نقدی بر بگیر و ببندها پس از انتشار کلیپ‌های پرحاشیه از مدارس

۱۳۹۸/۰۲/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۸۴۳

چندی پیش، کلیپی از همخوانی دسته‌جمعی یک موسیقی غیرمجاز در حیاط یک دبستان به سرعت دست به دست شد و بازتاب‌های فراوانی در جامعه به دنبال داشت، به گونه‌ای که وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس را نیز به واکنش واداشت و پس از آن اخباری مبنی بر پیگیری‌های تکمیلی و لغو ابلاغ چند مدیر مدرسه به گوش رسید.

فارغ از اظهارنظرهای برخی مسوولان که به نظر می‌رسد باید به‌دور از شتاب‌زدگی و با دقت نظر بیشتری مطرح می‌شد، انتشار چند کلیپ موسیقی غیرمجاز در مدارس، بار دیگر این نکته را یادآوری کرد که جای شادی و فعالیت‌های نشاط آمیز در مدارس خالی است و امروز دغدغه‌ها، تفکرات و ذائقه نسل نوجوان تغییر کرده است.

محی‌الدین بهرام محمدیان، رییس مرکز مطالعات فقهی تعلیم و تربیت و معاون اسبق وزیر آموزش و پرورش پیرامون اظهاراتی مبنی بر ساختگی بودن این کلیپ‌ها گفت: با پیگیری‌هایی که آموزش و پرورش انجام و چند مدیر متخلف را شناسایی کرد، مشخص است که همه کلیپ‌ها ساختگی نبودند و به هر حال اتفاقی است که هرچند محدود، اما در مدارس رخ داده است.

او افزود: اما حتماً بازنشر آن از روی غرض‌ورزی بوده است و برخی سعی می‌کنند اوضاع آموزش و پرورش را آشفته نشان دهند. واقعیت این است که در این تهاجم و شبیخون فرهنگی نتوانستیم ذائقه صحیح نسل جوان را حفظ کنیم و اکنون با یک تغییر ذائقه روبرو هستیم که نیازهای جدیدی را به دنبال خود آورده است. رییس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه ما خودمان گاهی اوقات بسترساز شبیخون فرهنگی شده‌ایم، به ایسنا گفت: تا کجا قرار است بچه‌ها را گرسنه و تشنه نگه داریم و غذای سالم برای آنها فراهم نکنیم؟ درست است که برگزاری مسابقات فرهنگی، قرآنی، نهج‌البلاغه و غیره باعث انبساط دینی می‌شود، اینها سر جای خودش، اما در مناسبت‌ها و اعیاد چگونه شادی می‌کنیم؟ وی افزود: آیا هیات شادی کنان دانش‌آموزی داریم؟ آیا فستیوال فکاهی و طنزپردازی و فستیوال خنده داریم؟ البته عقلانیت باید بر اینها حاکم باشد و لودگی، بی‌قیدی و خروج از عقلانیت شادی نیست. باید برای شادی‌های سالم کار کنیم. اگر پنج شنبه‌ها را احیا می‌کردند دیگر این کارها لازم نبود. باید غریو شادی از مدارس در روزهای پنج شنبه‌ها بالا می‌رفت. قرار بود یک روز بدون کیف و کتاب داشته باشیم، حالا چه کسی پیگیری می‌کند که این قانون اجرا می‌شود یا خیر؟

وی ادامه داد: امنیتی کردن موضوع انتشار کلیپ‌های همخوانی موسیقی‌های مبتذل و بگیر و ببندها جواب نمی‌دهد و باید دوستان در معاونت پرورشی پاسخگو باشند. بخشنامه سرود مدارس را ابلاغ کرده‌اند و بگویند که چیست؟ سرودی که هویت ملی و انقلابی را تقویت نکند و نشاط آفرین نباشد و شامل همان اشعار کتاب درسی باشد، دیگر فوق برنامه نیست بلکه برنامه رسمی است.

رییس اسبق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید پویا باشد عنوان کرد: یک آموزش و پرورش ایستا نمی‌تواند نیاز جاری و نوی نسل جدید را پوشش دهد. قاعده‌ای مبنی بر تغییر هر پنج سال یک‌بار کتب درسی وجود دارد، اما به نظرم لازم است کتب درسی هر دو سال بازبینی شوند، زیرا تغییرات چه در حوزه علوم و فنون و تکنولوژی و چه از حیث اجتماعی و سیاسی سرعت بالایی دارد، اما مباحث درسی و آموزشی به کندی تغییر می‌کند. او ادامه داد: فناوری روز به روز گسترش می‌یابد و تأثیرات آن در عرصه‌های مختلف زندگی نمایان می‌شود و به همین علت نیازمند توجه به تغییرات جدید هستیم. تعلیم و تربیت باید به تازه‌ها توجه و نسل آینده را بر اساس آن تربیت کند.

 

 

ارسال نظر