اخبار

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۴۰۰۵۰

فروکش موج اول آنفلوآنزا

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از فروکش کردن موج اول آنفلوآنزا در کشور خبر داد و گفت: با ادامه سرما در اسفند و فروردین ماه نیز ممکن است یک موج کوتاه دیگر هم از این بیماری داشته باشیم.

محمود نبوی بیان کرد: امسال از نظر تعداد و شدت بیماری آنفلوآنزا نسبت به گذشته تفاوتی چندانی نداشتیم؛ به‌طور کلی 3 نوع ویروس آنفلوآنزای فصلی داریم که شامل ویروس‌های H1N1، H3N2 و B هستند. از نظر شدت و تعداد مبتلایان هم تفاوت چندانی با سال‌های قبل وجود ندارد. به هر حال یک درصد موارد ابتلا به آنفلوآنزا به ذات‌الریه منجر می‌شود و تعدادی از بیماران هم بر همین اساس به بیمارستان می‌روند. او افزود: از آنجایی که ویروس آنفلوآنزا تغییرپذیر است، ‌ممکن است انواع دیگر آن هم تغییراتی کرده و با ادامه سرما بروز پیدا کنند. فعلا که موج اول فروکش کرده، اما اگر در اسفند و فروردین ماه هوا سرد شود، چون ویروس آنفلوآنزا در سرما بیشتر می‌شود، ممکن است یک موج کوتاه دیگر هم داشته باشیم. نبوی درباره میزان بستری‌های ناشی از ابتلا به ویروس آنفلوآنزا در بیمارستان‌های کشور، گفت: معمولا در اپیدمی‌های آنفلوآنزا حدود 5 تا 15 درصد جمعیت مبتلا می‌شوند. امسال هم در کشور سه تا چهار درصد افراد به این ویروس مبتلا شدند که بین نیم تا یک درصدشان نیاز به بستری پیدا می‌کنند. عمدتا افرادی بستری می‌شوند که بیماری زمینه‌ای داشته باشند. از طرفی افرادی هم که ناپرهیزی کنند و استراحت کافی نداشته باشند هم ممکن است در بیمارستان بستری شوند.

۹۷ درصد مردان یک عامل خطر بیماری قلبی را دارند

معاون وزیر بهداشت گفت: ۹۷ درصد مردان حداقل یک ریسک فاکتور (عامل خطر) مانند اضافه وزن، مصرف دخانیات، کم تحرکی و استرس را برای بیماری‌های قلبی و عروقی دارند و ۴۵ ‌درصدشان اضافه وزن دارند.‌ علیرضا رییسی روز چهارشنبه در سومین کنگره سلامت مردان که در دانشگاه علوم پزشکی ‌شهید بهشتی برگزار شد، افزود: بیش  از ۹۳درصد زنان در کشور بیمه هستند و کمتر از ۹۱درصد آقایان در کشور به ‌خدمات بیمه‌ای دسترسی دارند. به همین نسبت بیمه مکمل آقایان نیز کمتر از زنان است.‌ رییسی گفت: همچنین غذای ناسالم و سبک زندگی و مصرف دخانیات در آقایان وجود دارد. ۸۳ درصد مبتلایان به ایدز در کشور را ‌آقایان تشکیل می‌دهند.‌ وی افزود: ۱۶ تا ۱۷ درصد مردان از فست‌فود استفاده می‌کنند و این در حالی است که ۱۱ درصد زنان فست فود می‌خورند.‌ معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: در سنین ۳۰ تا ۷۰ سال مهم‌ترین علت مرگ و میر در مردان بیماری‌های قلبی و ‌عروقی و حوادث ترافیکی است.‌ در خودکشی‌ها نیز آقایان خیلی جدی‌تر از زنان این کار را انجام می‌دهند.‌ وی ادامه داد: در نظام سلامت خوشبختانه از نظر زیرساخت و طراحی به همت پیشکسوتان نظام سلامت در سطح یک، پتانسیل خوبی داریم ‌و می‌توانیم خدمات را به همه گروه‌های سنی و جنسیت‌ها با برنامه‌ریزی درست و مناسب ارایه کنیم. به هر حال مردان کمتر به مراکز ‌بهداشت و شبکه‌های بهداشتی مراجعه می‌کنند و زنان مراجعه بهتری دارند.‌ معاون وزیر بهداشت گفت: در سال ۲۰۰۷ با همکاری انجمن‌های علمی در دفتر جمعیت سلامت و خانواده وزارت بهداشت برای گروه‌های سنی ‌مختلف از جمله میانسالان و مردان برنامه خاصی برای سن ۳۰ تا ۵۰ سال تدارک دیدیم. در معاونت بهداشت در این سن برای زنان ‌خدمات متعددی تعریف شده و ارایه می‌شود، اما آغاز این کار برای آقایان از سال ۸۴ اجرا شد.‌ رییسی اظهار داشت: آقایان یا باید خودشان سراغ شبکه‌های بهداشتی بروند یا شبکه‌های بهداشت سراغ آقایان بروند، اما راه دیگری ‌نیز وجود دارد که می‌توان خود مراقبتی را به وسیله‌هایی به نظام سلامت متصل کنیم. به‌طور مثال برخی مراکز را در بعد از ظهرها ‌فعال کردیم، اما خیلی مراجعه چشمگیری نداشتیم. در نتیجه باید به سمت جامعه حرکت کرد. می‌شود از نرم افزارهای خود مراقبتی، ‌جامعه را به نظام سلامت متصل کرد.

 

 

ارسال نظر