اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۳۰ - ۰۰:۱۹:۳۹
کد خبر: ۱۴۶۸۹۲

قتل‌عام حیات وحش در قرق‌های سلطنتی

مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست با انتقاد از اینکه روند قرق‌های حفاظتی در کشور به درستی شکل نگرفته، گفت: سرمایه‌داران با پول خود منطقه‌ای را تبدیل به قرق‌های سلطنتی کردند تا راحت‌تر بتوانند حیات وحش را قتل عام کنند. محمد درویش در مورد قرق‌های اختصاصی، گفت: فلسفه قرق‌های حفاظتی این است که بتوان جوامع محلی، مردم، تشکل‌های مردم نهاد و فارغ‌التحصیلان بیکار در حوزه محیط زیست و منابع طبیعی را در راستای اصل 44 قانون اساسی به کارگیریم بدون اینکه دولت را فربه و بزرگ کنیم. او افزود: تا بتوان از محل فروش زیبایی‌های طبیعت هزینه‌های حفاظت از طبیعت را تامین کنیم و تعارض میان جامعه محلی، محیط‌بانان و جنگل‌بانان را کاهش و همچنین احتمال شهادت و کشته شدن جنگل‌بانان و محیط‌بانان را کاهش دهیم از سویی در عین حال برای مردم و جامعه محلی انگیزه ایجاد کنیم که این موضوع را دریابند که اگر وضع محیط زیست بهتر شود برای جیب آنها نیز بهتر است. درویش یادآور شد: در حال حاضر قرق اختصاصی منطقه منصورآباد رفسنجان 128 هزار هکتار وسعت دارد که در این رابطه چندین نفر به نام دوستداران طبیعت NGO‌هایی را ایجاد و تعدادی از این افراد شکارچی بودند و تفنگ را کنار گذاشتند و با هزینه شخصی به این موضوع ورود کردند و با شکارچیان، دامداران و عشایر منطقه صحبت و آنها را توجیه و با پولشان آبشخور تهیه کردند که در کمتر از 5 سال تعداد وحوش را از 20 راس به 1080 راس افزایش دادند. وی با تاکید براینکه قرق‌های اختصاصی از نظر آموزشی می‌تواند کارکردهای زیادی داشته باشند، گفت: یعنی مردم با حضور در آنجا دسته‌های بزرگ کل، قوچ، بز و میش و رمه‌های مختلف را مشاهده کنند؛ بطور قطع اگر کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند آموزش‌های لازم را ببینند و دولت از آنها حمایت کند از محل بلیت‌فروشی و درآمدزایی هزینه‌های حفاظت از محیط زیست تامین می‌شود و به این ترتیب هم محیط زیست از خسارت بری شده و هم اینکه افراد صاحب منفعت می‌شوند. مدیرکل سابق دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست افزود: متاسفانه در کشور ما این روند به درستی شکل گرفته و در استان یزد و کرمان چند فرد سرمایه‌دار نسبت به انجام این کار اقدام کردند نه NGO یعنی بدنه اجتماعی نداشتند و با پول خود منطقه‌ای را مانند قرق‌های صنعتی برای خود قرق کردند تا راحت‌تر بتوانند شکار و حیات وحش را قتل عام کنند البته منطق آنها این است که به آنها غذا می‌دهیم پس حقمان است که آنها را بکشیم یا به شکارچیان خارجی اجازه شکار دهیم و این موارد است که مشکل‌ساز می‌شود.

دستگیری ۳۶۶ مزاحم محلات در پایتخت

رییس پلیس پایتخت از دستگیری ۳۶۶ اوباش‌گر، مزاحمین محلات و نوامیس و حاملان سلاح در طرح ضربتی پلیس امنیت خبر داد. سردار حسین رحیمی در حاشیه اجرای اولین مرحله طرح سراسری برخورد با اراذل و اوباش و مزاحمین محلات در سال ۹۸ با حضور در جمع خبرنگاران گفت: اولین مرحله طرح برخورد با اراذل و اوباش، مزاحمین محلات و نوامیس و حاملان سلاح در سال جاری به مرحله اجرا درآمد. این طرح بعد از گذشت حدود دو ماه کار اطلاعاتی و اقدام عملیاتی طی ۴۸ ساعت اجرا شد و در این راستا واحدهای صنفی نظیر قهوه‌خانه‌ها باشگاه‌های بدنسازی، پارک‌ها و تفرجگاه‌ها و… تحت پایش اطلاعاتی قرار گرفت. رحیمی با بیان اینکه در همین راستا ۲۵۰ پرونده تشکیل شد، گفت: از این تعداد ۱۴۲ مورد مربوط به شرارت و اوباش‌گری، عربده‌کشی، باج‌گیری، قدرت‌نمایی و جرایمی نظیر آن بود. ۸۲ پرونده مربوط به مزاحمین محلات و نوامیس بود و ۲۶ پرونده نیز مربوط به تهیه و توزیع مواد مخدر و مشروبات الکی بود که در مجموع منجر به دستگیری ۳۶۶ نفر از اراذل و اوباش و مخلان نظم و امنیت شد.

رییس پلیس پایتخت با بیان اینکه از میان این افراد ۱۰۷ نفر اوباش بودند افزود: ۲۰۵ نفر نیز جزو مزاحمین نوامیس بوده و ۵۴ نفر از دستگیرشدگان نیز جزو حاملان سرد و گرم بودند.

برگزاری آزمون‌های مدارس سمپاد از 30 خرداد

رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش‌ و پرورش از برگزاری آزمون‌های ورودی مدارس استعدادهای درخشان در 30 و 31 خرداد خبر داد. خسرو ساکی در این باره اظهار کرد: آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان در پایه هفتم با ۱۷۴ هزار و ۳۴۲ شرکت‌کننده در ۹۶۱ حوزه اجرایی در روز پنجشنبه ۳۰ خرداد ماه برگزار می‌شود. او افزود: آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی پایه دهم نیز با ۲۶۲ هزار و ۵۲۵ شرکت‌کننده در ۱۴۲۰ حوزه اجرایی روز جمعه ۳۱ خرداد در سطح کشور برگزار می‌شود. رییس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این آزمون به صورت مشترک از سوی مرکز پرورش استعدادهای درخشان و مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود گفت: آمادگی کامل برای برگزاری این آزمون‌ها وجود دارد، تمهیدات فراهم شده و مشکلی در این زمینه نداریم. فاطمه مهاجرانی، رییس مرکز ملی پرورش استعدادهای جوان و دانش‌پژوهان جوان نیز پیش از این درباره جزییات این آزمون‌ها گفته بود: از مجموع بیش از ۲۶۰ هزار ثبت‌نامی در سمپاد متوسطه دوم تحت عنوان تکمیل ظرفیت، ۱۲ هزار نفر و در مدارس نمونه دولتی هم ۵۰ هزار نفر پذیرش می‌شوند.

 

ارسال نظر