اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۱:۲۹:۵۱
کد خبر: ۱۴۸۹۷۰

۲۰ قلم دارو در بازار نداریم

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: اقلام دارویی که مطرح می‌شود در بازار نیستند بسیار محدود و کمتر از ۲۰ قلم است. سعید نمکی درباره اینکه گفته می‌شود این روزها، دارو در بازار کم است و مردم برای تهیه برخی اقلام دارویی با مشکلاتی روبرو هستند، گفت: داروهایی که امروز مطرح می‌شود در بازار کم است، خوشبختانه داروهای اساسی نیستند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: اقلام دارویی که مطرح می‌شود در بازار نیستند بسیار محدود و کمتر از ۲۰ قلم است. او در ادامه به ایلنا گفت: داروهایی که مشابه داخلی آن در کشور تولید می‌شود را جلوی وارداتش را گرفته‌ایم اما با این وجود برخی از همکاران ما این اقلام را در نسخه بیماران می‌آوردند. نمکی افزود: هنگامی که پزشک نسخه‌ای را می‌نویسد بیماران به دنبال تهیه آن می‌روند، اما به دلیل اینکه برخی از داروهای نوشته شده در بازار نیست بیمار فکر می‌کند کمبود دارو در بازار وجود دارد.  او تاکید کرد: خوشبختانه در کشور کمبود اساسی در دارو و تجهیزات پزشکی نداریم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه تعدادی از پزشکان عنوان می‌کنند نمونه داخلی برخی از داروها حساسیت‌زا یا اینکه تاثیری را که باید داشته باشند ندارند، گفت: مطرح کردن چنین مواردی از سوی بعضی از همکاران ما بی‌انصافی است. او ادامه داد: درست است که در تولید برخی از داروها هنوز خودکفا نشده‌ایم و وارد می‌شود اما در حوزه داروهای اساسی چه وارداتی و چه تولید داخلی با وجود همه فشارها و تحریم‌ها مشکلی نداریم.

ایران در رتبه ۲۶  دنیا در اهدای عضو

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۷۰۰۰ اهدای عضو تا پایان سال ۹۶ اتفاق افتاده که رتبه ما را در دنیا به رتبه ۲۶ ارتقا داده است، گفت: کشور ما رشد فرهنگی کمتری در زمینه اهدای عضو نسبت به دنیا دارد. مهدی شادنوش با بیان اینکه کشوری مانند چین در 10 سال گذشته به همت همکاران متخصص ایرانی در آموزش و ارایه نقشه راه، رشد ۱۷۷ برابری پیوند را به دلیل فرهنگ‌سازی داشته است، اظهار کرد: بیش از ۷۰۰۰ اهدای عضو تا پایان سال ۹۶ اتفاق افتاده که رتبه ما را در دنیا به رتبه ۲۶ ارتقا داده است ولی کشوری همچون اسپانیا ۲۶ سال رتبه اول جهان را با یک کار منظم تشکیلاتی و شبکه قوی حفظ کرده است. در این کشور با فرهنگ‌سازی و اصلاح ساختارها، حادثه‌های جاده‌ای به‌شدت کاهش پیدا کرده است و از مرگ مغزی بر اثر حادثه جاده‌ای نیز کاسته شده ولی رتبه یک جهانی را در اهدا حفظ کرده است. او اظهار کرد: در کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی، سالانه حدود ۱۶ هزار تصادف جاده‌ای رخ می‌دهد که نیمی از این موارد دچار مرگ مغزی شده و حدود ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ نفر از آنها امکان اهدا پیدا می‌کنند ولی متاسفانه در سال ۹۷ کمتر از هزار مورد اهدا صورت گرفته است. شادنوش با بیان اینکه ۲۵ هزار نفر در لیست انتظار وجود دارند، گفت: این انتظار یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت است. اگر اهدا‌کنندگان چهار عضو یعنی دو کلیه، یک کبد و یک قلب اهدا کنند در کمترین میزان حدود ۱۰ هزار نفر در یک سال نجات پیدا می‌کنند و ما بعد از دو سال دیگر لیست انتظاری نخواهیم داشت.

مجازات روشن کردن  آتش در جنگل‌ها چیست؟

طی سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۳۹۰ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی کشور رخ داد. بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است. از ابتدای سال تاکنون آتش‌سوزی به ۵۰۰ هکتار از اراضی جنگلی آسیب وارد کرده است. بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها روشن کردن آتش در جنگل جرم است و مجازات در پی دارد. در ادامه به ۸ نکته درباره آتش‌سوزی در جنگل‌ها اشاره شده است. طی سه ماه ابتدایی امسال بیش از ۹۰ فقره در جنگل‌های کشور و در مراتع ۳۰۰ فقره آتش سوزی رخ داد. اراضی مرتعی کشور به دلیل بارندگی‌های خوب ابتدای سال، سطح پوشش علفی انبوهی دارند و به همین دلیل آتش‌سوزی‌ها در مراتع نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد آتش سوزی‌ها در منابع طبیعی منشأ انسانی دارد. برخی افراد با آتش روشن کردن در جنگل‌ها و انداختن ته سیگار یا اشیایی که نور را منعکس می‌کند موجب آتش سوزی در سطح جنگل‌ها و مراتع می‌شوند. حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آتش‌سوزی‌های امسال در جنگل‌های زاگرسی و هیرکانی روی داده است. در خرداد ماه سال جاری نیز بیشترین آتش‌سوزی مربوط به استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و کردستان بود. در برخی استان‌ها مانند قم و مرکزی با وجود آنکه پوشش جنگلی کم است اما آتش‌سوزی در سطح مراتع رخ داده است. بر اساس ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی هر کس عمداً سبب آتش‌سوزی در جنگل‌ها شود به حبس از دو تا پنج سال محکوم می‌شود همچنین مجازات شروع به این جرم از شش ماه تا دو سال حبس است. بر اساس مواد قانونی ۴۵، ۴۶ و ۴۷ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها آتش زدن نباتات در مزارع و باغات داخل یا مجاور جنگل بدون اجازه و نظارت ماموران جنگلبانی ممنوع است در صورتی‌که در نتیجه بی‌مبالاتی حریق در جنگل رخ دهد، مرتکب به حبس تأدیبی از دو ماه تا یک سال محکوم می‌شود. همچنین هر کس در تنه درخت جنگلی آتش روشن کند به حبس تأدیبی از سه ماه تا یک سال  محکوم می‌شود.

 

ارسال نظر