اختصاص بودجه برای توانمندسازی خانواده‌های زندانیان

۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۰۰:۱۱:۳۱
کد خبر: ۱۴۱۳۶۹

معاون رییس‌جمهوری گفت: قرار است بودجه‌ای از شورای اجتماعی کشور برای اجرای طرح توانمندسازی خانواده‌های زندانیان و همچنین زنانی که از زندان آزاد می‌شوند به این معاونت اختصاص یابد.

ششمین نشست دفاتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری‌های کل کشور با حضور مدیران این دفاتر و برپایی سه کارگروه با محوریت آسیب‌شناسی حقوقی و کاری دفاتر، پیشنهاد قوانین لازم برای افزایش اختیارات این دفاتر و پرداختن به مسائل مربوط به حمایت حقوقی از زنان و کودکان در مشهد برگزار شد. معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در مراسم گفت: ستاد ملی زنان و خانواده به عنوان یک نهاد فراقوه‌ای شکل گرفته و نخستین نشست خود را با حضور رییس‌جمهوری اسفند ماه پارسال برگزار کرد. این مهم نویدبخش ایجاد ساز و کار فراقوه‌ای برای هماهنگی بیشتر در رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی است.

ابتکار به قوانین و لوایحی که در زمینه حمایت از حقوق زنان و خانواده وجود دارد نیز اشاره و بیان کرد: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان نهایی شده و به زودی از سوی شورای نگهبان ابلاغ می‌شود. در این لایحه ایجاد دفاتر رسیدگی به امور کودکان تکلیف شده است.

او افزود: لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان یک تقسیم کار مشخص برای همه دستگاه‌های دست‌اندرکار ایجاد کرده و خیلی دقیق به بحث جرایم می‌پردازد که امید است یک فصل مشترک از همکاری بین قوه مجریه و قوه قضاییه ایجاد کند. معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: مدیران کل دفاتر امور زنان و خانواده استانداری‌ها در این لایحه مسوولیت ویژه در خصوص رسیدگی به آسیب‌ها دارند. همچنین در این لایحه تکالیف قانونی در مورد انواع خشونتها نسبت به کودکان و نوجوانان مشخص شده است.

او گفت: یکی از تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی این بود که قوانین در مورد خشونت علیه زنان خیلی بازدارنده نیستند و باید قوانین جدیدی وضع شود لذا ضمن توجه به این مهم، هدف اصلی ما کارآمدی نظام، صیانت از خانواده و شکوفایی آن است. ابتکار به طرحی با عنوان «زندان جای مادران نیست» نیز اشاره کرد و افزود: امید است این طرح کارآمدی بیشتری از طرح‌های مشابه داشته باشد تا بتوان از مادرانی که از زندان آزاد می‌شوند یا در زندان بسر می‌برند حمایت بیشتری داشت و آنان را از آسیب‌ها دور نگه داشت. وی افزود: بند ت ماده ۸۰ قانون برنامه ششم توسعه در مورد همکاری فرا دستگاهی در خصوص کمک به زنان سرپرست خانوار است که در آن به توانمندسازی این گروه می‌پردازد و در همین زمینه نیز اقداماتی در حال انجام است.

او توان افزایی تشکلهای غیردولتی را از برنامه‌های دیگر معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده اعلام و بیان کرد: در این زمینه طرحی با عنوان «ارتقای تاب‌آوری اجتماعی» تدوین شد که توسط دولت یازدهم در ۳۰ نقطه پرآسیب کشور اجرا شد. هم اینک مرحله دوم این طرح در دست اجرا است. ابتکار گفت: سازمان بهزیستی نیز کار مشابهی را در خصوص ارتقای تاب‌آوری اجتماعی زنان در دست اجرا دارد لذا معاونت ریاست‌جمهوری در امور زنان و خانواده آمادگی همکاری برای هماهنگی برنامه‌ها را در این خصوص دارد.

او افزود: ۴۱ درصد کارمندان دولت دوازدهم را زنان تشکیل می‌دهند. در دولت یازدهم نیز رییس‌جمهوری مسوولان را مکلف کرد که ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی را بر اساس شایستگی و کارآمدی به زنان واگذار کنند. او گفت: امیدواریم در قوه قضاییه نیز نسبت به واگذاری امور مدیریتی و قضایی به زنان شایسته و توانمند اهتمام بیشتری صورت گیرد زیرا یکی از مهارت‌های زنان ایجاد گفت‌وگو و حل اختلافات است.

 

ارسال نظر