اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۶۹۷

درآمد از هتل‌بیمارستان‌های مرزی به اندازه 2 پالایشگاه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه عراقی‌ها با آگاهی از توانمندی‌های پزشکی ایران پیشنهاد برقراری توریسم درمانی را دادند، گفت: عدم درک اهمیت موضوع توسط مسوولان و بروکراسی اداری مانع از تحقق توریسم درمانی شده است.

شهاب نادری رونق اقتصاد پزشکی و ارزآوری از طریق توریسم درمانی را ضروری دانست و گفت: متاسفانه هنوز زیرساخت‌های توریسم درمانی به‌ویژه در مناطق مرزی همچون اورامانات باوجود داشتن ظرفیت‌های بالا و کسب درآمدهای قابل‌توجه فراهم نشده، درحالی که یکی از مسیرهای اصلی برای دور زدن تحریم و کسب درآمد جدی گرفتن انواع گردشگری است.

نماینده مردم اورامانات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: احداث هتل بیمارستان در مناطق مرزی به‌ویژه غرب کشور به اندازه دو پالایشگاه برای کشور درآمد ایجاد خواهد کرد چراکه اقلیم کردستان عراق با آگاهی از توان پزشکی ایران پیشنهاد برقراری توریسم درمانی را در منطقه غرب کشور دادند تا بتوانند از دانش پزشکی ایران بهره‌مند شوند اما متاسفانه مسوولان به درک اهمیت این مهم نرسیده و هنوز بستر و زیرساخت‌ها را فراهم نکرده‌اند.

او با بیان اینکه مناطق غرب کشور به کفایت پزشک متبحر برای پاسخگو به تقاضاهای پزشکی کشورهای همسایه را دارند، به ایسنا گفت: اگر زیرساخت‌ها فراهم شود پزشکان از پایتخت و دیگر شهرهای توسعه یافته حاضر به طبابت در مناطق مرزی خواهند شد، ضمن آنکه توریسم درمانی می‌تواند نه تنها در بخش‌های مرزی بلکه در تمام کشور توسعه یابد.

عامل اپیدمی اسهال در کردستان اعلام شد

سرپرست روابط عمومی و مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت در پی بروز اپیدمی اسهال و استفراغ در بخش‌هایی از استان کردستان از جمله قروه و سریش، گفت: به دنبال بروز این اپیدمی، شایعاتی مبنی بر ارتباط موضوع به بیوتروریسم، گوشت‌های یخ‌زده یا آلودگی منابع آب منتشر شده است که جملگی بی‌پایه بوده و مشخصا آلودگی آب و آلودگی گوشت، منتفی شده و در آزمایشات به‌عمل آمده بیماری ویروسی «نورواک» گزارش شده است. کیانوش جهانپور در این باره به ایسنا، گفت: نوروویروس عامل این بیماری مسری گوارشی است که سالانه حداقل ۶۸۵ میلیون نفر را در سراسر دنیا آلوده می‌کند. این ویروس در ابتدا ویروس نورواک (Norwalk Virus) به نام شهری که اولین‌بار این ویروس در سال ۱۹۷۲ در آن شیوع پیدا کرد اشتهار یافت و می‌تواند موجب التهاب معده، روده یا هر دو شده که نوعی گاستروانتریت حاد برشمرده می‌شود. او افزود: اسهال، استفراغ، درد معده، تب، سردرد و بدن درد از علائم ابتلا به نوروویروس است و عموما ۱۲-۴۸ ساعت بعد از ابتلا به این ویروس علائم بیماری تظاهر پیدا می‌کند و اغلب ۱تا۳ روز بعد علائم بهبود می‌یابد. قابل ذکر است اسهال و استفراغ موجب کم آبی در بیمار می‌شود. کم آبی در کودکان، افراد مسن و افراد مبتلا به سایر بیماری‌های زمینه‌ای البته خطرناک است. جهانپور ادامه داد: نوروویروس به‌شدت مسری است و در فضاهای پر ازدحام و بسته مثل مهدکودک‌ها، خانه‌های سالمندان، مدارس و پادگان‌ها و آسایشگاه‌ها و ... به سرعت گسترش می‌یابد. افراد در طول زندگی خود در معرض چندین‌بار ابتلا به نورو ویروس هستند؛ چرا که ایمنی حاصل از ابتلا به این ویروس مادام العمر نیست و تیپ‌های مختلفی از این ویروس وجود دارد که ابتلا به یک نوع از این ویروس ممکن است فرد را در برابر تیپ‌های دیگر همین ویروس ایمن نکند.

بیشترین تصادفات سرویس مدارس توسط آزادبرها

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در خصوص آمار تصادفات سرویس‌های مدارسی که تحت نظارت آموزش و پرورش هستند، گفت: سرویس‎های مدارس تهران که تحت نظارت آموزش و پرورش هستند تاکنون هیچ تصادفی نداشته‌اند.نورعلی عباسپور با اشاره به آمار تصادفات سرویس مدارس طرف قرارداد با آموزش و پرورش گفت: تمام سرویس‌هایی که تحت نظارت آموزش و پرورش و شهرداری هستند زیرنظر پیمانکارانی‎اند که قرار داد رسمی دارند. در سرویس‎های تحت نظارت پیمانکاران ما هیچ‌گونه حادثه‌ای رخ نداده بود مگر یک مورد که آن هم در خراسان جنوبی بوده و باید مشخص شود که چطور استان خراسان جنوبی به شخصی که اعتیاد دارد مجوز داده است؟ حوادث دیگر هیچ‌کدام از میان سرویس‎های تحت نظارت ما نبوده یعنی خانواده‎ها خودشان سرویس مدرسه در نظر گرفته‎اند و اصطلاحا آزادبر هستند.او ادامه داد: ما موظفیم ساماندهی حمل و نقل دانش‌آموزی را انجام دهیم آن هم در زمانی که والدین جهت سرویس مدارس از ما درخواست می‌کنند و ما از طریق هماهنگی که با تاکسیرانی داریم پیمانکاران را به مناطق معرفی می‌کنیم. ناگفته نماند رانندگانی که از سوی پیمانکار معرفی می‌شوند مجوز و سوابق مشخصی دارند، همچنین خودرو آنها نیز به جهت فنی تحت کنترل قرار می‌گیرد. عباسپور با بیان اینکه در جاهایی که تحت نظارت ما بوده مشکلی نداشته‌ایم، به ایسنا گفت: من دقیق می‌دانم که طی دو سال اخیر هیچ اتفاقی برای سرویس‌های مدارسی که طرف قرارداد ما هستند، نیفتاده است.مدیرکل انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که علت عمده تصادفاتی که در سرویس مدارس رخ می‌دهد، چیست؟ گفت: این یک مساله محوری است و در سراسر کشور رخ می‌دهد. عمده تصادفات در حوزه آزادبر‌ها است زیرا آنها گاه استانداردها را رعایت نمی‌کنند.

 

ارسال نظر