اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۴۵۰۰

صرف ۱1درصد تولید ناخالص ملی برای مبارزه با مخدر

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: بخش عمده‌ای از ورود مواد مخدر به کشور برای ترانزیت به سمت اروپاست. اسکندر مومنی در حاشیه بازدید از مرکز (سپکا) پلیس مواد مخدر ناجا (سگ‌های مواد یاب) با اشاره به ظرفیت‌های این مرکز اظهار کرد: این مرکز از به روزترین ابزارها برای مقابله و مبارزه با مواد مخدر برخوردار است. او با اشاره اینکه سال گذشته این مرکز ۵۵ تن کشف مواد مخدر داشته، ادامه داد: بطور میانگین حدود ۱۰ درصد کشفیات کشور در مرکز سپکا انجام می‌شود. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به هزینه‌ای که صرف مقابله با مواد مخدر در کشور می‌شود، اظهار کرد: طبق پژوهش‌های صورت گرفته بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم مبارزه با مواد مخدر کشور می‌شود. این مسوول اضافه کرد: البته تحریم‌های جهانی در بالا رفتن این هزینه‌ها اثرگذار بوده است. وی با اشاره به اینکه کشور ایران مبارزه با مواد مخدر را در سطح بین‌المللی انجام می‌دهد، گفت: بخش عمده‌ای از ورود مواد مخدر برای ترانزیت به سمت اروپاست. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به اینکه برای مقابله با مواد مخدر همه دنیا باید تعامل داشته باشد و سهم خود را ایفا کند، گفت: همایش‌ها، نشست‌های بین‌المللی و تشویق‌ها مشکلی را حل نمی‌کند و دنیا باید سهم خودش را بدهد. مومنی در پایان با میانگین کشف مواد مخدر در کشور افزود: سالانه بیش از ۸۰۰ تن مواد مخدر در کشور کشف می‌شود.

ریزگردهای خوزستان در راه است

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: مساله ریزگردهای خوزستان با سیل اخیر رفع نمی‌شود و باز هم شاهد ریزگردها خواهیم بود اما نه به‌شدت گذشته.

علی ساری با بیان اینکه اثرات فرسایش خاک در خوزستان باقی است و به زودی مرتفع نمی‌شود، گفت: در بودجه سال 96، 100 میلیون دلار از صندوق توسعه به رفع ریزگردها اختصاص یافت و این پروژه سه سال متوالی است دنبال می‌شود. او افزود: 350 هزار هکتار کانون تولید گرد و غبار در اهواز، حوزه ریزگردی است که باید روی آن کار شود و در حال حاضر از این میزان تنها حدود یک‌هفتم به وسیله تمامی روش‌ها مانند مالچ پاشی و کاشت نهال انجام شده و مابقی در حال انجام است.وی ادامه داد: بخشی که سیلاب در آن وارد شده بخش‌هایی از منطقه ریزگرد را پوشش می‌دهد اما نه تمامی مناطق ریزگرد و 7 کانون انتشار ریزگرد را؛ بطور قطع مساله ریزگرد با سیل اخیر رفع نمی‌شود و باز هم شاهد ریزگردها خواهیم بود اما نه به‌شدت گذشته. این نماینده مردم در مجلس آسیب‌های زیست محیطی مالچ پاشی، به خانه ملت گفت: هر چند مالچ‌پاشی آسیب زیست‌محیطی زیادی وارد می‌کند اما به هر حال بین بدتر و بدتر باید انتخاب کرد و در شرایطی که نیاز به اقدامات کوتاه، میان و بلندمدت داریم چاره‌ای جز مالچ پاشی نداریم. ساری یادآور شد: در کوتاه‌مدت به خاطر اینکه زندگی مردم مختل شده بود ناچار شدند از این روش که مناسب نیست و باید سریع‌تر حذف شود استفاده کنند؛ در این رابطه با توجه به ظرفیت آبی به وجود آمده بهتر است روش خیساندن جایگزین مالچ پاشی شود.

«ایمنی بیمار» در بیمارستان‌ها ستاره‌دار می‌شود

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت جزییات ویرایش چهارم اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی را اعلام و اظهار کرد: اعتباربخشی بیمارستان‌ها در نیمه دوم سال جاری آغاز و تا پایان سال به اتمام می‌رسد. علیرضا عسگری با اشاره به ابلاغ ویرایش چهارم اعتباربخشی، گفت: در نسخه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر دو بحث ارایه نتایج و مدیریت دانش در استفاده بهینه از منابع و ایجاد رقابت کیفی بین مراکز درمانی و بیمارستان‌ها با در نظر گرفتن و تبیین رتبه یک به عنوان برتر، تمرکز شده است. او با تاکید بر اینکه در نسخه جدید اعتباربخشی بیمارستان‌ها استقرار سنجه‌های ایمنی به عنوان پیش‌نیاز اعتباربخشی اعلام شده‌اند، افزود: به عنوان مثال یکی از الزامات کسب «درجه یک» برای یک بیمارستان این است که ۶۱ درصد از بسته ارایه شده درباره ایمنی بیمار را اجرا کرده باشند.مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی وزارت بهداشت ادامه داد: در عین حال در نسخه جدید اعتباربخشی بحث ایمنی بیماران ستاره‌دار شده و وزنی تا دو برابر بیشتر برای این سنجه‌ها در نظر گرفته‌ایم. عسگری ادامه داد: ویرایش چهارم اعتباربخشی بطور کلی دارای ٥١٤ سنجه بوده و شامل ٢١٤ سنجه سطح یک، ٢١٤ سنجه سطح دو و ٨٦ سنجه سطح سه، در ١٩ محور و در قالب ١١٠ استاندارد تعریف شده است. او با بیان اینکه ارزیابان وزارت بهداشت با استفاده از سوابق ارزیابی‌های ادواری در نیمه دوم سال جاری اعتباربخشی را آغاز و تا پایان سال به اتمام می‌رسانند، گفت: در این دوره نزدیک به ٩٦٠ بیمارستان اعم از خصوصی، دولتی یا عمومی غیر دولتی اعتباربخشی خواهند شد. رتبه‌بندی بیمارستان‌ها هم شامل درجه‌های عالی، یک برتر، یک، دو، سه و چهار است. عسگری با بیان اینکه بیمارستان‌های درجه عالی باید بالاترین تحقق را در سنجه‌های سطح اول، دوم و سوم کسب کنند، به ایسنا گفت: جزییات این سطوح در شیوه نامه ابلاغی مطرح شده است. از طرفی در اعتباربخشی تمام انتظارات پایه تا پیشرفته اعلام شده، در بیمارستان‌ها به دقت بررسی و در صورت پایبندی کامل به قوانین و استقرار کامل استانداردها «عالی» محسوب می‌شوند.

 

ارسال نظر