گرانی، گریبانگیر دندان‌پزشکی

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۱۱:۴۸
کد خبر: ۱۴۱۳۷۰

رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه مشکل دهان و دندان در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه ما وجود دارد، اقدامات انجام شده در زمینه بهبود ارایه خدمات دندان‌پزشکی در روستاها و مناطق محروم و همچنین گروه سنی زیر ۱۴ سال را تشریح کرد.

حمید صمدزاده با اشاره به وضعیت مراکز دندان‌پزشکی در روستاها و مناطق محروم، گفت: ما در قالب طرح تحول سلامت، نزدیک به ۳۰۰۰ مرکز بهداشتی درمانی‌ را که دارای واحد دندان‌پزشکی بودند، از نظر فضا و امکانات تجهیزاتی بازسازی کردیم؛ در حالی که این واحدها نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ سال بود که مستهلک شده بودند و فضاها و تجهیزات‌شان خراب شده بود. بر این اساس فضاهایشان را بازسازی و تجهیزات‌شان را بروز کردیم. او با اشاره به نبود دندان‌پزشکی در روستاها نیز افزود: پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، در روستاها دندان‌پزشک نداشتیم؛ بطوری‌ که خدمات دندان‌پزشکی آنها طی

۱۰ تا ۱۵ سال تقریبا به صفر رسیده بود و کلا در ۱۲۰۰ مرکز شهری و نزدیک به ۱۰۰۰ مرکز شهری-روستایی‌مان حدود ۱۰۰ دندان‌پزشک داشتیم، اما با اجرای طرح تحول توانستیم نزدیک به ۱۷۰۰ دندان‌پزشک را در روستاها و به‌ویژه مناطق محروم جذب کنیم که خدمات خوبی را در روستاها و مناطق محروم ارایه می‌کنند.رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات‌مان در روستاها این بود که مردم حداقل پولی را که باید برای کشیدن یک دندان می‌دادند، نداشتند. در این راستا برای اینکه مشکلی در زمینه مراجعه افراد این مناطق به مراکز بهداشت و واحدهای دندان‌پزشکی نداشته باشیم، خدماتی را برای گروه‌های هدف رایگان کردیم که استقبال خوبی هم از این اقدام شد. در این زمینه خیرین هم درگیر کار شده و اقدامات‌مان به خوبی پیش می‌رود. در حال حاضر در این مناطق خمیردندان و مسواک هم به صورت رایگان توزیع می‌کنیم.

    وجود مشکل دندانپزشکی در ۹۰ درصد ایرانیان

صمدزاده در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت خدمات دندان‌پزشکی در سالمندان و اقدام وزارت بهداشت برای این گروه از افراد جامعه نیز گفت: باید توجه کرد که مشکل دهان و دندان در بیش از ۹۰ درصد افراد جامعه ما وجود دارد و هزینه‌های آن هم بسیار بالا است؛ چراکه کار در این حوزه تخصصی است. بنابراین با توجه به گران بودن خدمات دندان‌پزشکی، در این زمینه گروه هدف انتخاب کرده‌ایم؛ چراکه نمی‌توانیم خدمات دندان‌پزشکی را به همه افراد جامعه رایگان ارایه دهیم. رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه در عین حال خدمات دندان‌پزشکی در حوزه سالمندان خاص‌تر است، به ایسنا گفت: زیرا هر سه سال یک واحد به شاخص DMFT (شاخص پوسیدگی دندان) سالمندان اضافه می‌شود؛ طوری‌ که شاخص پوسیدگی دندان در سنین

 ۳۵ تا ۴۵ سال نزدیک به ۱۳.۲ است. همچنین در این سنین بیش از ۴۰ درصد دندان‌ها کشیده می‌شود و هر چه سن بالا رود، ‌تعداد دندان‌های کشیده شده نیز افزایش می‌یابد.

    سالمندان و خدمات گران دندان‌هایشان

صمدزاده با بیان اینکه در حوزه دندان‌پزشکی سالمندان باید کارهایی تخصصی مانند پروتز، ایمپلنت و ... اتفاق افتد که هزینه‌های بسیار بالایی دارد، اظهار کرد: بنابراین ما در حوزه دندان‌پزشکی گروه سنی 6 تا ۱۴ سال اقداماتی را انجام داده‌ایم و قرار است هر سال یک پایه تحصیلی به این گروه هدف اضافه کنیم، زیرا آنها اولویت دارند. بنابراین در ابتدای طرح تحول روی سنین 6 تا ۱۴ سال کار کردیم. بعد از دو سال زیر 6 سال را اضافه کردیم و در حال حاضر داریم به یک مقطع بالاتر می‌رویم که افراد ۱۵ و ۱۶ سال را شامل می‌شود تا بعد بتوانیم کل مدارس‌مان را در حوزه خدمات دندان‌پزشکی تحت پوشش قرار دهیم.

او با بیان اینکه در این گروه‌های سنی کار دهان و دندان

کم‌هزینه‌تر بوده و بازدهی‌ درازمدتش هم بیشتر است، افزود: کسی که دندانی را از دست داده، احتیاج به توان‌بخشی دارد و باید دندانی برایش ساخته شود که هزینه‌ این اقدام بالاست و در حوزه بهداشت و پیشگیری هم نیست. ما اگر در گروه‌های سنی مورد هدف‌مان به درمان هم ورود کردیم، به این دلیل بوده که جلوی از دست رفتن دندان را بگیریم، وگرنه هیچ بیمه‌ای این خدمات را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. رییس اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان اینکه کار اصلی ما در معاونت بهداشت، آموزش و پیشگیری است، گفت: از طرفی باید توجه کرد که مردم به این خدمات نیاز دارند و بیش از ۹۰ درصد مردم درگیر مشکلات دندان‌پزشکی هستند. حال پرداخت از جیب مردم در حوزه دندان‌پزشکی هم بسیار بالاست. بر همین اساس با پیگیری‌های وزیر وقت بهداشت در طرح تحول سلامت، ما در مقطعی وارد کار درمان در حوزه دندان‌پزشکی شدیم، اما نه برای همه افراد جامعه، زیرا هزینه‌ها بسیار بالاست.

صمدزاده با اشاره به وضعیت تجهیز مراکز دندان‌پزشکی نیز گفت: در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ با اقداماتی که انجام شد، حدود ۸۰ درصد مراکزمان تجهیز شدند، اما ۲۰ درصدشان باقی‌ماندند. البته در حال حاضر هزینه‌های تجهیزات دندان‌پزشکی بسیار بالا رفته است؛ بطوری که یونیتی را که ۱۵ میلیون تومان می‌خریدیم، اکنون

به ۴۵ تا ۵۰ میلیون تومان رسیده است و چنین مشکلاتی داریم. در عین حال تحریم‌ها هم تاثیراتی گذاشته‌اند و در مجموع با چنگ و دندان مراکز را نگه داشته‌ایم.

    از پایگاه‌های سیار دندان‌پزشکی چه خبر؟

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره پایگاه‌های سیار دندان‌پزشکی، گفت: همه پایگاه‌های سیار دندان‌پزشکی در حال کار هستند. در این زمینه دو قسمت داریم؛ یک قسمت یونیت‌های سیار پرتابل است که حدود ۱۰۰۰ دستگاه آماده کردیم که نیروهایمان آنها را در یک چمدان با خودشان در مدارس و... می‌برند. قسمت دوم هم بحث موبایل کلینیک است که نوعی آمبولانس دندان‌پزشکی است و نزدیک به ۸۰ دستگاه آن در کشور توزیع شده است. صمدزاده با بیان اینکه در هر استانی حداقل یک و حداکثر سه دستگاه موبایل‌کلینیک داریم، اظهار کرد: در بوشهر ۱۰ دستگاه موبایل‌کلینیک داریم که بیش از ۹۰ درصدشان کار می‌کنند و به مناطق محروم، روستاها و... می‌روند و خدمت ارایه می‌دهند. روی تمام این دستگاه‌های جی‌پی‌اس وصل است و آنها را رصد می‌کنیم و اگر کسی دستگاه را در جایی نگهداری کند، با فرد خاطی برخورد می‌شود.

 

ارسال نظر