اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۰۶۳

تسهیلات  به کارفرمایانی که معلولان را به‌کار گیرند

معاون مشارکت‌های مردمی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال متعهد شده‌ایم ۵۴ هزار شغل برای مددجویان تحت پوشش ایجاد کنیم. ذوالفقار یزدان‌مهر با اشاره به تخریب ۲۵۹۰واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در زلزله سال ۹۶ استان کرمانشاه گفت: خوشبختانه از همان زمان عزم جدی برای بازسازی واحدهای مددجویان شکل گرفت و امروز شاهد افتتاح دو هزارمین واحد مسکونی مددجویان هستیم.

او افزود: در کنار ساخت واحد مسکونی برای مددجویان زلزله‌زده، بهزیستی از ساخت واحد مسکونی برای دیگر مددجویان خود غافل نمانده و هم‌اکنون ۱۵ هزار واحد مسکونی توسط قرارگاه خاتم(ص)، ۵۲۵۲ واحد توسط قرارگاه محرومیت زدایی سپاه و شش هزار واحد دیگر توسط بسیج سازندگی در حال ساخت است. وی افزود: همچنین ساخت ۶۵۸۸ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلوله کشور در حال ساخت است که از این تعداد ۱۷۸ واحد سهم استان کرمانشاه است.

یزدان‌مهر ادامه داد: برای ساخت هر یک از این واحدها ۴۰ میلیون تومان تسهیلات و ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت شده است. یزدان مهر با اشاره به تورم و گرانی مصالح گفت: با توجه به این شرایط باید برای هر واحد ۱۲ میلیون تومان تامین می‌شد تا فشاری به مددجویان در بخش سهم آورده وارد نشود. در همین راستا همایش خیرین در مشهد برگزار شد و خوشبختانه در همان مراسم مشکل تامین این مبلغ برای ۴۷ واحد مددجویان استان کرمانشاه مرتفع شد.

یزدان‌مهر اظهار کرد: امروز هم استاندار تامین ۵۰ درصد از این مبلغ را برای ۱۳۱ واحد باقی مانده خانوارهای دو معلول استان فراهم کردند. یزدان مهر در ادامه اشاره‌ای هم به اقدامات بهزیستی در بحث اشتغال مددجویان داشت و افزود: امسال متعهد شده‌ایم ۵۴ هزار شغل برای مددجویان تحت پوشش ایجاد کنیم.

وی افزود: در همین راستا به هر کارآفرینی که معلولان و مددجویان بهزیستی را به‌کار‌گیری کند مبلغ ۵۰ میلیون تومان تسهیلات داده می‌شود. یزدان‌مهر تصریح کرد: همچنین ۲۳ درصد حق بیمه سهم کارفرما برای این افراد پرداخت می‌شود و برای تثبیت اشتغال معلولان پرداخت این مبلغ تا پنج سال ادامه خواهد داشت.

۴۰ درصد عطاری‌ها غیرمجازند

مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اشاره به نحوه ساماندهی فروش داروهای گیاهی در داروخانه‌ها و عطاری‌ها گفت: حدود ۶۰ درصد از عطاری‌های موجود در سطح عرضه در صنف مربوطه ثبت‌نام شدند و ۴۰ درصدشان عطاری‌های غیرمجازند. بنابراین در بهترین حالت می‌توانیم عطاری‌هایی را مورد نظارت قرار دهیم که در صنف ثبت شده‌اند. مهناز خانوی درباره وضعیت عرضه داروهای طبیعی در کشور، گفت: اساسا داروهای طبیعی فقط و فقط باید از داروخانه تامین شوند. بنابراین تنها محل رسمی عرضه‌ای که اجازه فروش هر داروی گیاهی، داروی سنتی و مکمل تغذیه‌ای که واجد مجوز از اداره‌کل فرآورده‌های طبیعی باشد، داروخانه است.

وی با بیان اینکه طبق بخشنامه سازمان غذا و دارو در سال ۱۳۹۸ تمام این فرآورده‌های باید برچسب اصالت هم داشته باشند، به ایسنا گفت: در نتیجه علاوه بر اینکه فروش‌شان در محل داروخانه است، وجود برچسب اصالت هم ضمانتی بر اصالت محصول است. حتما کدی که روی محصول وجود دارد باید از طریق سامانه اصالت به صورت پیامک یا تماس با شماره‌ای که روی برچسب هک شده است، ‌چک شود تا اصالت آن تایید شود.

در این زمینه در پایان سال گذشته با دفتر طب سنتی وزارت بهداشت نشستی مشترک داشتیم و فهرستی را از فرآورده‌هایی که حق فروش در عطاری‌ها دارند، تعیین کردیم. باید توجه کرد که داروی طبیعی واجد مجوز حق فروش در عطاری را ندارد. وی با بیان اینکه گیاه دارویی بسته‌بندی شده، ‌دمنوش، روغن گیاهی و بطور کلی فرآورده‌هایی که ادعای درمانی ندارند، حق فروش در عطاری‌ها را دارند، با اشاره به تخلفات در این زمینه اظهار کرد: عطاری‌ها یک صنف هستند و سازمان غذا و دارو طبق قانون سازوکاری برای نظارت و ورود مستقیم به عطاری‌ها را ندارد. در حال حاضر وزارت کشور به عنوان ناظر بر عطاری‌ها عمل می‌کند.

 خانوی با بیان اینکه نمی‌توان گفت که این روند تاکنون به صورت ۱۰۰ درصد در برخورد با تخلفات این حوزه پاسخگو بوده است، گفت: مشکلی که در این زمینه وجود دارد این است که حدود ۶۰ درصد از عطاری‌های موجود در سطح عرضه در صنف ثبت‌نام شدند و ۴۰درصدشان عطاری‌های غیرمجازند که خود صنف و وزارت کشور هم عملا فهرستی از آنها ندارد. به عبارتی در بهترین حالت ما می‌توانیم عطاری‌هایی را مورد نظارت قرار دهیم که در صنف هستند. ساماندهی این وضعیت نیز راهکارهای متعددی دارد. علاوه بر اینکه باید صنایع داروسازی و داروخانه‌ها حمایت شوند، باید سازوکاری دیده شود و عطاری‌ها هم شکل قانونی به خود بگیرند.

 

ارسال نظر