اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۹۲۷

اعضای اهدایی که نباید به خاک سپرده شوند

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت از تدوین پروتکل ترابری عضو در کشور خبر داد و گفت: در آینده و در وهله اول اعضای اهدایی از سمت شهرستان‌ها به سمت تهران برای مراکز پیوند منتقل می‌شوند.

مهدی شادنوش در آستانه روز اهدای عضو درباره وضعیت ترابری اعضای اهدایی در کشور، گفت: طی ماه اخیر برای دومین بار، موفق شدیم یک قلب اهدایی را از استان یزد برای بیمارستان قلب شهید رجایی تهران منتقل کنیم. اولین‌بار نیز در نیمه شعبان این اقدام را از شهرستان رشت به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران انجام داده و عضوی را برای پیوند به تهران منتقل کردیم.

او با بیان اینکه باید در این راستا حرکت کنیم که کمترین عضوی که امکان اهدایش وجود دارد، به خاک سپرده شود و امسال برای این موضوع برنامه داریم، به ایسنا گفت: در نقاط مختلف کشور، مراکز پیوندی تاسیس شده که طبیعی و البته ممکن است که برخی از این مراکز امکان پیوند یک ارگان خاص را نداشته باشند. به عنوان مثال مراکزی داریم که در آنها پیوند کلیه، کبد و پانکراس انجام می‌شود، اما امکان پیوند قلب را ندارند. حال امکان‌پذیر نیست که فرد اهداکننده از شهرستان به مراکز پیوند مختلف منتقل شود، بلکه تنها راه این است که عضو اهدایی، به مرکز پیوندی که آن عضو را پیوند می‌زنند، منتقل شود.

شادنوش با بیان اینکه برای ارگان‌های مختلف مدت زمان مشخصی برای پیوند وجود دارد، ادامه داد: به عنوان مثال برای پیوند قلب سه ساعت فرصت داریم تا قلب را از محلی که عضو برداشت می‌شود به محلی که آن را پیوند می‌زنند، برسانیم. در این صورت پیوند اثربخشی خواهد داشت. بر این اساس با هماهنگی که با ارگان‌های مختلف فرا وزارتخانه‌ای انجام شد، این مهم ممکن شد. در حال حاضر با سرعت بسیار قابل توجهی و در حد بالاترین استانداردهای جهانی این دو عملیات اتفاق افتاد؛ به‌طوری که به گفته جراحان این دو پیوند اگر در یک مرکز اهدا انجام می‌شد و اهداکنننده در اتاق عمل دیگری در کنار‌گیرنده عضو بود، ‌باز هم کیفیت، قدرت و سرعت اهدا، به همین شکل اتفاق می‌افتاد.

رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت با اشاره به همکاری سازمان‌هایی مانند نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی، نیروی انتظامی، سازمان اورژانس کشور و ... در این حوزه، گفت: این دو عملیات با همکاری این ارگان‌ها و با محوریت و مدیریت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت انجام شد. با تجربه‌ای که از عملیات اول داشتیم، انتقال قلب دوم بسیار دقیق‌تر و بهتر انجام شد. حتی در انتقال دوم علاوه بر تنظیم ترافیک هوایی توسط هواپیما و ترافیک‌های زمینی با کمک نیروی انتظامی، از هلی‌کوپتر هم استفاده شد. زیرا شرایط به‌گونه‌ای بود که برای رعایت زمان نیاز به سرعت بیشتری داشتیم.

ورزشکاران زن در انتظار حمایت‌های مالی و رسانه‌ای

عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه افتخار آفرینی زنان ورزشکار در میادین ورزشی بین‌المللی نگاه‌ها را به عرصه ورزش زنان تغییر داد، گفت: ورزش زنان و فرهنگ‌سازی برای گسترش آن اولویت دستگا‌ه‌های فرهنگی باشد.

فاطمه ذوالقدر در رابطه با موانع زنان در ورزش گفت: با وجود افزایش مشارکت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی زنان در کشور و باور بر این مهم که زنان به عنوان نیمی از جمعیت نیاز است که در عرصه‌های مختلف برای عمران و سازندگی کشور و توسعه آن مشارکت داشته باشند، اما کماکان عرصه حضور و فعالیت و مشارکت زنان در بخش‌های مختلف رنگ و بویی مردسالارانه دارد و این سایه افکنی در ورزش زنان نیز به چشم می‌خورد.

او با بیان اینکه زیرساخت‌های ورزشی به عنوان یک پیش نیاز برای حضور و فعالیت زنان ورزشکار اعم از حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای با محدودیت‌هایی مواجه است، افزود: پایین بودن سطح دسترسی به امکانات، تجهیزات و سالن‌های ورزشی باعث کاهش میل و رغبت زنان به ورزش خواهد شد. اما با وجود همه این کم مهری‌ها خوشبختانه مدال آوری زنان ورزشکار و افتخار آفرینی آنها در میادین ورزشی بین‌المللی چرخش نگاهی را برای تغییر رویکردها و نگرش‌ها نسبت به عرصه ورزش زنان ایجاد کرده که اجرایی شدن آن منوط به تخصیص اعتبارات و بودجه لازم است.

ذوالقدر با تاکید بر اینکه دولت بر مبنای ماده 94 قانون برنامه ششم توسعه مکلف است 0.27 درصد از کل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده را برای توسعه ورزش مدارس، ورزش همگانی، فدراسیون بین‌المللی ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، ورزش روستایی و عشایری، ورزش بانوان و زیرساخت‌های ورزش به ‌ویژه در حوزه معلولان و جانبازان اختصاص دهد، اظهار کرد: این مبلغ در ردیف‌های بودجه سنواتی مربوط به وزارت ورزش و جوانان و وزارت آموزش و پرورش پیش بینی شده که وزیر ورزش و جوانان در مذاکرات انجام شده قول مساعد برای افزایش 50 درصدی سهم زنان از این بودجه را دادند. نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معتقد است: این تخصیص به معنای واقعی تحقق عدالت جنسیتی در عرصه ورزش، توزیع امکانات و دسترسی به تجهیزات ورزشی در سطح کشور است که انتظار داریم قول‌ها هر چه زودتر عملیاتی و اجرایی شود تا جامعه زنان بتوانند در محیط سالم ورزشی هم اوقات فراغت خود را سپری کنند و هم بتوانیم شاهد رشد زنان ورزشکار حرفه‌ای در بخش‌های مختلف ورزشی باشیم.

 

ارسال نظر