اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۹۹۹

آخرین خبرها از تبدیل وضعیت حق‌التدریسی‌ها

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سراسر کشور حدود ۱۵۰۰ مدرسه بر اثر سیل آسیب دیده که از این تعداد بیش از ۲۰۰ مدرسه آسیب جدی دیده که باید مجدد احداث شود.

محمد بطحایی در حاشیه مراسم کلنگ زنی مدرسه شش کلاسه در گمیشان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با این مراسم کلنگ‌زنی عملیات اجرایی ساخت مدارس آسیب دیده کشور آغاز می‌شود. وی با اشاره به آسیب سیل به حدود ۱۵۰۰ مدرسه، بیان کرد: حدود ۱۳۰۰ مدرسه در کشور آسیب جزئی دیده‌اند که مرمت این مدارس تا قبل از مهرماه به اتمام‌ خواهد رسید.

بطحایی اظهار کرد: بخشی از تجهیزات مدارس نیز در حادثه سیل اخیر آسیب دیدند که البته با سرعت عملی که همکاران آموزش و پرورش داشتند خسارات به تجهیزات به حداقل رسید. وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش داریم با کمک دولت و خیرین تا مهر ۹۸ بخش عمده‌ای از این خسارات جبران شود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود در مورد جذب معلمان حق‌التدریسی، گفت: براساس مصوبه مجلس، دولت موظف است تا آیین نامه جذب را سریعاً تحویل دهد و پیش نویس این آیین نامه آماده شده است.

او افزود: هماهنگی‌های لازم با سازمان امور اداری و استخدامی کشور نیز انجام شده و با نظارت دو نماینده مجلس آماده ابلاغ خواهد شد. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: پس از ابلاغ، همکارانی که در متن قانون به آنها اشاره شده است یک دوره آموزشی را طی خواهند کرد و با تبدیل وضعیت، از نیروی این عزیزان در آموزش و پرورش استفاده خواهد شد.

بهترین مواد غذایی برای سحر و افطار

مسوول آموزش همگانی انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور با تشریح نکاتی در ارتباط با تغذیه در ماه رمضان، ضمن اشاره به مزایای روزه‌داری، بر عوارض ناشی از صرف نکردن وعده سحری تاکید کرد. ‌مینا کاویانی اظهار کرد: باید با گنجاندن منابع غذایی پروتئینی مانند انواع گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، لبنیات یا حبوبات به همراه غلات در وعده سحری، پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین و احساس گرسنگی را به تعویق انداخت. او تأمین نیاز بدن به آب و به تعویق انداختن احساس تشنگی را هدف دیگر از خوردن سحری عنوان کرد و گفت: برای دستیابی به این هدف چند راهکار وجود دارد. یکی پرهیز از خوردن غذاهای پرادویه، تند و همینطور غذاهای شور و همچنین غذاهای پرچرب که موجب ایجاد احساس تشنگی در طول روز می‌شود مانند کله پاچه یا سیرابی و شیردان.

کاویانی ادامه داد: راهکار دیگر برای تأمین آب مورد نیاز و به تعویق انداختن حس تشنگی، نوشیدن مقدار کافی آب و استفاده از انواع میوه‌ها و سبزی‌ها به صورت تازه، آب‌پز و بخارپز در وعده سحر است. با این کار علاوه بر آب، ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز به بدن می‌رسد. بنابراین توصیه می‌شود حتماً کنار غذا، سالاد مصرف شده و برای چاشنی هم از موادی مثل آبلیمو به همراه روغن زیتون استفاده شود.

کاویانی با بیان اینکه وعده افطار بعد از چند ساعت طولانی استراحت دستگاه گوارش، صرف می‌شود، اظهار کرد: بنابراین برای فعال شدن مجدد دستگاه گوارش باید نکاتی رعایت شود تا دستگاه گوارش به بهترین نحو ممکن فعالیت خود را آغاز کرده و کمترین فشار را متحمل شود. در همین رابطه توصیه می‌شود شروع افطار با یک نوشیدنی گرم مانند چای شیرین یا شیر باشد. همچنین می‌توان افطار را با یک ماده غذایی مثل خرما آغاز کرد تا ضمن کنترل اشتها و پرهیز از زیاده‌روی در خوردن غذا، بخشی از نیاز بدن به ویتامین‌ها و مواد معدنی نیز تأمین شود.

پول‌پاشی‌های مضر در طرح تحول سلامت

نماینده مردم در مجلس دهم بابیان اینکه عمده سود ناشی از اجرایی طرح تحول سلامت نصیب پزشکان شده است، گفت: پولپاشی گسترده در طرح تحول سلامت مانع خدمات رسانی جامع و مناسب به بیماران است.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره وضعیت اجرایی طرح تحول سلامت در کشور گفت: بازنگری در اجرای طرح تحول سلامت الزامی است که در اولویت خدمات‌رسانی در حوزه بهداشت ودرمان قرار بگیرد و این در حالی است که مزایای طرح تحول سلامت باید نصیب بیماران در دهک‌های متوسط وضعیف جامعه شود زیرا اقشار مذکور توان پرداخت هزینه‌های درمان را ندارند. نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شکی نیست با پیشگیری از درمان می‌توان بسیاری از هزینه‌های سرسام آور درمان را با کاهش روبرو کرد، به خانه ملت گفت: نمکی، بازنگری درنحوه خدمات رسانی به بیماران را در اولویت حوزه سلامت ودرمان قرار بدهد تا تمام جامعه بتوانند از خدمات درمانی منصفانه سود ببرند. او ادامه داد: طرح تحول سلامت باید سیاستی را دنبال کند که در راستای آن بیماران از خدمات رسانی جامع بهره مند شود نه اینکه طرح تحول سلامت تنها به نفع پزشکان تمام شود و از همین رو باید در سال 98 هوای بیماران به ویژه دهک‌های اقتصادی پآیین جامعه را داشته باشیم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس بابیان اینکه عمده سود ناشی از اجرایی طرح تحول سلامت نصیب پزشکان شده است یادآورشد: پولپاشی گسترده در طرح تحو ل سلامت مانع خدمات‌رسانی بهینه به بیماران شد.

 

ارسال نظر