اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۰۰:۲۵:۰۲
کد خبر: ۱۴۳۹۰۶

خاک مناطق سیل‌زده به مزارع کشاورزی منتقل شود

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس با بیان اینکه خاک مناطق سیل‌زده غنی از مواد معدنی است، گفت: این خاک‌ها بسیار غنی بوده و بهترین راه برای ساماندهی آن این است که بعد از نمونه‌برداری و آزمایش، گندزدایی شده و به مزارع کشاورزی منتقل شود.

علی ابراهیمی در رابطه با ورود میلیون‌ها تن خاک به مناطق سیل زده گفت: سیلاب‌های اخیر حجم بسیار زیادی خاک وارد مناطق مسکونی کرده‌ که می‌تواند منشأ آلودگی باشد چرا که لاشه حیوانات در میان آنها بوده و ممکن است بیماری‌های عفونی را گسترش بدهد، به همین دلیل باید مورد توجه مسوولان مربوطه قرار بگیرد. نماینده مردم شازند در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه خاک وارد شده به دشت‌ها و خیابان‌های لرستان و خوزستان، به دلیل وجود مواد معدنی فراوان بسیار حاصل خیز است، تصریح کرد: زمانی که سیل وارد مناطق دشتی می‌شود مواد مغذی خاک را با خود همراه می‌کند و در نتیجه خاک مناطق پایین‌دست را غنی‌تر می‌کند. بهترین راه برای استفاده از این خاک این است که ابتدا نمونه‌برداری و آزمایش شود و در صورتی که مشکلی نداشت به سطوح مزارع منتقل شود. ابراهیمی در پاسخ به این سوال که آیا خاک‌هایی که از سیل‌های اخیر در دشت‌ها و روستا‌ها به جای مانده، مستعد ایجاد کانون جدید گردوغبار است؟ به خانه ملت گفت: مدل و جنس خاکی که سیلاب حمل کرده است به ریز گرد تبدیل نخواهد شد، چرا که ذرات آن پس از خشک شدن به هم چسبیده و سفت می‌شود. این خاک‌ها بسیار غنی بوده و بهترین راه برای ساماندهی آن این است که بعد از نمونه‌برداری و آزمایش، گندزدایی شده و به مزارع کشاورزی منتقل شود. عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، خاطرنشان کرد: خاک‌ها برای تبدیل شدن به کانون ریز گرد نیاز به سطح وسیعی دارند، بی‌تردید بستر رودخانه‌ها و حاشیه خیابان‌ها پتانسیل کافی برای ایجاد گرد و غبار و آلودگی ندارند، مگر آنکه تالاب‌هایی که در اثر سیلاب احیا شده‌اند، خشک شوند و رسوبات آنها در اثر وزش باد به ریز گرد تبدیل شود.

کمبود بودجه برای درمان بیماران سرطانی

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه کم توجهی سازمان برنامه، بودجه ومحاسبات برای تزریق بودجه مناسب به وزارت بهداشت ودرمان توجیه منطقی ندارد، گفت: بودجه وزارت بهداشت و درمان، کفاف تمام هزینه‌های بیماران سرطانی و صعب العلاج را نمی‌دهد.محمد‌نعیم امینی‌فرد درباره وضعیت بیماران سرطانی در کشور، گفت: افزایش قیمت دارو، طی پروسه هزینه‌های درمان بیماران سرطانی و صعب‌العلاج با بودجه کنونی وزارت بهداشت ودرمان همخوانی ندارد بنابراین الزامی است که دولت در سال 98، خدمات‌رسانی به بیماران سرطانی و صعب العلاج را در اولویت قرار بدهد. او با بیان اینکه تامین دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای درمان بیماران سرطانی جز وظایف اساسی دولت است که می‌بایست عملیاتی شود، اظهار کرد: کم‌توجهی سازمان برنامه، بودجه و محاسبات برای تزریق مناسب بودجه به وزارت بهداشت و درمان باید رفع شود تا برای خدمات رسانی به بیماران سرطانی با مانع مالی روبرو نباشیم.او ادامه داد: مجلس شورای اسلامی، تمهیدات بودجه‌ای و قانونی مناسبی برای حمایت از بیماران سرطانی و صعب‌العلاج داشته است بنابراین الزامی است که وزارت بهداشت ودرمان نیز طی گزارشی عملکرد خود را در زمینه خدمات‌رسانی به بیماران صعب‌العلاج و سرطانی را اطلاع‌رسانی کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس با بیان اینکه کم‌توجهی سازمان برنامه، بودجه و محاسبات برای تزریق بودجه مناسب به وزارت بهداشت و درمان توجیه منطقی ندارد یادآورشد: بودجه وزارت بهداشت کفاف تمام هزینه‌های بیماران سرطانی و صعب‌العلاج را نمی‌دهد.

۵ میلیون نفر در ایران دیابت دارند

رییس انجمن دیابت ایران گفت: حدود پنج میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که البته طبق تحقیقات جهانی نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند. کامران نیکوسخن در حاشیه همایش دیابت گفت: حدود ۵ میلیون نفر در ایران به دیابت مبتلا هستند که البته طبق تحقیقات جهانی نیمی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود اطلاعی ندارند و به یقین آمار مبتلایان بسیار بیشتر از این است. وی گفت: بسیاری از افراد در جامعه، دیابت را تنها به عنوان یک بیماری ساده اختلال در قند خون می‌شناسند که فرد می‌تواند پس از ابتلا به آن تا آخر عمر از طریق مصرف قرص‌های کاهنده قند خون و در نوع شدیدتر آن، تزریق انسولین به زندگی عادی‌اش ادامه دهد. اما واقعیت این است که وجود اختلال در قندخون تنها یک بیماری ساده نیست، بلکه در صورت عدم شناسایی و مراقبت می‌تواند منشأ بسیاری از بیماری‌های غیرواگیر شده و بسیاری از اعضای مهم و اساسی بدن از جمله قلب، کلیه و چشم‌ها را از بین ببرد.

او افزود: سن افراد یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ابتلا به دیابت است و توصیه می‌شود افراد بالای ۴۵ سال از لحاظ دیابت غربالگری شوند و آزمایش قند انجام دهند، در صورتی که مشکلی نداشتند باید هر سه سال یک‌بار این آزمایش را تکرار کنند. نیکوسخن گفت: عدم کسب دانش وآگاهی کم در رابطه با بیماری مزمنی چون دیابت، مشکلی رایج در بین افراد مبتلا به این بیماری است. این امر می‌تواند منجر به عوارض جدی در بیماران شود و هزینه‌های سنگینی را به نظام سلامت تحمیل کند.

 

ارسال نظر