به‌ دنبال نشاط اجتماعی با «کارگروه دایمی»

۱۳۹۷/۱۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۷۵۸
به‌ دنبال نشاط اجتماعی با «کارگروه دایمی»

کسی نه برنامه‌ای دارد و نه برنامه‌ای اگر باشد، قابل اجراست. وزیر کشور در جلسه شورای اجتماعی کشور از کمبود نشاط در جامعه سخن می‌گوید اما او هم نه تعریف مشخصی از نشاط اجتماعی دارد و نه می‌داند چه کار باید کرد برای دستیبای به آن. شادی و نشاط اجتماعی و حضور آن در یک جامعه، از منظر علوم و افراد متخصص حوزه‌های مختلف، از نشانه‌های یک جامعه سالم است. وقتی نشاط و شادی از یک جامعه رخت بربندد، جامعه دچار بروز عواملی مانند افسردگی، انفعال، انحرافات مختلف فردی و جمعی و فرهنگی و.... می‌شود. اما وضعیت اقتصادی، شرایط سخت زندگی در شهرهای بزرگ، احساس نا امنی، تبعیض، کمبود امکانات برای ورزش یا تخلیه انرژی، نا امیدی از آینده و... می‌توانند میزان نشاط اجتماعی در جامعه را تغییر دهند.

از سال 2000 به بعد در نگاه سازمان ملل برای تعیین سطح توسعه‌یافتگی کشورها متغیرهای نشاط، امید به آینده، خشنودی و رضایت‌مندی افراد جامعه به عنوان یک متغیر کلیدی وارد محاسبات شده به این صورت که اگر مردم یک جامعه احساس نشاط، خشنودی و رضایت‌مندی نکنند، نمی‌توان آن جامعه را توسعه‌یافته قلمداد کرد.

اظهارات مسوولان درباره موضوع نشاط اجتماعی نیز در بیشتر مواقع بدون برنامه است. وزیر کشور هم دیروز از مردم خواست که اگر انتقاد یا توصیه‌هایی برای کمک به شورای اجتماعی در زمینه نشاط اجتماعی دارند، آنها را به دبیرخانه شورای اجتماعی ارایه کنند.

عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه صد و چهاردهمین جلسه شورای اجتماعی کشور که صبح دیروز با موضوع «نشاط اجتماعی» در محل وزارت کشور برگزار شد، با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: موضوع نشاط اجتماعی در دستورهای دایمی شورای اجتماعی است که هم برای آسیب‌های اجتماعی بعد پیشگیرانه دارد و هم بعد درمان. جامعه نیز به این موضوع نیاز دارد.

او ادامه داد: مباحث کارشناسی بسیار زیادی در کمیته‌ها مطرح شد. از مباحث نظری و فلسفه بحث نشاط که نشاط موضوعی است که به درون انسان‌ها باز‌می‌گردد و موجب ثبات آرامش و رضایتمندی شده تا جلوه‌های بیرونی آنکه شادی است. در این جلسه پیشنهاداتی برای برنامه‌های کوتاه‌مدت ارایه شد که با اجرای آنها توسط دستگاه‌های اجرایی به عنوان زمینه ساز و بستر ساز مشارکت واقعی مردم، می‌توانیم فضای نشاط را در جامعه افزایش دهیم. به گفته وزیر کشور، نمایندگان دستگاه‌های مختلف در جلسه اظهارنظر کردند و مقرر شد جز این برنامه، همه دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های درون دستگاهی و برون‌دستگاهی خود را ارایه دهند و در شورای اجتماعی مطرح شود. رحمانی فضلی همچنین اظهار کرد: کارگروهی به عنوان کارگروه نشاط اجتماعی به صورت دایم این موضوعات را پیگیری و گزارش‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

او در پایان گفت: از مردم می‌خواهیم اگر انتقاد یا توصیه‌هایی برای کمک به شورای اجتماعی در زمینه نشاط اجتماعی دارند، آنها را به دبیرخانه شورای اجتماعی ارایه کنند، در خدمت آنها هستیم که از این نظرات استفاده کنیم.

صدیقه خادم، کارشناس سلامت روان وزارت بهداشت در رابطه با نشاط به تعادل گفت: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد مشارکت اجتماعی سهم عمده‌ای در نشاط اجتماعی جوانان دارد. امروزه ضرورت و اهمیت مشارکت واقعی جوانان در تمامی سطوح و جوانب مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی برای دستیابی به یک توسعه پویا و فعال بر هیچ اندیشمندی پوشیده نیست؛ چرا که این مشارکت همه‌جانبه از بی‌تفاوتی، تک‌روی و عدم حس تعاون و تحرک و تمایل به تامین محدود و شخصی در میان اعضای جامعه و جوانان جلوگیری می‌کند، نابرابری‌ها را کاهش می‌دهد، همبستگی و وحدت را تقویت می‌کند و در نهایت، موجب رضایت‌مندی و نشاط اجتماعی در جوانان می‌شود.خادم در ادامه می‌گوید: مجهز بودن جوانان به نشاط اجتماعی، باعث ایمنی آنها در برابر مشکلات می‌شود و آنان به راحتی می‌توانند با شرایط متغیر زندگی، منطبق شوند و نقشی مفید در جامعه داشته باشند. بنابراین افزایش نشاط اجتماعی در جوانان باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

او با بیان اینکه نشاط به نوعی محصول رضایت ذهنی افراد از زندگی‌شان است، افزود: مشخص کردن رضایت ذهنی مستلزم مشاهده دو عامل اساسی احساس آنی رضایت یا نا خشنودی افراد و کیفیت ارزیابی کلی افراد از زندگی‌شان است.

  سطح نشاط اجتماعی در کشور پایین است

معاون سازمان امور اجتماعی کشور نیز دیروز از واضحات گفت: متاسفانه آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که سطح نشاط اجتماعی در کشور پایین است.

عباس قائد‌رحمت، معاون توسعه سرمایه اجتماعی و ساماندهی سواحل و دریا در سازمان امور اجتماعی کشور، در صدو چهاردهمین جلسه شورای اجتماعی کشور اظهار کرد: با توجه به نیازی که در کشور احساس می‌شد و سیر افزایشی آسیب‌های اجتماعی در برخی از سنوات گذشته و همچنین لزوم اینکه اقداماتی ضرورت داشت در بعد نشاط اجتماعی در جامعه و شادکامی برای مردم پیش‌بینی شود، یکی از دستورات اصلی شورای اجتماعی کشور به این موضوع اختصاص پیدا کرد .

او ادامه داد: در این جلسه همه دستگاه‌ها نظرات خود را ارایه دادند وسازمان اجتماعی نیز طرحی را با محورهای متعدد طراحی و ۲۰ برنامه اساسی را اعلام کرد که از ویژگی آن می‌توان به خانواده محوری، مدرسه محوری، محیط آموزشی محوری و فرد محوری و سایر ویژگی‌های مدنظر که برای ارتقای نشاط اجتماعی لازم است، اشاره کرد. معاون سازمان امور اجتماعی کشور افزود: آمارها و گزارش‌ها متاسفانه نشان می‌دهد که سطح نشاط اجتماعی در کشور پایین است. باید با همه شیوه‌ها و روش‌ها، دستگاه‌ها، سمن‌ها، ان‌‌جی‌‌او‌ها و جریان‌های داوطلبی مشارکت کنند و به میدان بیایند تا بتوانند سطح نشاط اجتماعی را در آستانه نوروز و تمام طول سال بالا برد. قائد رحمت اظهار کرد: یکی از تصمیماتی که وزیر در جمع‌بندی اظهار کرد این بود که کار گروهی به صورت دایمی داشته باشیم و بتوانیم دستور دایمی شورای اجتماعی و نشاط اجتماعی را قرار دهیم، زیرا هر قدر نشاط اجتماعی بالا رود، رضایتمندی نیز افزایش می‌یابد، اعتماد و امید مردم بالاتر می‌رود و قطعا آسیب‌ها کاهش پیدا می‌کند.

 

ارسال نظر