اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۰۰:۳۰:۴۴
کد خبر: ۱۴۴۱۵۹

خرداد چگونه از تقویم آموزشی دانش‌آموزان آب رفت؟

دانش‌آموزان ایرانی، به‌ویژه دانش‌آموزان ابتدایی در مدارس ایران کمتر از استاندارد جهانی در کلاس درس حاضر می‌شوند. واقعیت تلخی که بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تنها با احتساب ۹۰ روز تعطیلی تابستان و ۱۳ روز تعطیلی عید نوروز، دانش‌آموزان ایرانی فقط ۱۶۷ روز در کلاس درس حاضر می‌شوند. این ۱۶۷ روز منهای روزهای تعطیل رسمی در تقویم و روزهایی است که دانش‌آموزان و معلمان با هماهنگی هم کلاس را تعطیل می‌کنند. مانند روزهای آخر منتهی به عید نوروز و روزهای آخر اردیبهشت ماه و خرداد ماه. اما طبق قانون داخلی کشور مصوب شورای عالی آموزش‌وپرورش، دانش‌آموزان و معلمان موظفند در سال ۱۸۵ روز را سرکلاس درس باشند. آماری که به استاندارد جهانی نزدیک است.

از طرف دیگر، در مقطع ابتدایی شاهد یک اتفاق جدید در آموزش‌ و پرورش ایران هستیم؛ آب رفتن خردادماه از تقویم آموزشی مدارس ابتدایی. به شکلی که معلمان و والدین با قراردادی نانوشته تا پیش از شروع خرداد ماه کلاس‌های درس را تعطیل، امتحانات را برگزار می‌کنند و دانش‌آموزان را در خردادماه به تعطیلی تابستانی می‌فرستند.

این مساله در شرایطی است اگر روزهای تعطیل‌شده دانش‌آموزان ابتدایی را محاسبه کنیم به رقمی پایین‌تر از ۱۶۷ موجود هم می‌رسیم.

اگرچه تعداد روزهای تحصیلی و ساعات آموزشی در طول یکسال تحصیلی در کشورهای مختلف متفاوت است اما کمتر کشوری وجود دارد که تعداد روزهای تحصیلی در آن کمتر از ۱۸۵ روز در سال باشد. بررسی تعداد روز، هفته و ساعات تحصیلی در کشورهای کانادا، استرالیا، اندونزی، ژاپن، انگلیس، ترکیه، امریکا و آلمان نیز این واقعیت را تایید می‌کند.

اما نکته مهمی که درباره کم‌بودن روزهای تدریس در ایران وجود دارد این است که، علاوه بر کم بودن روزها، معلمان، کادر مدرسه و والدین در قراردادهای نانوشته روزهایی را از سال را تعطیل می‌کنند. به عنوان مثال در اسفند ماه سال گذشته، مشاهدات زیادی نشان داد که دانش‌آموزان در بسیاری از مدارس از روز ۲۲ اسفند ماه با درس و مدرسه خداحافظی کردند، روزهای ۲۵، ۲۶، ۲۷ و ۲۸ اسفند ماه نیز در کلاس درس حاضر نشدند و کادر مدرسه هم در این تصمیم نقش جدی داشت.  اما نکته قابل توجه در این خصوص، اظهارات متناقض مسوولان این وزارتخانه در اعلام زمان رسمی تعطیل‌شدن مدارس کشور بود که خود این مساله بر تعطیلی زود هنگام مدارس دامن زد. چرا که در اسفند ماه سال ۹۷ یکی از مسوولان آموزش‌وپرورش شهر تهران از تعطیلی مدارس از روز چهارشنبه ۲۶ اسفند خبر داد، اما بعد از ساعتی، این موضوع، تکذیب شد و عنوان شد که اشتباه در اعلام زمان تعطیلی مدارس صورت گرفته است. در گیر و‌دار این تأیید و تکذیب‌ها بخش زیادی از مدارس خصوصا مدارس غیرانتفاعی به صورت مستقل فعالیت آموزشی خود را تعطیل کردند و خیلی زود به پیشواز سال جدید رفتند.

نکته مهم دیگر در این فضا، تعطیل شدن غیر رسمی خردادماه از تقویم آموزشی مدارس خصوصا مدارس ابتدایی است. مشاهدات زیادی نشان می‌دهد معلمان در مدارس ابتدایی با هماهنگی کادر مدرسه، در اواسط اردیبهشت ماه درس‌ها را تمام می‌کنند و در هفته‌های آخر اردیبهشت نیز با برگزاری امتحانات دانش‌آموزان، سال تحصیلی را به پایان می‌برند. این در حالی است که طبق قانون دانش‌آموزان تا نیمه اول خرداد ماه باید در کلاس درس حاضر باشند و پس از آن در دو هفته پایانی خرداد ماه، در امتحانات شرکت کنند.

واکنش پلیس فتا به درخواست بطحایی درباره کلیپ‌ها

رییس پلیس فتای تهران بزرگ اعلام کرد که تاکنون درخواستی از سوی آموزش و پرورش درخصوص ماجرای انتشار کلیپ‌های منتشر شده از مدارس به این پلیس نرسیده است. تورج کاظمی درباره درخواست روز سه‌شنبه وزیر آموزش و پرورش از پلیس فتا و دادستانی برای یافتن منبع و چگونگی انتشار کلیپ‌های منتشر شده از مدارس اظهارکرد: برابر آخرین اطلاعات ما تاکنون هیچ درخواستی از سوی آموزش و پرورش در این مورد به پلیس فتا نرسیده است.او به ایسنا گفت: اما در صورت اینکه درخواستی از سوی آموزش و پرورش یا دیگر نهادها مطرح شود، با هماهنگی مقام قضایی اقدامات و بررسی‌های فنی خود را در این زمینه انجام خواهیم داد.

درخواست کمک پلیس برای مبارزه با خرید و فروش سلاح

فرمانده نیروی انتظامی از تمام دستگاه‌ها جهت برخورد با خرید و فروش سلاح در فضای مجازی دعوت کرد. سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران صبح امروز در مراسم تقدیر از مقام معلم که در محل دانشگاه علوم انتظامی امین برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پلیس امنیت اقتصادی در نیروی انتظامی با توجه به نیاز به مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل شد تا نیروی انتظامی با توان بیشتر در این عرصه فعالیت کند که این امر به رونق تولید کمک بسیاری خواهد کرد.او افزود: پلیس فتا یکسری اقداماتی را در خصوص مبارزه با خرید و فروش سلاح را انجام داده است، لذا در تجهیز این پلیس باید فعالیت‌هایی انجام شود، دستگاه‌های مختلف باید به ما در انجام این بحث کمک کنند. فرمانده ناجا با گرامیداشت روز و هفته معلم، اظهار کرد: در دانشگاه علوم انتظامی اساتید متدین و دلسوز و عالمی وجود دارد که باید قدر این افراد را دانست، سعی در تربیت افراد با دانش و حرفه در این دانشگاه برای ناجا داریم.

 

ارسال نظر