اخبار

۱۳۹۸/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۶۶۵۵

کاهش مراجعات درمانی مردم به‌دلیل مسائل اقتصادی

معاون کل وزارت بهداشت ضمن اشاره به مشکلات اقتصادی، گفت: حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است. ایرج حریرچی با اشاره به شرایط فعلی کشور و تاثیر تحریم‌ها در حوزه سلامت اظهار کرد: در وزارت بهداشت از تمام کسانی که می‌توانند برای بهبود حوزه سلامت ما را یاری کنند، کمک می‌طلبیم. هیچکدام از کسانی که در حال حاضر در کشور مسوولیتی دارند، افراد کم‌تجربه‌ای نیستند، اما در حال حاضر شرایط با همیشه فرق می‌کند. او افزود: در سال ۱۳۹۷ هم نشانه‌های اولیه کاهش بار مراجعه بر مردم دیده شد. از طرف دیگر دولت نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند و ممکن است تحریم‌ها اجازه ندهد که در این زمینه بتواند به خوبی به ما کمک کند. در حال حاضر مهم‌ترین نکته با توجه به شرایط موجود، توجه به اقشار فقیر و محروم جامعه است. ما در شرایط فعلی می‌بینیم که حدود ۳۰ درصد بار مراجعات به داروخانه‌ها بدون داشتن نسخه و بدون مراجعه مجدد به پزشک است تا از این طریق بتوانند هزینه‌های خود را کاهش داده و پول ویزیت را پرداخت نکنند. اینها نشانه‌های نگران‌کننده‌ای است. از همین‌رو خاضعانه از تمام کسانی که در این حوزه تلاش می‌کنند تقاضا داریم تا به فکر اقشار محروم جامعه باشند.

تدوین پیوست اجتماعی برای طرح‌های عمرانی

رییس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: با تدوین پیوست اجتماعی برای طرح‌های کلان ملی، منطقه‌ای و بومی امیدواریم بتوانیم تبعات و پیامدهای منفی بسیاری از طرح‌های عمرانی، اقتصادی و صنعتی را در کشور کم کرده و ظرفیت و توان اجتماعی طرح‌ها را ارتقا دهیم.

تقی رستم وندی در حاشیه یکصد و نوزدهمین جلسه شورای اجتماعی کشور با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جلسه امروز شورای اجتماعی به بررسی آیین نامه پیوست اجتماعی کشور اختصاص داشت، موضوع جزء 2 بند الف ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه است. او ادامه داد: این مباحث یک‌بار بطور تفصیل بررسی شده بود، اما پیشنهاد آیین نامه پیوست اجتماعی در کمیسیون اجتماعی دولت به بحث گذاشته شد و براین اساس روز چهارشنبه در هیات وزیران این آیین نامه بررسی و برای اصلاح و تکمیلش مجدد به کمیسیون اجتماعی و شورای اجتماعی اعاده شد. به گفته رییس سازمان امور اجتماعی کشور، تدوین آیین‌نامه پیوست اجتماعی یک تکلیف قانونی برخاسته از برنامه ششم توسعه است، منتها اهمیت کار در این است که تدوین پیوست اجتماعی ذیل ماده ۸۰ آمده است که بحث پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را مدنظر قرار داده است. او با اشاره به دعوت از همه دستگاه‌های ذی‌نفع به ویژه دستگاه‌هایی که در حوزه‌های عمرانی و اقتصادی فعال هستند، گفت: دیدگاه‌های انتقادی و اصلاحی زیاد بود که این دیدگاه‌ها جمع‌بندی خواهد شد و طی یکی دو ماه آینده مسیر تدوین پیوست اجتماعی تکمیل خواهد شد. ما در کشور پیوست‌های فرهنگی، محیط زیستی و... داریم و امیدواریم که پیوست اجتماعی بتواند تاثیر محسوس‌تری بر کیفیت زندگی مردم در آینده‌ای نزدیک داشته باشد.

آماده توانمندسازی زنان کشورهای اسلامی هستیم

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: آماده آموزش و توانمندسازی زنان کشورهای مختلف به ویژه کشورهای اسلامی در زمینه‌های آموزش خلاقیت، هنر و صنایع دستی هستیم. معصومه ابتکار در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی خلاقیت و نوآوری تبریز در هنرهای اسلامی و صنایع دستی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران افتخار می‌کند که میزبان چنین رویدادی است، هنر، صنایع دستی و خلاقیت مستقیماً با فرهنگ، اقتصاد و اشتغال ما پیوند دارد و می‌تواند به پیوندهای بیشتر بین کشورهای اسلامی کمک کند و توانمندی زنان در این زمینه نقش محوری دارد. وی افزود: بیش از ۷۵ درصد از صنایع دستی در کشورمان توسط زنان تولید می‌شود و قطعاً در سایر کشورها هم مشابه این امر صادق است، امیدواریم این روند استمرار یابد و بتوانیم شاهد استمرار آموزش‌ها و برگزاری این نمایشگاه‌ها باشیم. او ادامه داد: کشور ایران بیش از ۴۰ سال است که حافظ هنر، هویت ایرانی و ارزش‌های اسلامی است؛ به‌طوری‌که ۸۰ درصد از فرش‌های دست بافت جهان در این کشور تولید می‌شود که بهترین‌شان در تبریز پیدا می‌شود. ابتکار با تاکید بر نقش زنان ایرانی در حفظ هویت ایرانی، گفت: زنان ایرانی نقش مهمی در اقتصاد و بخش‌های کشاوری، فناوری‌های نوین و علوم مختلف ایفا می‌کنند، همچنین بخش زیادی از تاریخ هنر و فرهنگ ما مدیون زنان بوده و هنر و فرهنگ ایرانی و اسلامی تجلی زیبایی خداوند است. او در ادامه بیان کرد: افتخار می‌کنیم که هنر دست زنان سیستان و بلوچستان را بر تن کرده‌ام و این تنها یک مثال از کارهای زیبای هنری است.

 وی ادامه داد: اول باید به توانمندی‌های خودمان اعتماد داشته باشیم که هنر و صنایع دستی ما را به این اعتماد می‌رساند، خداوند همه ما را از نظر کرامت انسانی، یکسان آفریده است تا مستقل باشیم و هنر، صنایع دستی و پتانسیل‌های اقتصادی در جوامع اسلامی راهی برای نزدیک کردن امت مسلمان به هم است.

 

ارسال نظر