مرگ سه نفر در ریزش تونل آزادراه تهران- شمال

۱۳۹۸/۰۲/۱۱ - ۰۰:۲۳:۴۸
کد خبر: ۱۴۳۵۲۵
مرگ سه نفر در ریزش تونل آزادراه تهران-  شمال

ریزش تونل در کارگاه آزادراه تهران شمال در محدوده کندوان و پل زنگوله روز گذشته سبب جان باختن و زخمی شدن تعدادی از کارگران شد. سه نفر جان خود را از دست دادند و پنج مصدوم با درجه سوختگی‌های بالا به مراکز درمانی منتقل شده‌اند که از میان آن‌ها حال دو نفر وخیم است.

مجتبی خالدی،سخنگوی سازمان اورژانس کشورگفت: این حادثه حدود ساعت ۸:۵۸ دقیقه روز سه شنبه در حوالی سیاه بیشه، قبل از پل زنگوله، تونل البرز در آزادراه تهران-شمال رخ داد.

با اعلام حادثه به اورژانس ١١۵ بلافاصله نیروهای اورژانس و بالگرد به محل اعزام شدند و به بیمارستان‌های منطقه آماده‌باش اعلام شد. او از فوت سه نفر در حادثه ریزش تونل در کارگاه آزادراه تهران-شمال خبر داد و در این باره اظهار کرد: ۱۱ نفر متاثر از این حادثه بودند که سه نفر تا این لحظه در این حادثه  خود را از دست داده‌اند.

وی همچنین گفت: پنج نفر دیگر به مراکز درمانی منتقل شدند که دارای سوختگی بین ۶۰ تا ۱۰۰ درصد بودند. خالدی با بیان اینکه سه نفر نیز دچار مشکلات تنفسی شده بودند و در محل حادثه درمان شدند گفت: نیروهای امدادی اورژانس در حال حاضر همچنان در محل حادثه حضور دارد چرا که ممکن است همچنان افرادی در این تونل محبوس باشند.

   چرا تونل دچار ریزش شد؟

جان باختن سه نفر در این تونل در حالی است که شجاع میرزایی مسئول هماهنگی پروژه آزادراه تهران-شمال در خصوص آخرین وضعیت تونل در بخش ساخت این آزادراه در محور کندوان که صبح روز گذشته دچار انفجار شد،  به ایسنا گفت:‌ هنوز علت اصلی انفجار مشخص نیست و در حال حاضر جت فن‌ها به منظور خروج هوای آلوده در حال فعالیت هستند تا دود از تونل تخلیه شود و تصور می‌کنیم که ظرف دو ساعت آینده این اتفاق رخ دهد.گروه‌های فنی پس از تخلیه دود وارد تونل می‌شوند تا با بررسی علت سانحه مشخص شود.

مسوول هماهنگی پروژه آزادراه تهران-شمال با اشاره به اینکه حفاری این تونل سال گذشته به اتمام رسیده بود و پیمانکاران در حال لاینینگ تونل هستند، گفت: به منظور لاینینگ، پشت قوص تونل لایه پی وی سی ژئوممبران قرار می‌گیرد و لایه بعدی آن میلگرد است، پس از آن نیز قالب قرار داده شده و بتن ریزی انجام می‌شود که در حال حاضر در مرحله بستن میلگرد و ژئوممبران بوده‌ایم، اما به دلیل وقوع آتش سوزی و با توجه به اینکه جنس پی وی سی مستعد انفجار بوده چنین اتفاقی رخ داده است.

حسین شاپور، مسوول دفتر مدیرعامل شرکت تالون، پیمانکار آزادراه تهران-شمال،‌ درباره جزییات حادثه ریزش این تونل هم به ایلنا گفت: تونلی که حادثه در آن رخ داد، ۶۴۰۰ متر طول دارد. این حادثه در دهانه شمالی این تونل (بعد از خروجی کندوان و گذار از پیچ‌ها، قبل از سد سیاه‌بیشه)، در عمق تقریبا ۱۹۰۰ متری آن و در زمان کار کارگران رخ داده است. از قبل ریزشی در آن قسمت بوده و در زمان فعالیت کارگران، نشتی گاز متان موجب انفجار و ریزش می‌شود. البته ابعاد حادثه تا دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال بود، کشیده شده بود.  

او افزود:‌ البته کپسولی که در آنجا بود، قبلا از سوی کارشناسان بخش فنی، بازرسی شده و مشکلی نشان نداده بود. با این حال، در چنین عمق زیادی، وقتی لایه‌های رسوبی جابه‌جا می‌شوند و در زمین شکاف به وجود می‌آید در آن نقطه گاز متان ایجاد می‌شود. البته این یک امر طبیعی است. گفتنی است متان، گازی بی‌بو و تشخیص آن سخت است.

شاپور پیرامون مصدومان و کشته‌شدگان احتمالی این حادثه توضیح داد: کلا ۸ نفر در زمان وقوع انفجار در آن قسمت از تونل بوده‌اند که از این میان، ۳ نفری در لحظه آخر بیرون آورده شدند، پیش‌تر جان خود را از دست داده بودند. ۲ نفر دیگر از طرف دهانه جنوبی تونل که زیر نظر شرکت پیمانکاری جنرال (از پیمانکاران اقماری تالون) بود و سوختگی داشتند، خارج شدند. ۳ نفر دیگر که سوختگی شدید داشتند در ابتدای بیرون آورده شدن از تونل،  به بیمارستان اعزام شدند و تحت مراقبت هستند.

وی اظهار داشت: این افراد زیر نظر مستقیم شرکت ما نبودند بلکه برای یک پیمانکار دیگر طرف قرارداد با ما به نام شرکت جنرال کار می‌کردند. در واقع، جنرال پیمانکار اقماری ما است.

شاپور افزود: گاز متان تنها با دستگاه قابل تشخیص است اما کارشناسان فنی ما آنجا را در بررسی‌های قبلی‌شان خطرناک تشخیص نداده بودند.

مسوول دفتر مدیرعامل شرکت تالون در پایان، توضیح داد: تونلی که انفجار در آن رخ داد، بزرگ‌ترین تونل این پروژه است. این تونل و کارگاه آن بسیار بزرگ و مجهز هستند. حدود ۴۰۰ نفر در آنجا مشغول به فعالیت هستند و قراردادهای معمولا شش ماه به بالا دارند. در آنجا امکاناتی نظیر بهداری با پزشک و آمبولانس هم وجود دارد.

 

ارسال نظر