اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۱۹۷

افزایش شمار هنرستانی‌ها به ۹۰۰ هزار نفر

مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی 3 سال اخیر، حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز داشتیم که اکنون به بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر رسیده است گفت: در حال حاضر آمار ثبت نام ما در پایه دهم در دوره فنی و کاردانش، ۳۷ درصد است اما باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد برسد که البته به الزاماتی نیاز دارد. مصطفی آذرکیش با تاکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی در حوزه کار و کارآفرینی به قانون مصوب نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی اشاره و اظهار کرد: این قانون قصد ایجاد یک وحدت جدی و هم افزایی را دارد. او افزود: امسال برای اولین‌بار هنرستان‌های ما 3 ساله شد و به این ترتیب شاهد افزایش ۳۲۰ هزار نفری دانش‌آموزان بودیم. مدیرکل دفتر آموزش‌های کاردانش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طی 3 سال اخیر، حدود ۶۰۰ هزار دانش‌آموز داشتیم که اکنون به بالغ بر ۹۰۰ هزار نفر رسیده است گفت: در حال حاضر آمار ثبت نام ما در پایه دهم در دوره فنی و کاردانش، ۳۷ درصد است اما باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۵۰ درصد برسد که البته به الزاماتی نیاز دارد. آذرکیش با اشاره به اینکه با تغییرات سریع تکنولوژی و گستردگی مشاغل روبروییم و اگر بخواهیم به نرخ ثبت نامی ۵۰ درصد برسیم، تعامل بین دستگاهی بسیار ضروری و اجتناب ناپذیر است گفت: مشوق‌های بیمه‌ای و کارفرمایی نیز برای افزایش جذب فارغ‌التحصیلان در بخش خصوصی نیز لازم است. این در حالی است که ۷۰ درصد مشاغل توسط افراد با مدرک پیش دانشگاهی پر شده است و می‌توان فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهارتی را نیز به این سمت و سو برد.

اوج بهبود شاخص سلامت در 10 سال اول انقلاب

معاون کل وزارت بهداشت گفت: خدمت در مناطق محروم، یک افتخار در جامعه سلامت و درمان کشور محسوب می‌شود و روحیه ایثارگری دستاوردهای بزرگی به همراه دارد. ایرج حریرچی در نهمین کنگره طب رزم و هفتمین آیین جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که با حضور سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران و جمعی از خانواده شهدا و ایثارگران جامعه پزشکی در سالن صدرای دانشگاه علوم پزشکی بقیه‎الله (عج) برگزار شد، با اشاره به بهبود شاخصه‌های سلامت در کشور در طول تاریخ انقلاب اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که اوج بهبود شاخصه‌های سلامت در جامعه به 10 سال نخست انقلاب باز‌می‌گردد. معاون کل وزارت بهداشت در ادامه افزود: به اعتقاد من علت این موضوع، رواج فرهنگ ایثار و تفکر جهادی در جامعه بود، اما با گذشت زمان متاسفانه این روحیه تا حدودی کمرنگ شد که نیازمند احیای مجدد است.  او اظهار کرد: در دهه 60، خدمت به مردم مناطق محروم، یک افتخار در بین جامعه سلامت و درمان کشور محسوب می‌شد و فعالان این عرصه برای دستیابی به این افتخار بزرگ، تلاش می‌کردند و به تدریج چنین روحیه‌ای کمرنگ شد. قطعا با احیای همان روحیه ایثارگری می‌توان دستاوردهای بزرگی در جهت زدودن مشکلات جامعه به دست آورد.

ساخت ۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان

رییس سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه ۵ هزار واحد مسکونی برای مددجویان در مناطق مرزی و محروم احداث می‌شود، گفت: همچنین ۱۰ هزار واحد مسکونی برای معلولان نیز مناسب‌سازی خواهد شد.

وحید قبادی دانا در مراسم امضای تفاهم‌نامه مشترک با سازمان بسیج سازندگی به منظور تأمین مسکن خانوارهای نیازمند گفت: این تفاهم نامه بستری برای ادامه فعالیت‌های بهزیستی و بسیج خواهد بود و بر اساس آن احداث ۵ هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های نیازمند و همچنین مناسب‌سازی آنها در دستور کار قرار گرفته است. او با اشاره به اینکه از امروز مناسب‌سازی محیط زندگی معلولان آغاز می‌شود، اظهار داشت: این اتفاق با کمک و همکاری دانش‌آموزان در مناطق مرزی و محروم انجام می‌شود. قبادی دانا با تأکید بر اینکه این ۵ هزار واحد مسکونی در مناطق مرزی استان‌های محروم و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر خواهد بود، تصریح کرد: مددجویان نیازمند بهزیستی از جمله معلولان و زنان سرپرست خانوار در اولویت قرار دارند. رییس سازمان بهزیستی با تأکید بر اینکه برای احداث این ۵ هزار واحد ۱۰ میلیون تومان کمک بلاعوض به مدد جویان می‌شود، گفت: همچنین مددجویان هیچ هزینه‌ای بابت عوارض، انشعاب آب و گاز و برق و هزینه‌های ساخت پرداخت نخواهند کرد و سازمان بسیج سازندگی نیز در ارتباط با فعالیت‌های مهندسی و فنی خدمات رایگان انجام می‌شود. به گفته وی همچنین ۲۵ میلیون تومان به صورت وام با کارمزد ۴ درصد به مددجویان اعطا می‌شود که امیدواریم مبلغ آن در سال آینده افزایش پیدا کند. قبادی دانا در رابطه با مناسب‌سازی واحدهای مسکونی معلولان نیز خاطرنشان کرد: در این بخش تمهیداتی از سوی بسیج سازندگی انجام شده که شهرهای مرزی و استان‌های محروم در اولویت هستند که در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر اجرایی می‌شود. او با تأکید بر اینکه بر اساس تفاهم‌نامه تا سال آینده این ۵ هزار واحد مسکونی ایجاد خواهد شد، اظهار داشت: از سوی دیگر ۱۰ هزار واحد مسکونی نیز مناسب‌سازی می‌شوند. رییس سازمان بهزیستی تأکید کرد: تفاهم نامه‌های مشابهی با سازمان‌های ذیربط مانند بنیاد مسکن، مستضعفان و انجمن خیرین مسکن ساز انجام شده است و امیدواریم طی 3 سال آینده بتوانیم ۱۱۳ هزار واحد مسکونی ایجاد کنیم.

 

ارسال نظر