۵۰۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی در آتش‌ سوخت

۱۳۹۸/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۳۲۵

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با گلایه از عدم پرداخت اعتبار لازم برای استفاده از بالگرد در اطفای حریق هوایی در عرصه‌های طبیعی گفت: در سال جاری آتش‌زدن پس‌چرا در زمین‌های کشاورزی توسط کشاورزان را بطور جد پیگیری کردیم و تعدادی پرونده نیز در استان‌ها در سطح کشور در این زمینه تشکیل شده است.

علی عباس‌نژاد، فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی گفت: در دو ماهه ابتدای سال جاری یعنی ماه‌های فروردین و اردیبهشت آمار حریق در عرصه‌های طبیعی نسبت به سال گذشته بسیار پایین بود، اما در خرداد با افزایش حریق در این عرصه‌ها مواجه بودیم.

او با بیان اینکه بیشتر آتش‌سوزی‌ها در مراتع صورت گرفته است، ادامه داد: در تیرماه نیز با افزایش حریق مواجه بودیم، البته هنوز آمارها جمع‌بندی نشده‌اند. فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره امکانات مورد نیاز برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی به ایلنا گفت: سال گذشته توانستیم تا حدودی تجهیزات انفرادی و گروهی مورد نیاز را تهیه کنیم، اما واقعیت این است که با گستره وسیع عرصه‌های طبیعی این امکانات کم است و همچنین با کمبود نیرو مواجه هستیم اما خوبشختانه با وجود کمبود امکانات و نیرو در استان‌ها هم‌افزایی بین مسوولان و سازمان‌های مربوطه وجود دارد و همچنین همکاری مردم و همیاران طبیعت در بحث اطفای  حریق بسیار موثر بوده است. عباس‌نژاد اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در سال جاری که هنوز هم حل نشده است، بحث خدمات هوایی است و در این زمینه امسال به ما کمکی از سوی سازمان‌های مربوطه نشده است و نتوانستیم هم در هلی‌برد نیرو در مناطق صعب‌العبور و هم اطفای حریق هوایی اقدامات مناسبی داشته باشیم و دچار مشکل بودیم. وی یادآور شد: یکی از عللی که باعث گسترش آتش در برخی مناطق می‌شد با وجود اینکه نیروها آماده باش بودند و به صورت ۲۴ ساعته در عرصه‌های طبیعی حضور دارند همین نبود بالگرد برای اعزام نیرو یا اطفاء آتش بود. عباس‌نژاد افزود: برای ۳ سال استفاده از خدمات بالگرد این سازمان‌ها حدود ۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود که متاسفانه چیزی پرداخت نشده البته ما همچنان پیگیر این موضوع هستیم، اما هنوز به نتیجه نرسیدیم. او در پاسخ به این سوال که رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست معتقد است استفاده از بالگرد برای اطفای حریق در عرصه‌های طبیعی بیشتر یک کار نمایشی است، آیا شما هم این موضوع را تایید می‌کنید، تصریح کرد: نه اینطور نیست. در سال‌های گذشته ۱۶ پایگاه در کشور مشخص شده بود و هر لحظه که حریق در یک نقطه از کشور اعلام می‌شد بلافاصله با نماینده وزارت دفاع هماهنگی‌های لازم صورت می‌گرفت و از نزدیک‌ترین پایگاه برای ما بالگرد اعزام می‌شد و در هلی‌برد نیرو بسیار به ما از این طریق کمک می‌شود البته شاید در بحث اطفاء حریق از طریق بالگرد آن اثری را که نیروی آماده در محل دارد این روش نداشته باشد اما در بسیاری از نقاطی که صعب‌العبور است و آتش‌سوزی اتفاق می‌افتد استفاده از بالگرد بسیار موثر است چرا که تا نیروی پیاده به محل حریق در مناطق صعب‌العبور برسد حداقل دو الی سه ساعت زمان می‌برد. اما با بالگرد می‌توانیم نیروها را به سرعت به منطقه اعزام کنیم.

 

ارسال نظر