احداث جاده در حریم میانکاله

۱۳۹۷/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۶۹۶

فعالان محیط زیست می‌گویند بیل‌های مکانیکی با تجاوز به حریم تالاب میانکاله ساخت پل یا جاده‌ای به جزیره آشوراده را آغاز کرده‌اند که حتی در طرح بحث‌برانگیز گردشگری آشوراده هم اسمی از آن نبود. یک فعال محیط زیست از احداث پل از بندر ترکمن تا جزیره آشوراده و اعتراض ستاد مردمی نجات آشوراده به «تجاوز به تالاب میانکاله» خبر داد. فرزاد علیزاده اعلام کرد: هر روز خبر جدیدی از استان گلستان و طرح گردشگری آشوراده به گوش می‌رسد و هنوز واکنش‌ها به آغاز طرح پر تناقض و غیر شفاف گردشگری در آشوراده ادامه دارد که از بندر ترکمن خبر رسیده قرار است از بندر مذکور تا جزیره آشوراده پلی احداث شود.

وی هشدار داد: چند روزی است که بیل‌های مکانیکی در حال تجاوز به تالاب میانکاله از سوی موج‌شکن‌های بازارچه مرزی بندر ترکمن هستند. بیل‌ها حدود ۸۰۰ متر از حریم تالاب را جاده سنگریز ساخته و همچنان مشغول هستند.

مدیر روابط عمومی ستاد مردمی نجات آشوراده (سمنا) که از جدی‌ترین مخالفان طرح گردشگری در جزیره آشوراده است گفت: ‎گزارش همکاران محلی این ستاد، اخبار فعالان محیط زیست منطقه و تحقیقات سمنا حاکی از این است که در کمال شگفتی و ناباوری خبر احداث پل صحت دارد که پس از تماس با معاونت محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست این دفتر قول پیگیری داد و مشخص شد سازمان همیاری شهرداری‌ها مشغول احداث پل از بندر ترکمن به سوی آشوراده است. علیزاده تاکید کرد: گفته می‌شود آقای امیر عبدوس مدیرکل سابق محیط زیست استان گلستان که همین هفته پیش به استان سمنان منتقل شد مجوز احداث این پل را بدون وجود مطالعات ارزیابی محیط زیستی صادر کرده است. در گزارش ارزیابی اثرات محیط زیستی طرح گردشگری آشوراده هم هیچ اشاره‌ای به ساخت پل نشده است.

او افزود: ‎در نهایت دفتر معاونت طبیعی سازمان قول داد که کار را متوقف و از آنجایی که موضوع به حریم آبی پناهگاه حیات وحش میانکاله مربوط می‌شود از اداره کل مازندران در این خصوص توضیح و گزارش بخواهد.

برخی فعالان محیط زیست دیگر اعلام کرده‌اند عملیات انجام شده برای ساخت پل به بندر ترکمن نیست و درواقع زیرسازی جاده‌ای برای دسترسی به بخش عمیق تالاب است. موضوعی که در هر حال تجاوز به حریم تالاب است و بدون دریافت مجوز ارزیابی محیط زیستی به هیچ عنوان قانونی نیست. حر منصوری، دیدبان میانکاله، نیز در این باره به مهر گفت: پنج‌شنبه هفته گذشته وقتی متوجه موضوع شدم با اداره بهشهر تماس گرفته و در فاصله کمی دو کارشناس بهشهر برای تهیه گزارش به اسکله بندر آمدند. در آخرین گفت‌وگو با رییس اداره بهشهر گفتند کار به صورت موقت از طرف اداره تعطیل شده است.

او یادآور شد: نظارت بر پروژه توسعه گردشگری آشوراده از مازندران به گلستان تنفیذ شده است. دو نماینده از طرف سمنا با بنده تماس گرفتند و از آخرین اتفاقات مطلع شده و در حال پیگیری هستند. آقای ظهرابی معاون طبیعی سازمان نیز بعد از اطلاع از موضوع خبر دادند که موضوع را از اداره گلستان پیگیر شده و گزارش خواسته‌اند. به گفته منصوری کارفرمای پروژه احتمالاً همیاری شهرداری‌های شهر گرگان است. ‎ ستاد مردمی نجات آشوراده چندی پیش از عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست و امیر عبدوس مدیرکل وقت محیط زیست استان گلستان شکایت کرده بود و موضوع احداث غیرقانونی پل را نیز طی نامه‌ای به بازپرس پرونده انتقال داده و خواستار پیگیری قانونی ماجرا شده است. به گفته علیزاده از آنجایی که پرونده ویلاسازی غیرمجاز در منطقه حفاظت شده خاییز هم به دادسرای کارکنان دولت ارجاع شده و طبق قانون اتهامات متعدد متهم در یک مرجع قضایی رسیدگی می‌شود، متهم تمامی این پرونده‌ها عیسی کلانتری رییس سازمان محیط زیست است.

 

ارسال نظر