ابلاغ ضوابط بلندمرتبه سازی به استانداران

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۷۸

تهران طی دو دهه اخیر به ناگهان رشد کرد و در دهه 70 شاهد موجی از ساختمان‌های بلندمرتبه و برج‌ها در خیابان‌ها و کوچه پس کوچه‌های شهر بودیم و برج سازی بخش‌های شمالی تهران عمدتاً مناطق ۱،۲ و۳ شهرداری را درنوردید. طی این سال‌ها حدود هزار برج در تهران ساخته شد که به گفته مسوولان شهری و اعضای شورای شهر بسیاری از آنها ایمنی لازم را نداشته و در کوچه پس کوچه‌های باریک که امکان دسترسی‌های خدماتی درآنها بسیار پایین است ساخته شد. از سوی دیگر تحقیقات جدید نشان داد بسیاری از ساختمان‌های بلندمرتبه روی گسل‌‌های تهران ساخته شده اند و این موضوع در کاهش ایمنی این ساختما‌ها تاثیرگذار است.بنابراین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ممنوعیت ساخت و ساز ساختمان‌های با اهمیت روی پهنه‌های گسلی تهران را تصویب و به شهرداران ابلاغ کرد. با توجه به ریسک‌های زیاد شهر که مهم ترین آنها زلزله است،‌مسوولان نسبت به این موضوع حساس شده و تصمیم‌های تازه ای برای ساخت بلندمرتبه‌ها گرفته اند.در این ارتباط فرزانه صادق مالواجرد، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی را به استانداران، روسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها سراسر کشور ابلاغ کرد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در نامه ای که به امضای دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسیده، آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۶ مهر۹۷، پیرو تصمیم مورخ ۱۲ اسفند ۹۵ خود پس از استماع گزارش کمیته فنی ضوابط و مقررات (کمیته فنی شماره ۴) و مشاور در مورد «ضوابط عام بلندمرتبه‌سازی»، ضمن تصویب ضوابط مقرر کرد، نتیجه اعمال ضوابط فوق در تدوین ضوابط بلندمرتبه‌سازی‌های شهرهای کشور توسط دبیرخانه شورای عالی مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه به همراه هرگونه پیشنهاد اصلاحی طی ۶ ماه آینده به شورای عالی شهرسازی و معماری ایران گزارش شود. همچنین از تاریخ ابلاغ این مصوبه صدور هرگونه مجوز برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه در سطح کشور صرفا در چهارچوب ضوابط این مصوبه مجاز خواهد بود.

در ادامه مصوبه آمده است، ضمن ابلاغ «ضوابط عام بلند استقرار ساختمان‌های بلند در شهرهای ایران» به شرح پیوست بر اصول و احکام کلی مترتب بر آن به شرح زیر تاکید می‌شود: از تاریخ ابلاغ این مصوبه، صدور مجوز هرگونه احداث ساختمان بلند در شهرهای کشور، صرفا محدود به شهرهای با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر و بیشتر که عرصه‌های بلندمرتبه در طرح‌های توسعه شهری مصوب آن پیش‌بینی نشده باشد در صورت نیاز شهر و وجود تقاضا بدوا باید گزارش توجیهی ضرورت احداث ساختمان بلند طبق مفاد پیوست این مصوبه توسط شهرداری با تایید شورای اسلامی شهر تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، برای تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ارایه شود.

علاوه بر این، در صورت تصویب ضرورت احداث ساختمان بلند در شورای‌عالی، طرح پیشنهادی مربوط به تعیین عرصه‌ها، ضوابط و مقررات مربوط طبق مفاد پیوست این مصوبه و با بهره‌گیری از راهنمای آن که توسط دبیرخانه شورای‌عالی ابلاغ خواهد شد، تهیه و پس از طی مراحل قانونی به تصویب شورای‌عالی خواهد رسید. مفاد این بند، شامل شهرهایی که احداث ساختمان بلند در طرح جامع آنها پیش‌بینی شده نیز خواهد بود.

براساس یکی از تبصره‌های این مصوبه، طرح پیشنهادی نباید موجب تغییر در جمعیت پذیری شهر موردمطالعه شود و صرفا به عنوان تغییر الگوی کالبدی شهر قابل بررسی است.گفتنی است راهنمای تهیه ضوابط مذکور نیز به پیوست برای تمامی استانداران و روسای سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ارسال شد.

   ابلاغ اصلاح پیوست ۳    طرح جامع تهران

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی فرزانه صادق‌مالواجرد همچنین در نامه‌هایی به محسنی بندپی، استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تهران، پیروز حناچی، شهردار و محسن‌هاشمی رییس شورای اسلامی شهر تهران، مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در خصوص اصلاح پیوست ۳ طرح جامع تهران- دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهر تهران- را ابلاغ کرد.

در نامه یادشده آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۳ تیر ۹۸ خود، پیرو تکلیف مقرر در بند ۸ مصوبه مورخ ۱۸ آبان ۹۳ شورای‌عالی شهرسازی و معماری، پیشنهاد شورای اسلامی شهر تهران را در خصوص اصلاح پیوست ۳ طرح جامع شهر تهران (دستورالعمل ماده ۱۴ قانون زمین شهری) در خصوص ضوابط و مقررات مربوط به نحوه ساخت و ساز، تقسیم و تفکیک باغ‌ها، اراضی کشاورزی یا آیش واقع در محدوده شهر تهران مورد بررسی قرار داد و ضمن تایید صورتجلسه مورخ اول تیر ۹۸ کمیته فنی شماره ۴، دستورالعمل مذکور را به شرح پیوست مورد تصویب قرار داد.

در ادامه این مصوبه آمده است: شورای‌عالی مقرر کرد که دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با اعمال اصلاحات ویرایشی مراتب را به مراجع مربوط ابلاغ کند. همچنین مقرر شد به منظور تحقق حداکثری اهداف این دستورالعمل در صیانت و حفاظت از باغات تهران، شهرداری نسبت به پایش مستمر نحوه اعمال ضوابط و ارایه گزارش‌های نوبه‌ای به شورای‌عالی در دوره‌های زمانی سه ماهه اقدام کند.

 

ارسال نظر