت توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های گوناگون تصریح کرد: بی‌تردید تبادل هیات‌های دو کشور در جهت تحکیم روابط و مناسبات بسیار موثر است. رییس قوه قضاییه ادامه داد: در شرایطی که دشمنان به دنبال ایجاد تفرقه بین مردم یک کشور و همچنین ملت‌های مسلمان هستند، ایجاد وحدت و انسجام میان گروه‌های مختلف در داخل افغانستان و همچنین تداوم همکاری و وحدت میان ایران و افغانستان امری ضروری و راهبردی به شمار می‌آید. رییسی، کارنامه ملت افغانستان در زمینه مقاومت در برابر نیروهای خارجی از جمله شوروی سابق و امریکا را درخشان توصیف کرد و افزود: ملت افغانستان، ملت سربلندی است و امروز نیز تلاش برای ثبات هر چه بیشتر حاکمیت ملی در این کشور و همچنین مراجعه به رای مردم، امری محوری و اساسی برای دولت و ملت افغانستان به شمار می‌آید.

با وجود زورگویی‌ امریکا کمبود داروهای اساسی نداریم

وزیر بهداشت در بازدید از داروخانه بیمارستان سرپل ذهاب گفت: با وجود تحریم‌های ظالمانه امریکایی‌ها و زوری که به ما می‌گویند برای نقل و انتقال پول خرید دارو و مسائل دیگر، اما همکاران ما نگذاشتند که در نقاط دوردست کمبود داروهای اساسی داشته باشیم و این از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است. سعید نمکی درباره اوضاع بازار دارویی کشور، گفت: با وجود همه تحریم‌های ظالمانه امریکا و فشارهایی که روی ماست، سعی کردم در حوزه دارو به گونه‌ای عمل کنم که داروهای اساسی به خصوص در مراکز دولتی کمبود نداشته باشند. او در عین حال به ایسنا گفت: البته قطعا ممکن است نسخه‌هایی هم دست مردم باشد که باعث سرگردانی آنها شود. اما باید گفت که این موارد از داروهایی هستند که چون مشابه تولید داخل دارند، با توجه به سیاست‌های حمایت از تولید داخل، اجازه واردات آنها را نمی‌دهیم. نمکی افزود: اما با این حال باز هم مشاهده می‌شود که برخی از پزشکان نوع خارجی دارو را برای بیمار نسخه می‌کنند و بیمار در تهیه داروی تجویزی سرگردان می‌شود. در این موارد نیز در حال اطلاع‌رسانی به پزشکان هستیم تا اینچنین داروهایی را نسخه نکنند. او تاکید کرد: اما در مجموع واقعیت این است که همان‌طور که مشاهده کردید چه در داروخانه‌های سرپل ذهاب و چه داروخانه‌های دیگر، در زمینه داروهای اساسی در هیچ داروخانه‌ای به ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی، کمبود نداریم. وی در پایان بازدیدش از مسوولان داروخانه بیمارستان شهدای سرپل ذهاب خواست که هر گونه کمبودهای احتمالی دارویی را سریع اعلام کنند.

تجاری‌سازی حوزه بهداشت و درمان در رسانه ملی

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، با تاکیدبراینکه سازمان نظام پزشکی چارچوب مشخصی را برای تبلیغات در حوزه پزشکی تعیین‌کرده در انتقاد به عملکرد رسانه ملی برای استفاده از ظرفیت پزشکان در ازای دریافت پول، از مسوولان حوزه سلامت خواست تا با این اقدام بطور جدی برخورد کنند.  بشیر خالقی در مورد اظهارنظر قائم مقام وزیر بهداشت و درمان مبنی بر اینکه بیش از 99 درصد تبلیغات حوزه پزشکی و دارویی غیرقانونی و فاقد مجوز هستند، گفت: سازمان نظام پزشکی چارچوب مشخصی را برای تبلیغات در حوزه پزشکی تعیین کرده است و هر پزشکی که پروانه طبابت خود را تمدید می‌کند، در قبال انجام این نوع اقدامات و توجه به قانون متعهد است. نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: گاه مجلاتی را مشاهده می‌کنیم که در آنها پزشکان اقدام به تبلیغات مراحل فعالیت‌های خود می‌کنند که نشان می‌دهد نظارت دقیقی بر این بخش وجود ندارد. او اظهار کرد: این رویه صحیحی نیست که یک جراح پلاستیک انواع و اقسام مدل‌های جراحی زیبایی که انجام داده است را از طریق رسانه‌ها یا کانال‌های فضای مجازی تبلیغ کند و این در شأن جامعه پزشکی نیست. خالقی یادآور شد: لازم است در مورد تبلیغات پزشکان خارج از قاعده و قانون حوزه بهداشت و درمان به‌طور جدی برخورد شود، چرا که این روش تنها با هدف تجاری‌سازی اقدامات پزشکی و جذب بیماران به ویژه در حوزه جراحی زیبایی چهره یا دندان صورت می‌گیرد. وی اظهار کرد: صدا و سیما که بخشی از درآمد خود را از طریق تبلیغات تامین می‌کند، هر پزشکی که به این سازمان مبالغ قابل توجهی را پرداخت کند برای ارایه خدمات مشاوره در حوزه بهداشت و درمان دعوت می‌کنند که ممکن است از علم کافی هم برخوردار نباشد. این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: چرا صدا و سیما از پزشکان حاذق یا اعضای هیات علمی بدون دریافت پول برای راهنمایی بیماران دعوت نمی‌کند؟ این سازمان حق ندارد که بدون تعیین صلاحیت علمی پزشکان با این اقدام در جهت تجاری‌سازی حوزه بهداشت و درمان گام بردارد. او تاکید کرد: انتظارمی‌رود سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان متولی حوزه سلامت از تداوم این نوع اقدامات در جهت تبلیغات به‌منظور جذب بیمار بیشتر برای پزشکان ممانعت به عمل آورد، از سوی دیگر صدا و سیما نیز باید از صلاحیت و میزان تسلط پزشکان بر رشته مربوطه اطمینان حاصل کرده، سپس از آنها برای حضور در برنامه‌هایشان استفاده کنند.

 

ارسال نظر