اخبار

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۰۲۰

۷۴ هزار هکتار از اراضی استان تهران مستعد گرد و غبار

مدیرکل محیط زیست استان تهران افزایش دما را علت افزایش میزان ازن در شهر تهران ذکر و اظهارکرد: ازن آلاینده‌ای ثانویه و مختص فصل گرماست و با افزایش دما میزان آن افزایش پیدا می‌کند. کیومرث کلانتری در حاشیه برگزاری دومین جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران در سال ۹۸ در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه بررسی کانون‌های منشأ گرد و غبار استان تهران به عنوان نخستین دستور کار مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت و گزارشی نیز توسط مدیرکل دفتر مقابله با گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست ارایه شد. در حقیقت ۷۴ هزار هکتار از اراضی جنوب و جنوب غربی شرقی در استان تهران مستعد ایجاد گرد و غبار هستند که در این جلسه راهکارهای مختلف برای مقابله با این پدیده مورد بررسی قرار گرفت. او افزود: در این جلسه با توجه به وظایف دستگاه‌های مربوطه راهکارهای مختلف مطرح و مقرر شد از این پس برنامه و دستورالعمل مشخصی برای هر یک از دستگاه‌های مربوطه تدوین شود تا هر یک در راستای وظایف خود در جهت مقابله با این پدیده گام‌هایی را بردارند. مدیرکل محیط زیست استان تهران ادامه داد: موضوع افزایش آلاینده ازن در هوای تهران که این روزها موجب ناراحتی و دغدغه شهروندان شده است نیز مورد بررسی قرار گرفت و گزارشی نیز از سوی سازمان هواشناسی در این جلسه مطرح شد. او تاکید کرد: گزارش ارایه شده نشان داد که افزایش دما موجب افزایش آلاینده ازن درهوای تهران شده است. در حقیقت ازن آلاینده‌ای ثانویه است و راهکارهای کاهش آن توسط سازمان هواشناسی در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. ازن از گذشته وجود داشته اما حدود دو سال است که سنجش آن انجام می‌شود؛ آلاینده‌ای که مختص فصل گرماست و با افزایش دما میزان آن افزایش پیدا می‌کند.

آغاز هدایت تحصیلی پایه نهمی‌ها

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش از آغاز فرایند هدایت تحصیلی از روز شنبه در دبیرستان‌های کشور خبر داد و جزئیات آن را اعلام کرد. مسعود شکوهی در این باره اظهار کرد: از دیروز این آمادگی را برای انجام هدایت تحصیلی داریم و دانش‌آموزانی که طبق ضوابط ثبت نام در روزهای دوشنبه و چهارشنبه به مدارس مراجعه می‌کنند می‌توانند برگه‌های هدایت تحصیلی خود را دریافت کنند. او افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از نیمه دوم تیرماه به بعد را به منظور مراجعه و ثبت نام پایه دهم برای قبولی‌های خرداد پیش بینی کردیم. به این ترتیب پایه نهمی‌هایی که قبولی خرداد هستند باید برای دریافت فرم ۶ و ۷ هدایت تحصیلی که بر اساس نمونه برگ‌های تحویلی از سوی مدرسه آماده شده، اقدام کنند. مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه دانش‌آموزان طبق اولویت‌هایی که بر اساس عملکرد تحصیلی آنها مشخص شده است می‌توانند در رشته‌های مربوطه ثبت نام کنند اظهار کرد: فرم شماره ۶ فقط جنبه توصیه‌ای و مشاوره‌ای دارد و توصیه کردیم که دانش‌آموز بر اساس بررسی علمی، تخصصی و روانشناختی بهتر است به کدام رشته برود. شکوهی ادامه داد: فرم شماره ۷ نیز ارزشیابی طبق عملکرد تحصیلی و نمرات کتبی دوره هفتم، هشتم و نهم است که دروس هفتم و هشتم ضریب یک و دوره نهم با ضریب ۳ دارند. علت بالاتر بودن ضریب پایه نهم این است که آزمون‌های هماهنگ دارد و روایی و پایایی آزمون‌ها بالاتر است و بیشتر قابل اتکاست، اما در مجموع نمرات سه پایه آخر را ملاک ارزشیابی تحصیلی در هدایت تحصیلی به رشته‌های مختلف قرار داده‌ایم.

آفت به جان قانون حمایت از حقوق معلولان

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تاکنون حتی یک ریال از بودجه مربوط به اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان به بهزیستی پرداخت نشده است، گفت: بزرگ‌ترین آفت اجرا نشدن این قانون کمبود بودجه است. محمد نفریه درباره روند اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان افزود: شورای هماهنگی برای بررسی روند اجرای قانون حمایت از قانون معلولان به زودی تشکیل می‌شود. در حال حاضر نیز مشغول جمع‌بندی عملکرد دستگاه‌های مختلف در مورد روند اجرای این قانون هستیم و بعد از بررسی عملکرد دستگاه‌ها آن را گزارش می‌دهیم. او با اشاره به اینکه مشکل قانون این است که بسیاری از بندهای آن برای اجرایی شدن نیاز به بودجه دارد، اظهار کرد: برآورد بودجه مورد نیاز، قبل از تورم سال گذشته برای اجرای این قانون حدود ۱۲ هزار میلیارد بوده که از این میزان، در بودجه امسال تخصیص ۱,۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است. او با بیان اینکه سال گذشته نیز برای اجرای این قانون ۲۰۰ میلیارد پیش بینی شده بود که البته محقق نشد، به ایسنا گفت: البته بودجه امسال نیز در درآمد اختصاصی دولت پیش بینی شده است. در آمد اختصاصی دولت هم ممکن است محقق شود یا نشود، اما واقعیت این است که اگر درباره بیمه معلولان، مناسب‌سازی اماکن و... صحبت می‌کنیم نیاز به بودجه داریم. بر اساس قانون قبلی که اصلاح نشده بود اجرای بندهای قانون در صورت محقق شدن بودجه انجام می‌گرفت، اما در قانون جدید بودجه باید پیش بینی شود. سازمان مدیریت برنامه و بودجه باید برای آن بودجه مشخصی در نظر بگیرد و قانون نیز حتماً اجرایی شود. الان بزرگ‌ترین آفت اجرا نشدن قانون حمایت از حقوق معلولان کمبود بودجه است. تاکنون نیز حتی یک ریال از بودجه مربوط به سال ۹۸ در این خصوص پرداخت نشده است.

 

 

ارسال نظر