ممانعت از پیگیری تامین‌حقابه و احیای تالاب‌ها

۱۳۹۷/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۱۱۹۵
ممانعت از پیگیری تامین‌حقابه و احیای تالاب‌ها

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی مجلس، عملکرد رییس سازمان حفاظت محیط زیست را ضعیف ارزیابی کرد و گفت: وجود مشکلات متعدد و بی‌شمار در حوزه محیط زیست و بی‌توجهی به مدیریت و رفع آنها نشانه خوبی نیست.

نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت اصلاح ساختار محیط زیست تاکید کرد و افزود: مهم‌ترین دغدغه رییس سازمان حفاظت محیط زیست باید حفاظت از محیط زیست باشد اما متاسفانه رسیدگی به این مهم در اولویت چندم وی قرار دارد.

او از موافقت کلانتری با صدور مجوز شکار و شکار فروشی و بی‌توجهی نسبت به پیگیری حقابه تالاب‌ها انتقاد کرد و به خانه ملت گفت: محیط زیست نه تنها حقابه تالاب‌ها را از سوی وزارت نیرو پیگیری نمی‌کند بلکه در برخی موارد خود مانع تامین حقابه و احیای تالاب‌ها می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با هشدار نسبت به اینکه تالاب‌های هورالعظیم، جازموریان، بختگان، هامون، ارومیه و گاوخونی وضعیت خوبی ندارند، اظهار کرد: متاسفانه تامین حقابه تالاب‌های استان آذربایجان غربی به ویژه دریاچه ارومیه مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

محمودزاده یادآور شد: سال‌ها است سدسازی‌های ترکیه روی دجله و فرات و جلوگیری از ورود آب به تالاب هورالعظیم ادامه دارد وآخرین سد در حال ساخت ایلیسو نام دارد که 600 برابر سدهای ایران حجم داشته و با پایان ساخت آن 70 درصد تالاب هوالعظیم خشک می‌شود و بی‌شک با خشکی تالاب ریزگردهای خوزستان تشدید و اغلب مردم استان به مهاجرت روی می‌آورند.

    سکوت در مقابل سدسازی‌های ترکیه

نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی، افزود: متاسفانه هر چند محیط زیست می‌توانست طی این سال‌ها این موضوع مهم محیط زیستی را از طریق کشور ترکیه پیگیری کند اما سال‌ها است که سکوت اختیار کرده است. نایب‌رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از اینکه وضعیت حیات وحش کشور مطلوب نیست، گفت: به جای به‌کارگیری تدابیر مناسب برای احیا و پیشگیری از انقراض نسل گونه‌های نادر جانوری، از طریق شکارفروشی و صدور مجوز شکار درآمدزایی و از این طریق زمینه شکار این‌گونه‌ها را تشدید شده است.

او با تاکید بر اینکه حفاظت از جنگل‌ها در کانون توجه محیط زیست قرار ندارد، افزود: قلع و قمع درختان به بهانه ویلاسازی و احداث کارخانجات در شمال کشور ادامه دارد و از سویی قلع و قمع بلوط‌ها و جنگل‌های زاگرس طی ماه‌های اخیر توسط سودجویان افزایش یافته و شدت گرفته است به گونه‌ای که سودجویان با قطع انبوه آنها را روانه کارخانه‌های صنعتی و کاغذ‌سازی می‌کنند.

 

ارسال نظر