بی‌اطلاعی ۴۰ درصد مبتلایان فشار خون از بیماری خود

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۹۵۵

وزیر بهداشت با اشاره به اجرای طرح ملی بسیج کنترل فشار خون بالا، گفت: در مرحله بعد به دیابت و بهداشت روان می‌پردازیم تا آمار افسردگی کاهش یابد.

سعید نمکی با بیان اینکه در دولت دکتر روحانی توجه ویژه به حوزه سلامت صورت گرفت و با ایجاد منابع کافی برای طرح تحول توانستیم زیرساخت‌های نظام سلامت را در نقاط کمتر برخوردار به حداکثر برسانیم، گفت: در طرح تحول سلامت پرداخت هزینه‌های کمرشکن از جیب بیماران کاهش یافت، برای ماندگاری کادر پزشکی برنامه‌ریزی شد و بیماران خاص مورد توجه ویژه قرار گرفتند و امروز فاز دوم طرح تحول را دنبال می‌کنیم. نمکی اظهار کرد: برنامه اول ما در فاز دوم، حمایت از بسته‌های مهم فاز اول یعنی کاهش پرداخت از جیب مردم، توسعه زیرساخت‌ها در نقاط محروم، تشویق ماندگاری کادر پزشکی در نقاط نیازمند و استفاده مطلوب و ایجاد انگیزه برای بخش خصوصی جهت ماندگاری دلخواه در نقاط محروم با استفاده از تشویق به‌جای انگیزه‌های غیراقتصادی و بعضا غیرمنطبق با طبع مردم است.

او دومین کار در این فاز را تقدم پیشگیری بر درمان و تقدم درمان سرپایی بر بستری عنوان کرد و افزود: براساس آخرین آمار سال ۹۶ بیش از ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که حدود ۳۱۳ هزار مورد از این تعداد به‌دلیل بیماری‌های غیرواگیر رخ داده و تنها ۲۵ هزار مورد به‌دلیل بیماری‌های واگیردار است. در این ۳۱۳ هزار مورد حدود ۹۷ هزار مورد بدلیل ارتباط مستقیم با فشار خون بالا و ۱۶۱ هزار مورد بدلیل فشارخون و بیماری‌های مرتبط با آن مثل سکته‌های قلبی، مغزی و نارسایی‌های مزمن کلیوی رخ داده است.

نمکی با بیان اینکه برای برون رفت از این وضعیت چاره‌ای جز اجرای برنامه‌های پیشگیرانه نداریم، گفت: متاسفانه حداقل ۴۰ درصد مردم مبتلا به فشار خون از این مشکل خود بی‌خبرند و وقتی دچار انواع سکته و بیماری کلیه شدند تازه متوجه مشکل فشار خون می‌شوند.

او با اشاره به هزینه‌های بالای زیرساخت‌های مورد نیاز برای درمان اینگونه بیماران همچون تخت‌های سی‌سی یو و‌آی سی یو و دیالیز و هزینه‌هایی که به خانواده‌ها تحمیل می‌شود و همچنین از دست رفتن سرمایه‌های انسانی کشور با بی‌توجهی به بیماری فشار خون گفت: تلاش ما در این دوره مبتنی بر این است کاری کنیم که مردم به این زیرساخت‌ها نیازمند نشوند. کل هزینه بسیج ملی فشار خون کمتر از هزینه ساخت سه تخت بیمارستانی است و برآورد شده است که حداقل دو میلیون مورد جدید مبتلا به فشار خون را در جریان اجرای این طرح پیدا کنیم که این دو میلیون مورد می‌توانند کیس سی سی یو و‌آی سی یو و دیالیز نشوند. در مرحله بعد به دیابت و بهداشت روان می‌پردازیم تا آمار افسردگی کاهش یابد.

نمکی با بیان اینکه گرفتار چهره‌های غمناک هستیم، افزود: فشار اقتصادی تنها عامل گرفتاری‌ها وافسردگی‌های مردم نیست؛ چرا که هر دو قشر فقیر و مرفه جامعه غمگین هستند و برای رفع زمینه‌های ایجاد این دلتنگی‌ها و افسردگی‌ها باید به بهداشت روان مردم پرداخت.

وی با بیان اینکه امروز گرفتار بیماری‌های غیرواگیر هستیم و همه باید به وزارت بهداشت برای کاهش این بیماری‌ها کمک کنند، گفت: هزینه یک دوره شیمی درمانی برای یک بیمار معادل یک دوره واکسیناسیون یک روستای بزرگ است. برای کنترل بیماری‌های غیرواگیر چون چاقی، دیابت، فشار خون و امثال آن همه باید کمک کنند. همان‌گونه که امروز بسیج ملی فشار خون را با کمک نیروهای مسلح، بسیج جامعه پزشکی، بخش خصوصی و ... اجرایی می‌کنیم؛ چرا که امکان ندارد وزارت بهداشت بتواند به تنهایی این مهم را به انجام برساند.

وی گفت: پرونده الکترونیک سلامت تنها ریل مهمی است که می‌توان برای اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع از آن عبور کرد که خوشبختانه با تلاش وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت عملیاتی و هفته آینده با حضور رییس‌جمهور رونمایی خواهد شد. طرح ملی کنترل فشار خون نیز در قالب بسیج همگانی شروع شده و امروز از اهداف این طرح که انتظار داریم ۱۵ تیرماه به اتمام برسد، جلوتریم. نمکی با اشاره به اینکه ایجاد ۴۰۰ خانه بهداشت عشایری برای عشایر کوچ‌رو در حال اتمام است، گفت: بهورز مورد نیاز این طرح از دل عشایر جذب شده که همراه کوچ به آنها خدمات زیربنایی بهداشت و درمان ارایه بدهد. همچنین دندان‌های یک میلیون و ۲۰۰ هزار کودک نیز در قالب طرح مدارس عاری از پوسیدگی در مقطع ششم ابتدایی، عاری از پوسیدگی خواهد شد.

او تاکید کرد: باید با صبر و تلاش این برهه حساس را طی کرده و به دشمنان بیاموزیم که ملت ایران ملت زانو زدن نیست و شرایط موجود را به خوبی طی خواهد کرد.

 

ارسال نظر