۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۲۵:۲۲
کد خبر: ۱۴۳۵۲۶

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در کشور ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر داریم، گفت: فقط ۱۵ هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد و در حال تلاش برای ایجاد ظرفیت نگهداری 4 هزار معتاد متجاهر هستیم.

اسکندر مومنی در حاشیه همایش دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر سراسر کشور در جمع خبرنگاران گفت: این نشست دو روزه با هدف ارزیابی اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای سال ۹۸ برگزار شده است و مسوولان استانی ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه‌ها را ابلاغ می‌کنند.

وی با اشاره به برنامه‌های این ستاد در حوزه مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: مهم‌ترین برنامه برای سال ۹۸ موضوع معتادان متجاهر است که افزایش ظرفیت نگهداری و درمان این معتادان در دستورکار قرار گرفته و شرایط لازم مهیا شده است. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: با توجه به برخوردهایی که با معتادان متجاهر صورت گرفته است بسیاری از مردم مناطق درگیر با این معضل ابراز خوشحالی می‌کنند و این موضوع یک دغدغه جدی است. مومنی خاطرنشان کرد: در این نشست بحث و تبادل نظر در این خصوص صورت گرفته و شرایط اجتماعی برای درمان و بازپروری معتادان فراهم شده است. در طرح جدید مهارت‌آموزی را برای معتادان انجام می‌دهیم که حتماً شغلی یاد بگیرند و با خروج از کمپ‌های ترک اعتیاد بتوانند مشغول به کار شوند. وی با بیان اینکه باید در حوزه مواد مخدر اقدامات پیشگیرانه صورت گیرد، تصریح کرد: ما همسایه کشوری هستیم که ۱۰ هزار تن تولید مواد مخدر دارد و از زمان ورود امریکایی‌ها به این کشور تولید مواد مخدر ۵۰ درصد بیشتر شده است. مومنی تصریح کرد: طرح یاری‌گران را با مشارکت تمامی خانواده‌ها و مردم برای مبارزه با مواد مخدر ایجاد کردیم و در این خصوص کارهای مقدماتی صورت گرفته است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تهران با اشاره به اینکه مقابله به تنهایی ما را به جایی نمی‌رساند، اضافه کرد: کارهای فرهنگی و پیشگیرانه باید صورت گیرد و به زودی جزییات این طرح را در زمینه مشارکت نهادها و مردم اطلاع‌رسانی می‌کنیم. مومنی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با معتادان متجاهری که بیماری‌های واگیردار دارند چه برخوردی خواهد شد، گفت: این معتادان نیز قطعا تحت مداوا قرار می‌گیرند و امسال برای این موضوع تصمیم‌های جدی گرفته شده است. وی درباره برخورد با مراکز غیرمجاز ترک اعتیاد خاطرنشان کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در این خصوص متولی هستند و هماهنگی‌های لازم با نیروی انتظامی برای برخورد با مراکز غیرمجاز انجام شده و به زودی با این مراکز برخورد خواهد شد.

مومنی درباره ترانزیت مواد مخدر از طریق راه‌های آبی کشور اظهار داشت: جمهوری اسلامی در خط مقدم مبارزه بین‌المللی با مواد مخدر قرار دارد و در همه ابعاد این مبارزه ادامه خواهد داشت. دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه چه تعداد معتاد متجاهر در کشور داریم، بیان کرد: بر اساس آمار در حال حاضر ۵۰ تا ۶۰ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم که ۱۵ هزار معتاد در تهران است و ظرفیت‌های لازم در این خصوص فراهم شده و به زودی ظرفیت‌های نگهداری معتادان متجاهر در کشور افزایش خواهد یافت.

به گفته مومنی همچنین چند هزار ظرفیت جدید ایجاد خواهد شد که 500 ظرفیت در تهران و در حدود 4000 نفر در دیگر استان‌ها خواهد بود.

 

 

ارسال نظر