اخبار

۱۳۹۸/۰۲/۱۰ - ۰۱:۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۴۳۴۹۶

یک میلیون بازنشسته دوباره وارد بازار کار شده اند

 رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: اگر بازنشسته حقوق کافی داشته باشد، دیگر نیازی به بازگشت به بازار کار ندارد؛ این درحالی است که یک میلیون و 100 هزار نفر از بازنشستگان اخیرا به بازار کار بازگشته‌اند. حسن صادقی افزود: اینکه این تعداد بازنشسته دوباره به بازار کار اضافه شده، تنها به این دلیل است که ماده 96 تامین اجتماعی درست انجام نشده است، اگر بازنشسته حقوق مکفی می‌گرفت، دیگر سرکار نمی‌رفت.  به موجب ماده 96 قانون سازمان تامین اجتماعی، این سازمان مکلف است میزان تمامی مستمری‌های بازنشستگی ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کمتر نباشد، با توجه به افزایش هزینه زندگی افزایش دهد.

وی درباره تعیین مدیرعامل برای سازمان تامین اجتماعی نیز گفت: هرگاه مدیریت اتوبوسی به تامین اجتماعی آمد، ضرر کردیم، اما هرگاه مدیریت از درون سازمان بود، برنده بوده‌ایم. البته اعتقاد راسخ داریم که کارشناس تامین اجتماعی از دکترای بیرون سازمان برای حفظ سازمان بهتر است. صادقی ادامه داد: از آنجا که سازمان تامین اجتماعی به عنوان موتور محرکه تولید و اقتصاد محسوب می‌شود دولت هم باید در تعهداتش به خوبی عمل کند. وی گفت: هرچه دولت و حاکمیت از تامین اجتماعی حمایت کند، از ساختار، تولید و کسب و کارهای نوین حمایت می‌کند. رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری اظهار داشت: امسال شعار سال به فرموده مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده است، پس معتقدیم رونق تولید هم منتج به رونق تامین اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد: آنچه که سبب شد در حوزه کسب و کار امسال و سال‌های گذشته محور اقتصاد و تولید باشد، به خاطر همین مشکلات موجود بود که باید به همین منظور نگاه‌ها تغییر کند، چون اکنون تامین اجتماعی برای نهادینه کردن این موضوع مستلزم تغییر نگاه دولت است که در بودجه سنواتی و جاری خود به تعهداتش عمل کند. او اظهار کرد: نمی‌شود از رونق تولید و اقتصاد حرف بزنیم اما جلوی موتور محرکه آنکه تامین اجتماعی است را بگیریم.  محمد عطارودیان رییس هیات‌مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران نیز گفت: می‌خواهیم کارگران بدانند که تشکل‌های کارگری چقدر برای آنها تلاش می‌کند. اکنون تشکل‌های کارفرمایی موقعیت بسیار خوبی در مجامع بین‌المللی دارند به همین دلیل به زودی به کنفرانس بین‌المللی کار اعزام خواهیم شد. او اظهار کرد: اما یکی از مشکلاتی که تشکل‌های کارگری با آن مواجه هستند این است که دولت هزینه این هیات‌ها را پرداخت نمی‌کند.

وصول ۵۰ هزارمیلیاردی بدهی دولت در سال جاری

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه بودجه امسال سازمان ۱۲۲ هزار میلیارد تومان است، گفت: در سال جاری ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی وصول خواهد شد.

محمدحسن زدا گفت: به منظور رفع مشکلات جامعه کارگری و کارفرمایی، هیات‌مدیره و جامعه کارگری و کارفرمایی پای کار آمدند و بانک عامل پای کار آمدند تا با هماهنگی با آنها بتوانیم مشکلات این افراد را حل کنیم.

او با اشاره به اینکه وصول ۳ هزار میلیارد تومان در بخش بیمه‌ای کار بسیار سختی بود که میسر شد، گفت: همچنین هزار میلیارد تومان نیز از صرفه‌جویی در بخش درمان به دست آوردیم تا سازمان را از بحران نجات دهیم. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه در سال ۹۷ از سوی شرکت سرمایه‌گذاری شستا ۴ هزار میلیارد تومان سود به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت شد، افزود: همچنین در اسفندماه ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پرداختی داشتیم و این آمارها نشان می‌دهد اقدامات خوبی در سازمان تأمین اجتماعی انجام شده است. او در مورد افزایش میزان مستمری‌های امسال نیز گفت: با پیشنهاد کانون بازنشستگان و با توجه به شرایط اقتصادی و نظر شورای عالی کار میزان مستمری‌ها مشخص شد که با تصویب هیات وزیران از اردیبهشت ماه این افزایش‌ها اعمال می‌شود. زدا اظهار کرد: میزان پیشنهادی افزایش حقوق در راستای حفظ قدرت خرید مردم بوده که البته نمی‌تواند سفره‌های مردم را رنگین کند. او با اشاره به اینکه تشکیلات سازمان تأمین اجتماعی نیازمند بازنگری است، گفت: باید اقداماتی انجام دهیم تا تأمین اجتماعی پویا و چابک شود. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در سال جاری باید ۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت وصول کنیم، گفت: البته این وصول‌ها به شکل نقدی نیست، به همین دلیل طرح‌ها و پروژه‌هایی را تعریف کردیم تا این مبلغ را غیرنقد ی دریافت کنیم. زدا گفت: در حال حاضر ۴۲ میلیون نفر تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که حدود نیمی از جمعیت کشور را در برمی‌گیرد. وی با تأکید بر اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار کارفرما و ۱۴ میلیون بیمه شده تحت پوشش هستند، افزود: بودجه امسال تأمین اجتماعی ۱۲۲ هزار میلیارد تومان است. سرپرست سازمان تأمین اجتماعی گفت: در سال جاری سعی داریم خدمات غیرحضوری را برای بیمه‌شدگان گسترش دهیم و همچنین به سمت کسب و کارهای نوین گام برمی‌داریم. زدا از حذف دفترچه‌های بیمه در مراکز ملکی خبر داد و گفت: با این اقدام دفترچه بیمه از حالت چک سفید خارج شده است و همچنین داروهای بدن‌سازی بیشترین هزینه بخش دارویی را تشکیل می‌دهند.

 

 

ارسال نظر