اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۰۲۹۶

تدوین اطلس زنان سرپرست خانوار در سال ۹۸

معاون رفاهی وزیر رفاه از تدوین اطلس مسائل زنان سرپرست خانوار در سال ۹۸ خبر داد. احمد میدری در نشست با نماینده صندوق سازمان ملل درباره اهمیت ایجاد پنجره واحد خدمات رفاهی گفت: این برنامه در راستای کاهش هزینه‌های دولت در شرایط فعلی اقتصادی جامعه، بهبود دسترسی گروه‌های هدف و رفع همپوشانی‌ها است. وی از ایجاد سامانه برای کارگران ساختمانی، بیماران خاص، شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و سبد کالا به عنوان تجربیات موفق معاونت رفاه یاد کرد.  میدری گفت: حمایت از قشر آسیب‌پذیر در شرایط تحریم انجام می‌شود و همچنین برنامه‌ریزی ویژه به منظور جلوگیری از کاهش طبقه اقتصادی قشر متوسط و ورود آنان به طبقه ضعیف شده است. همچنین جودان، نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران از استقبال کارگزاری‌های بین‌المللی در همکاری مشترک با ایران و همچنین حمایت از انتقال دانش فنی و تجربیات بین‌المللی در خصوص سیستم شناسایی و پاسخگویی به موقع نیازهای اقشار آسیب پذیر و در معرض آسیب توضیح داد.  همکاری مشترک و بهره‌گیری از دانش فنی بین‌المللی در‌خصوص ایجاد پنجره واحد خدمات رفاه اجتماعی برای زنان سرپرست خانوار (ذیل بند ت ماده ۸۰ برنامه ششم توسعه) و همچنین تدوین اطلس مسائل زنان سرپرست خانوار برای سال آینده از جمله توافقات این جلسه مشترک بود.

رشد اعتبارات ساخت  و نوسازی مدارس

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از رشد قابل توجه اعتبارات بخش نوسازی مدارس در بودجه سال آتی خبر داد اما این بودجه را برای ایجاد تغییرات تحولی در این بخش کافی ندانست. مهرالله رخشانی مهر به مهر گفت: داشتن مدارس استاندارد و بحث‌های نوسازی و ساخت مدارس کلاف پیچیده‌ای است و علاوه بر اعتبارات، ما نیازمند زیرساخت‌ها و پژوهش‌های بنیادین نیز هستیم. بطور مثال ما در حال حاضر ۵۴ پروژه مجتمع آموزشی را در دست اجرا داریم اما چون اعتباراتمان کم است نیمه تمام مانده‌اند. با این‌همه هر سال ما تعداد قابل توجهی مدرسه در سراسر کشور افتتاح می‌کنیم. در سال جاری تخصیص ۱۱۰ درصدی در بودجه داشتیم و اعتبار ۵۲۰ میلیارد تومانی ما در لایحه سال ۹۷، در لایحه سال ۹۸ به رقم ۱۸۵۰ میلیارد تومان رسیده است و تبصره‌ای نیز در مجلس شورای اسلامی رای آورد که یک هزار میلیارد تومان نیز اوراق مالی اسلامی برای نوسازی مدارس تخصیص پیدا کند. این رشد نشان می‌دهد که توجه به این بخش از جانب دولت و مجلس خوب است اما ارقامی که تحول ایجاد خواهند کرد بسیار بسیار اعداد بزرگ‌تر از این ارقام است. برای مثال ما با این اعداد در بافت فرسوده نمی‌توانیم دگرگونی اساسی ایجاد کنیم. وی در پایان گفت: ما باید به دنبال مدلی باشیم که بطور مثال رشد جمعیت برای ۳۰ سال و ۵۰ آینده در نقاط مختلف جغرافیایی در کشور را پیش بینی کند و ما بر اساس آن دورنما به سمت ساخت مدارس در نقاط مختلف کشور برویم.

درآمد ۵۰۰۰ میلیاردی جریمه سربازی برای دولت

جانشین فرمانده ناجا با تاکید بر اینکه طرح جریمه ریالی سربازی در سال آینده و در سال‌های آینده اجرا نخواهد شد اعلام کرد که ۵۰۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای حاصل از اجرای این طرح از سال ۹۴ تاکنون به خزانه دولت واریز شده است. سردار ایوب سلیمانی در حاشیه نشست روسا و معاونین سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: از سال ۹۴ تصمیم بر این گرفته شد که افراد دارای ۸ سال غیبت سربازی و بیشتر از آن به دلیل آنکه دیگر کارآیی چندانی برای نیروهای مسلح نداشته است با پرداخت جریمه ریالی سربازی از انجام دوره خدمت ضرورت معاف شود که همزمان با اجرای این طرح نیز انتقاداتی به نیروهای مسلح وارد شد که بعضی از این انتقادات صحیح نیست. از زمان آغاز اجرای این طرح در سال ۹۴ تاکنون حدود ۶۰۰ هزار نفر ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۱۸ هزار نفر کارت معافیت خود را دریافت کردند و ۶۵ هزار نفر در حال طی مراحل هستند و ما بقی ثبت نام‌کنندگان نیز یا در نیمه راه منصرف شده یا فاقد شرایط بودند. وی با اشاره به واجدین شرایط و بهره مندی از جریمه ریالی سربازی اظهار کرد: افرادی که تا پایان امسال ۸ سال غیب یا بیشتر از آن داشته باشند فرصت دارند که تا پایان امسال برای بهره مندی از طرح جریمه ریالی از سربازی ثبت نام کنند.

۴۶۴ واحد صنعتی در فهرست آلایندگی قرار گرفته‌اند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران از پایش ۷۸۶۹ مورد صنایع استان تهران در ۹ ماه اول سال جاری خبر داد. کیومرث کلانتری با اشاره به اینکه پایش زیست محیطی صنایع و واحدهای خدماتی مستقر در استان اولویت اول سازمان محیط زیست است، افزود: در ۹ ماهه اول سال جاری ۷۸۶۹ مورد پایش زیست محیطی صنایع صورت پذیرفته و ۲۹۴۳ واحد صنعتی و کارگاهی دراستان تهران اخطاریه زیست محیطی دریافت کرده‌اند. وی با بیان اینکه بر این اساس ۴۶۴ واحد صنعتی به عنوان صنایع آلاینده در فهرست آلایندگی قرار گرفته‌اند، اظهار داشت: بیشتر این واحدها در شهرستان پاکدشت و سپس در شهرستان ری مستقر هستند. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در پایان خاطرنشان کرد: پایش واحدهای صنعتی و خدماتی در سطح استان تهران همچنان با قوت ادامه داشته و با واحدهای آلاینده و متخلف برخورد قانونی خواهد شد.

 

 

ارسال نظر