رد« سیل» بر آموزش و پرورش

۱۳۹۸/۰۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۲۰۹۴
رد« سیل»  بر آموزش و پرورش

تعطیلات نوروزی تمام شد، دانش‌آموزان به کلاس‌های درس برگشتند اما برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده نه کلاس درسی باقی مانده، نه مدرسه‌ای و نه حتی کتاب و دفتری. بسیاری از مدارسی که در سیل تخریب شد، ‌پیش از این هم در لیست مدارس ناایمن قرار داشتند اما دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده حالا دیگر همان چهاردیواری ناامن که نامش را مدرسه گذاشته بودند را هم ندارند. 81 مدرسه درلرستان تخریب شده است و 3 میلیون دانش‌‎آموز در استان‌های سیل‌زده سراسر کشور در بلاتکلیفی به سر می‌برند. خسارت وارد شده به مدارس استان گلستان هم حدود 26 میلیارد تومان تخمین زده شده است که مشخص نیست از چه منبعی باید جبران شود. مدارس در مناطق سیل‌زده تعطیل مانده و معلوم نیست سرنوشت دانش‌آموزان کنکوری این مناطق به کجا ختم شود و چه تصمیمی برای برگزاری امتحانات نهایی در شهرهای سیل‌زده اندیشیده می‌شود. وزرا در حال رایزنی بر سر تعیین تکلیف کنکور هستند و قرار است کانکس‌هایی برای برگزاری کلاس درس به صورت موقتی به مناطق سیل‌زده ارسال شود.

   تناقض بر سر وضعیت مدارس تخریب شده

مدارس بسیاری در سیل اخیر دچار آسیب شدند اما هنوز میان مسوولان آموزش و پرورش بر سر عدد و رقم و حتی وضعیت خسارت مدارس توافق نظر وجود ندارد. نماینده ویژه وزیر آموزش و پرورش در استان لرستان بر این باور است که برخی از مدارس ممکن است به ظاهر سرپا باشند، اما هیچ کسی نباید به داخل آنها برود، زیرا هر آن امکان فروریختن ساختمان وجود دارد اما رییس سازمان نوسازی مدارس کشور معتقد است آمار و ارقام مطرح شده دقیق نیست و از نظر فنی اختلاف نظر میان آمار مسوولان از مدارس تخریبی وجود دارد. مهرالله رخشانی‌مهر درباره این موضوع بیان کرد: بیش از ۳۰۰ مدرسه در سیل استان گلستان آسیب دیدند و خسارت وارده ۲۶ میلیاردی به آموزش و پرورش وارد شده است با این حال آمارهایی که در این زمینه ارایه می‌شود، متناقض است. همکاران ادارات آموزش و پرورش این آمارها را داده‎اند که البته ما با ‌آنها در خصوص یک سری از موارد فنی مساله داریم. به عنوان مثال همکاران ما می‌گویند برخی از این مدارس تخریبی است و منظورشان این است که مدرسه باید به صورت کامل تخریب و دوباره ساخته شود، در حالی که مدرسه تخریبی نیست و فقط گل و لای به آن نفوذ کرده است، اما برخی از همکاران ما می‌گویند که این مدارس دیگر غیرقابل استفاده است. البته باید بررسی بیشتری انجام شود تا ما آمار دقیق‌تری بدهیم، اما میزان آسیب‌دیدگی مدارس استان لرستان به مراتب بیشتر از استان گلستان است. عدد و رقم‌هایی که داده می‌شود متفاوت است و من تا سه‌شنبه آمار دقیقی از خسارت‌ها را اعلام خواهم کرد. او درباره استقرار کانکس برای ادامه فعالیت مدارس افزود: برآورد ما درباره استان لرستان این است که حدود ۱۵۰ کانکس می‌خواهد که تا آخر هفته ۱۰۰ کانکس و دو هزار میز و نیمکت به اداره کل آموزش و پرورش استان تحویل می‌دهیم. نباید دست روی دست بگذاریم و بگوییم چون منطقه در آب است و مردم امکان بردن فرزندانشان به مدرسه را ندارند، پس هیچ کاری نکنیم. حدود ۳۲۰۰ میز، نیمکت، صندلی، دستگاه‌های کپی، کامپیوتر، تجهیزات الکترونیکی، فکس و ۵۰ کانکس را هم به استان گلستان ارسال کرده‌ایم. اکنون حتی نیمکت‌های جدید هم در کلاس‎های درس چیده شده است تا مشکلی برای آموزش دانش‌آموزان به‌وجود نیاید. اظهارات رخشانی مهر در حالی است که پیش از این شاپور محمدزاده، معاون وزیر و نماینده ویژه آموزش و پرورش در استان لرستان درباره وضعیت تخریب مدارس بر اثر سیل گفته بود: بالغ بر ۸۱ مدرسه در استان لرستان به‌طور صد در صد تخریب شده است. شاید برخی از مدارس به ظاهر سرپا باشند، اما هیچ کسی نباید به داخل آنها برود، زیرا هر آن امکان فرو ریختن ساختمان وجود دارد، زیرا حداقل یک هفته در آب بوده‌اند. همچنین ۵۵۵ مدرسه در استان لرستان داریم که نیاز به تعمیرات جزئی و اساسی دارند و باید در اسرع وقت تعمیرات آن را انجام دهیم، از طرفی ما به شروع امتحان خرداد ماه نزدیک می‌شویم و باید فکری برای آن کرد، زیرا مدارس این دو شهرستان به علت گرم بودن هوا زودتر از استان‌های دیگر تعطیل می‌شوند و این هم یکی از مشکلات ماست، بنابراین باید جبران مافات را برای این آسیب‌ها در نظر گرفته باشیم.

   سرنوشت کنکور و امتحان نهایی در مناطق سیل‌زده

اگرچه دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده نگران سرنوشت تحصیلی خود هستند اما مسوولان آموزش و پرورش این قول را به مردم سیل زده دادند تا دانش‌آموزان از درس و کنکور عقب نمانند و برای این موضوع هم ظرف چند روز آینده رایزنی‌هایی بین وزیران آموزش و پرورش و علوم درباره زمان برگزاری کنکور هم صورت خواهد گرفت. موضوعی که وزیر آموزش و پرورش به آن اشاره کرده و قول رسیدگی داده است. محمد بطحایی در جمع خبرنگاران در خصوص دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده گفت: دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده به هیچ عنوان نگران آزمون‌ها و اشکالی که در مسیر تحصیلی آنها پیش آمده نباشند، خصوصا برای دانش‌آموزان پایه دوازدهم که خودشان را برای کنکور آماده می‌کنند چرا که اردوهای آموزشی پیش‌بینی کرده‌ایم که این اردوها به صورت متمرکز برگزار خواهد شد. با روش‌های جبرانی در معمولان و پلدختر پیش‌بینی‌هایی را در نظر گرفته‌ایم‌. همچنین کارگروهی به‌طور متمرکز تشکیل شده که در حال برنامه‌ریزی هستند. او افزود: با وزارت علوم نیز مذاکراتی انجام خواهیم داد تا بتوانیم تسهیلاتی برای این دانش‌آموزان جهت ورود به دانشگاه و آموزش عالی فراهم کنیم. اکنون در حال بررسی روش‌های مختلف برای برگزاری امتحانات نهایی هستیم تا شاید امتحانات را برای این مناطق به تاخیر بیندازیم. بطحایی یکی دیگر از گزینه‌های پیش رو برای حل مشکلات دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده را حذف بخشی از محتوای درسی دانش‌آموزان این مناطق اعلام کرد تا شاید بدین‌ترتیب فشار کمتری به آنها وارد شود.

او درباره فاصله بین امتحانات نهایی و برگزاری کنکور نیز گفت: این پیشنهاد در اولین دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش قرار دارد ولی ما چند محدودیت داریم از جمله تقارن با ماه رمضان است لذا فاصله بین امتحان نهایی و کنکور باید به نحوی باشد که بتوانیم سوابق تحصیلی را در اختیار سازمان سنجش قرار دهیم.

وی افزود: البته وزارت علوم و سازمان سنجش این آمادگی را اعلام کردند تا کنکور را با تاخیر برگزار کنند شاید چند روزی این آزمون به تاخیر بیفتد. از طرفی ما هم به دنبال این هستیم تا امتحانات نهایی را زودتر برگزار کنیم تا فاصله و فرصت کافی را برای آمادگی داوطلبان کنکور آماده کند که احتمالا ظرف چند روز آینده این تصمیم و خبر نهایی می‌شود.

 

ارسال نظر