اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۶ - ۱۶:۱۰:۰۶
کد خبر: ۱۴۴۶۷۳

امکان انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در دیدار با سفیر ترکیه در ایران درباره انتقال آب از دریاچه وان به دریاچه ارومیه و کمک ترکیه به ایران برای ساخت فیلتر خودروهای دیزلی صحبت کرد. عیسی کلانتری در این دیدار با سفیر ترکیه در ایران به گام‌های موثر و مفیدی که دو کشور می‌توانند در زمینه محیط‌زیست و بهبود آن در منطقه بردارند اشاره کرد. او با اشاره به عملیات احداث دیوار مرزی از جانب دولت ترکیه گفت: این دیوار از بعد تروریسم و امنیت به نفع هر دو کشور است اما باید راهکارهایی در نظر گرفته شود تا باعث عدم تردد، ایجاد مشکل آبشخور و قطع ارتباط ژنتیک حیات وحش در دو کشور نشود چرا که جبران این اتفاقات امکان‌پذیر نیست.  معاون رییس‌جمهوری درباره دریاچه ارومیه و انتقال آب از دریاچه وان به ارومیه گفت: امکان این وجود دارد که آب اضافی از دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه شود چون خشک شدن دریاچه ارومیه تهدیدی جدی برای منطقه است. کلانتری درباره خشکسالی در ایران اظهار کرد: متاسفانه کشور ایران از سال ۱۳۷۸ تاکنون شاهد خشکسالی بوده و در این بازه فقط سه سال پر‌بارش را تجربه کردیم که امسال نیز جزو همان سه سال است. رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به توانمندی ترکیه برای تولید فیلتر خودروهای دیزلی تصریح کرد: آلودگی هوا در کلان‌شهرها یکی از موضوعات مهم کشور ما است و یکی از دلایل آن خودروهای دیزلی است. از کشور ترکیه درخواست می‌کنیم تا در زمینه ساخت این فیلترها به ایران کمک کند. دریا اورس- سفیر جمهوری ترکیه در ایران- نیز در این دیدار گفت: تهران یکی از زیباترین شهرهایی است که دیده‌ام همچنین کشور ایران دوست و متحد ما در شرایط مختلف است. کشور ترکیه مثل همیشه آماده همکاری‌های محیط زیستی و تکنولوژیک با ایران است.

آمار و ارقام تامین دارو واقعی نیست

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، از نوسانات نرخ ارز، نبود نظارت و امضاهای طلایی که در سازمان غذا و دارو وجود دارد به عنوان عوامل تناقض‌گویی مسوولان حوزه سلامت در ارایه آمار از وضعیت داروی بیماران خاص یاد کرد. محمد‌حسین قربانی در مورد تناقض‌گویی مسوولان وزارت بهداشت در مورد وضعیت داروی بیماران تالاسمی، گفت: ما باید این موضوع را از دو منظر مورد بررسی قرار دهیم، یکی از طریق کارگزاران اجرایی کشور و متولیان سازمان غذا و دارو که باید بر اساس آمار و ارقام و نیاز جامعه وضعیت داروی این بیماران اعلام کنند، به این صورت که چند درصد داروهای این بیماران در داخل تولید شده و چند درصد وارداتی هستند، چه میزان نیاز در این حوزه وجود دارد و از چه طریق تامین می‌شود و فروش این داروها در بازار چگونه است.  نماینده مردم آستانه‌اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: بُعد دیگری که در این زمینه قابل توجه و دقیق‌تر بوده، کف خیابان است، به این معنا که وضعیت داروی بیماران تالاسمی باید از طریق افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند، مورد بررسی قرار گیرد. او اظهار کرد: اگر این دو بُعد را در کنار هم مورد بررسی قرار دهیم، واقعیت‌ها در این زمینه روشن می‌شود، هر چند فشارهایی که بر کشور تحمیل شده، نوسانات نرخ ارز، نبود نظارت، امضاهای طلایی که در سازمان غذا و دارو وجود دارد، باعث شده اظهارنظر مسوولان با واقعیت‌های جامعه مطابقت نداشته باشد. قربانی یادآور شد: سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند که کمبودی در زمینه داروی بیماران خاص وجود ندارد، ولی بیمارانی که نیازمند داروهای خاصی هستند به آنها دسترسی نداشته و با مشکلاتی مواجه هستند. این نماینده مردم در مجلس دهم، خاطرنشان کرد: آنچه می‌تواند به صحت واقعیت در حوزه تامین داروی بیماران خاص کمک کند، این است که انتظارات بیمارانی که با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند، مورد توجه قرار گیرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: تامین دارو تنها مرتبط با حوزه اقتصاد نیست و به جان افراد بستگی دارد، بنابراین مسوولان سازمان غذا و دارو باید دقت بیشتری داشته باشند، نه اینکه بعد از بروز مشکل آستین بالا بزنند و با چند برابر هزینه بیشتر جبران مافات کنند.

شهریه‌های نجومی به بهانه فوق‌برنامه در مدارس

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه نظارت مردمی بر وضعیت شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی امکان‌پذیر است، گفت: اخذ شهریه‌های نجومی از دانش‌آموزان در مدارس به بهانه برگزاری برنامه‌های فوق برنامه ممنوع است. قاسم احمدی‌لاشکی درباره وضعیت نرخ مدارس غیر‌انتفاعی در کشور، گفت: اتخاذ نظارت مردمی بر وضعیت اخذ شهریه‌های آموزشی در مدارس غیر دولتی به سادگی امکان‌پذیر است زیرا سامانه‌ای در مدارس غیر‌انتفاعی تعبیه شده است که نرخ‌های قانونی در آن مشخص شده است. نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تمام مدارس غیر‌انتفاعی براساس ظرفیت‌های که طبق قانون مشخص شده است که می‌توانند بهای آموزشی از دانش‌آموزان دریافت کنند. احمدی‌لاشکی به خانه ملت گفت: نظارت مردمی بر وضعیت نرخ‌های مدارس غیرانتفاعی ضروری است بنابراین والدین دانش‌آموزان می‌توانند پس از تفاوت میان نرخ ‌های مصوب قانونی با اخذ شهریه در مدارس، تخلفات فوق را گزارش دهند تا از سوءاستفاده برخی افراد در حوزه‌های مختلف جلوگیری به‌عمل‌ آید. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآورشد: اخذ شهریه‌های نجومی در مدارس به بهانه فوق برنامه ممنوع است .

 

ارسال نظر