لغو یارانه نوسازی بافت فرسوده آبادان

۱۳۹۷/۱۲/۱۶ - ۰۰:۵۲:۴۳
کد خبر: ۱۴۱۰۰۸

حسن کمری، سخنگوی شورای شهر آبادان در گفت‌وگو با «تعادل» اعلام کرد: در گذشته دولت به منظور نوسازی بافت فرسوده یارانه‌ای را به شهر آبادان اختصاص داده بود اما در یک سال گذشته این موضوع لغو شده و بانک‌ها دیگر برای پرداخت وام همکاری نمی‌کنند.در نتیجه انگیزه‌ای که در مردم برای نوسازی خانه‌هایشان به وجود آمده بود از بین رفت.

به گفته کمری برخی از مناطق شهر آبادان به لحاظ عمرانی و زیرساخت‌های فرهنگی ضعیف هستند و در واقع دارای بافت ناکارآمد شهری هستیم.او مناطق ذوالفقاری، جمشید آباد، کوی قدس، کفیشه، سده، بهار، شطیط، میدان طیب، سلیچ غربی و شرقی را جزو مناطقی که دارای بیشترین بافت فرسوده هستند برشمرد و گفت: 69 هزار و 100 نفر از شهروندان آبادانی در محدوده بافت فرسوده ساکن هستند.

او با بیان اینکه به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده کمیته‌هایی در شورای شهر و شهرداری آبادان تشکیل شده و فعالیت‌هایی نیز صورت می‌گیرد، ‌تصریح کرد: اما آن چیزی که اکنون اتفاق می‌افتد ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده است. به امید اینکه درصد بافت فرسوده کاهش یابد.این عضو شورای شهر آبادان ادامه داد: پرداختن به بافت‌های ریز دانه و نوسازی بافت فرسوده فقط توسط شهروندان صورت می‌گیرد و شهرداری هم مشوق‌هایی که برای آنها در نظر گرفته است، اما مهم یارانه‌ای بود که دولت در نظر گرفته بود که همانطور که گفته شد، یک سال است که پرداخت نمی‌شود. ساکنان بافت‌های فرسوده شهر که تعدادشان هم کم نیست معمولا قشری هستند که از نظر مالی شرایط خوبی نداشته و توان ساخت و ساز ندارند.آبادان به لحاظ دارا بودن بافت‌های فرسوده رتبه سوم استان را دارد و درصد بالایی از بافت شهری بافت فرسوده است.کمری ادامه داد: سال جاری در شهر آبادان 9 پروژه بهسازی معابر و خیابان‌های شهر، ‌پیاده روسازی، آسفالت و جدول‌گذاری را آغاز کردیم که در حال حاضر توسط پیمانکاران در حال اجراست. مجموع این 9 پروژه که در مدت 24 ماه به نتیجه خواهد رسید، بیش از 40 درصد شهر را پوشش می‌دهد. او با اشاره به وسعت 5 هزار و ۵۰۰ هکتاری شهر آبادان اظهار کرد: در سال‌های گذشته به دلایل مختلفی از جمله کمبود بودجه یا برنامه‌های تدوین شده، بیشتر اقدامات عمرانی در مرکز شهر انجام می‌شد و مناطق حاشیه‌ای همچون سلیچ، علوانیه، شطیط و غیره از این قاعده به دور مانده و آسیب‌های جدی دیده‌اند.

 اگر چه بازسازی شهر آبادان را تمام شده اعلام کردند اما این شهر در حال حاضر جزو ۱۰ شهر نخست دارای بافت فرسوده سطح کشور است که نشان می‌دهد، کاری در شهر انجام نشده است.

 

ارسال نظر