احتمال تغییر شیوه مبارزه با موادمخدر از سوی ایران

۱۳۹۸/۰۳/۲۳ - ۰۰:۰۵:۳۱
کد خبر: ۱۴۶۳۹۳
احتمال تغییر شیوه مبارزه با موادمخدر از سوی ایران

مسوولان کشور می‌گویند که اگر جامعه جهانی سهم خود را در حوزه مبارزه با موادمخدر پرداخت نکند و از ایران حمایت نکند، شاید مجبور شویم در شیوه مبارزه با موادمخدر تغییراتی ایجاد کنیم.

مدتی است که غرب تهدید می‌کند سهمی در راستای مبارزه با مواد مخدر پرداخت نمی‌کند و تنها واکنششان نسبت به فعالیت‌ها و اقدامات شبانه روزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه مبارزه با مواد مخدر تشکر و قدردانی از ایران است.

مبارزه در حوزه مواد مخدر روز به روز به امکانات و تجهیزات بیشتر و به‌روزتری احتیاج دارد که به دلیل تحریم‌های ظالمانه امریکا علیه ایران نمی‌توان برخی از این تجهیزات را وارد کرد، حتی جوامع غربی در این باره ایران را یاری نکرده و انتظار دارند جمهور اسلامی ایران بدون هیچ کمک و حمایتی همچنان از مرزهای کشورهای آنها در برابر ورود مواد مخدر حمایت کند.

سردار مسعود زاهدیان رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور پیشتاز در امر مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان شناخته شده است. وی افزود: میزان کشفیاتی که جمهوری اسلامی ایران دارد منحصر به فرد است و کاری که به عنوان یک کشوری که در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر است انجام می‌دهیم بی‌بدیل است.

   نیاز به تجهیزات پیشرفته‌تر

او اظهار کرد: تا به امروز تمام تلاش خود را انجام داده‌ایم تا با توزیع و پخش یا ورود مواد مخدر به داخل کشور مبارزه کنیم اما باید بدانیم امکانات ما در این حوزه محدود است. او با اشاره به نقش جامعه جهانی در مبارزه با مواد مخدر به ایسنا گفت: جامعه جهانی باید در راستای مبارزه با مواد مخدر سهم خودش را بپردازد و نسبت به نقشی که ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر دارد از جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی کند. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار کرد: ایران وظیفه خودش را نسبت به مبارزه‌ای که باید در حوزه مواد مخدر داشته باشد انجام داده است ولی این مبارزه با توجه به امکاناتی که داریم انجام می‌شود نه بیشتر از آن.

زاهدیان با اشاره به تهدیدهای جامعه جهانی مبنی بر اینکه سهم خودش را در راستای مبارزه با مواد مخدر پرداخت نمی‌کند، گفت: جامعه جهانی باید بداند که مهم‌ترین بخشی که برای ما اهمیت دارد مردم کشور خودمان است و بعد کشورهای دیگر برای ما مهم است. یعنی اگر جامعه جهانی سهم خودش را نپردازد ما تنها به فکر مردم کشور خودمان هستیم و از مردم کشورهای دیگر در حوزه مواد مخدر هیچ حمایتی نمی‌کنیم.

او افزود: مجدد تاکید می‌کنم که اگر جامعه جهانی سهم خود را در مبارزه با مواد مخدر پرداخت نکند ما در شیوه مبارزه‌مان تغییراتی را ایجاد می‌کنیم. زاهدیان افزود: اگر بخواهد این اتفاق رخ بدهد (پرداخت نکردن سهم جامعه جهانی در حوزه مبارزه با مواد مخدر) نظارت ما بر روی مردم کشورمان بیشتر خواهد بود و اگر امکاناتی را که ما طلب کردیم در اختیارمان قرار ندهند ما مصداق ضرب‌المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است رفتار می‌کنیم و نسبت به کشور تلاشمان را بیشتر می‌کنیم و اگر چیزی از دستمان در رفت نسبت به آن احساس گناه نمی‌کنیم.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: از آن جهت ما نسبت به نظارت ارسال مواد مخدر به اروپا احساس گناه نمی‌کنیم که جامعه جهانی سهم خودش را برای پشتیبانی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر پرداخت نمی‌کند و به تعهدات خود پایبند نیستند.

او افزود: سال گذشته ۸۰۰ تن مواد مخدر در مرزهای کشور و محورهای خروجی کشف کرده‌ایم ولی افغانستان که تولید‌کننده مواد مخدر است ۲۰۰ تن مواد مخدر کشف کرده است. با مقایسه این دو آمار می‌توانیم درک کنیم چه کشوری در جهان برای مبارزه با مواد مخدر عزم جدی دارد و با قاطعیت عنوان می‌کنم هیچ کشوری مانند ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر عزم جدی نداشته است.

زاهدیان یادآور شد: البته ما منتی نداریم چرا که جمهوری اسلامی ایران در راستای مبارزه با مواد مخدر احساس وظیفه می‌کند و بر خود واجب و لازم می‌داند تا از پخش، توزیع و ارسال مواد مخدر به درون کشور و کشورهای دیگر تا حد امکان جلوگیری کند. رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا گفت: از اول امسال تاکنون ما دو شهید در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته‌ایم و ۳ هزار و ۷۵۷ شهید از ابتدای انقلاب تا به امروز در این حوزه داشته‌ایم.

همچنین اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: بر اساس آمارهای استخراج شده توسط سازمان ملل، ۷۵ درصد کشفیات تریاک جهان، ۶۱ درصد مرفین جهان و ۱۷ درصد هروئین جهان مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. وی تصریح کرد: در سال ۲۰۱۷ ایران ۲۱ تن و در کل اروپا حدود چهار تن هروئین کشف شد. در کشور افغانستان تولید مواد مخدر از ۲۰۰ تن در سال ۲۰۰۱ به ۱۰ هزار تن رسیده اما میزان کشفیات در این کشور بر اساس آمارهای سازمان ملل کمتر از ۳۰۰ تن است.

 

ارسال نظر