سازمان امور اجتماعی برای آسیب‌های اجتماعی چه کرده است

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۰۰:۴۰:۳۷
کد خبر: ۱۴۶۴۶۹

سازمان امور اجتماعی برای کنترل آسیب‌های اجتماعی چه کرده است؟ سازمان‌های مختلفی از بهزیستی گرفته تا کمیته امداد و شهرداری‌ها و ستاد مبارزه با مواد مخدر هر کدام وظایفی در حوزه آسیب‌های اجتماعی دارند و قرار بود سازمان امور اجتماعی، برای هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف ایجاد شود اما تاکنون در این زمینه موفق نبوده و این سازمان‌ هم به جمع ارگان‌های مسوول و غیرمسوول در این حوزه اضافه شده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، با انتقاد از نبود نظارت وزارت کشور بر عملکرد سازمان امور اجتماعی به بیان دلایل ناکامی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی پرداخت.

سمیه محمودی در مورد انتشار خبری از سوی رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر مبنی‌براینکه در تهران 1500 زن معتاد وجود دارد که به دلیل ظرفیت محدود تنها در صورت شکایت، مزاحمت و دستور قضایی می‌توانیم از آنها نگهداری کنیم، گفت: در گذشته اصرار بود که برای بررسی آسیب‌های اجتماعی، سازمان امور اجتماعی ایجاد شود تا بتواند سازمان‌های مربوطه را زیر یک چتر جمع کند، اما در شرایط کنونی در پی شکل‌گیری این سازمان هزینه‌ای ایجاد شده، اما در عمل کارایی ندارد.

نماینده مردم شهرضا و دهاقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اعتیاد زنان موضوعی است که سازمان امور اجتماعی باید بررسی کند، ضمن اینکه باید گزارشی از نحوه عملکرد خود در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی ارایه دهد و اگر با مشکلی هم در روند فعالیت‌های خود مواجه شده است، مطرح کند تا آن را رفع کنیم، ضمن اینکه در این مورد وزارت کشور باید به این پرسش که دلایل گسترش آسیب‌های اجتماعی و نبود موفقیت در کنترل آنها چیست، پاسخ دهد. او اظهار کرد: هم‌اکنون خیرین و سازمان‌های مردم نهادی داریم که در این زمینه فعالیت دارند و بهترین بازو برای دولت در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند، اما نقش سازمان‌های مردم نهاد در این حوزه بطور کامل فراموش شده است، چرا که در این مورد نیاز به بودجه دولتی نیست و می‌توان از مردم برای رفع مشکلات اجتماعی استفاده کرد. عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: ما هم برای کاهش آسیب‌های اجتماعی قانون تصویب کردیم و هم برای آن بودجه تعیین کردیم، بنابراین هیچ مانع قانونی و کمبود بودجه‌ای در این رابطه وجود ندارد و تنها ناتوانی دولتی‌ها باعث شده که نتوانند در این زمینه خوب عمل کنند.

  شهرستان‌ها از ایجاد گرمخانه برای زنان معتاد هراس دارند

او افزود: مسوولان در مورد اعتیاد زنان تنها به وضعیت تهران توجه دارند، و این در حالی است که در شهرستان‌ها هم این معضل وجود دارد، اما مردم این مناطق حتی اجازه ایجاد کمپ اعتیاد برای زنان را نیز نمی‌دهند و از نام آن هم هراس دارند، چه برسد به اینکه گرمخانه هم ایجاد کنند. محمودی اظهار کرد: بنده در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌شدت نسبت به عملکرد وزارت کشور انتقاد دارم که باید بر عملکرد سازمان امور اجتماعی نظارت داشته باشد و چنانچه در این مورد کوتاهی هم کند، باید پاسخگو باشد، کما اینکه دی ماه سال 96 در رابطه با آسیب‌های اجتماعی از وزیر کشور سوال کردم که در مرحله اول در دستورکار کمیسیون قرار نمی‌گرفت و در شرایط کنونی هم در صحن مطرح نمی‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: یکی از سوال‌های بسیار مهم در مورد عملکرد سازمان امور اجتماعی این است که رییس این سازمان که تحصیلکرده رشته ادبیات فارسی است، چه اقدامی در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی انجام داده است، آن هم در شرایطی که از تخصص لازم در این حوزه برخوردار نیست، بنابراین اصلا تعریف درستی از این آسیب‌ها در این سازمان وجود ندارد، و این در حالی است که ما در قانون برنامه ششم توسعه تعدادی از آسیب‌ها را آورده‌ایم که مهم هم هستند، اما دستگاه‌های متولی برای هر کدام از آسیب‌های اجتماعی تعاریف جداگانه‌ای دارند، به همین دلیل آمار دقیقی هم در این رابطه وجود ندارد.

عضو کمیسیون اجتماعی در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: هم‌اکنون لازم است که دستگاه‌های مربوطه در جهت رفع آسیب‌های اجتماعی از هر کدام از آنها تعاریف مشترکی ارایه دهند تا حول یک محور حرکت کرده و آمار صحیحی ارایه دهند تا بتوان بر اساس آن برای رفع این آسیب‌ها برنامه‌ریزی دقیقی کرد.

 

ارسال نظر