اعلام آمادگی بهزیستی برای مقابله با کودک‌همسری

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۰:۱۲:۱۰
کد خبر: ۱۴۰۰۴۹
اعلام آمادگی بهزیستی برای مقابله با کودک‌همسری

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای ورود به حوزه مقابله با کودک‌همسری بر ضرورت حمایت اقتصادی از خانواده‌هایی که بر اثر فقر به ازدواج کودکان تن می‌دهند، تاکید کرد.

حبیب‌الله مسعوی فرید در خصوص کودک‌همسری اظهار کرد: در پیشگیری از کودک همسری، آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارد که قطعا این دو عامل در این زمینه پاسخ می‌دهد، البته آمار کودک‌همسری در سال‌های اخیر نیز کاهش یافته است، چرا که مردم به این ازدواج‌ها واکنش نشان می‌دهند. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی به ایلنا گفت: در گذشته ۵۰ نفر در مدرسه کتک می‌خوردند و بچه با خود می‌گفت که دوست من نیز کتک می‌خورد و برایش مهم نبود، زیرا موضوعی عادی بود اما امروزه اگر بچه‌ای در مدرسه کتک خورد، هیچ فردی آن را طبیعی نمی‌داند و بنابر وجود فضای مجازی همه مردم نیز از آن مطلع می‌شوند.

وی فقر را عامل ازدواج کودکان دانست و بیان کرد: برخی از افراد به دلیل فقر در سن پایین ازدواج می‌کنند، از همین رو باید حمایت‌های اقتصادی و اجتماعی از خانواده‌های نیازمند شود تا به دلیل فقر تن به این‌گونه ازدواج‌ها ندهند.

مسعودی فرید با بیان اینکه اگر ازدواج بنابر اجبار باشد، عوارض‌هایی دارد، تصریح کرد: اگر در ازدواج هرچه سن پایین‌تر و از سراجبار باشد، قطعا عوارض آن بیشتر است، همچنین سازمان بهزیستی به عنوان نهاد حمایت‌کننده می‌تواند در این زمینه نقش داشته باشد و دولت و سازمان برنامه بودجه نیز باید اعتبارات بیشتری در سال ۹۸ در اختیار بهزیستی برای این امر قرار دهند. اگر بهزیستی، رسانه، آموزش وپرورش و فضای مجازی نقش‌های خود را پررنگ‌تر ایفا کنند، کمتر شاهد این اتفاقات هستیم.

وی در ادامه گفت: در ازدواج علاوه بر سلامت جسمی، بعد اجتماعی و روانی نیز مهم است، به این معنا که فرد توان مسوولیت‌پذیری داشته باشد تا زندگی را مدیریت کند، از همین قانون رو سن ازدواج تاکید دارد و با ازدواج درسن پایین برخورد می‌کنند. او درخصوص ازدواج اخیر فرد ۵۰ ساله با دختر ۱۱ ساله تصریح کرد: طی پیگیری‌ها متوجه شدیم که ازدواج فرد ۵۰ ساله با دختر ۱۱ ساله اصلا ثبت نشده بود و ازدواج آنان تخلف محسوب می‌شود که هم پدر و هم مرد ۵۰ ساله دستگیر شده‌اند، از نظر ما سن ازدواج باید بالاتر باشد و فرد به کفایت‌های اجتماعی و روانی رسیده باشد.

مسعودی فرید با بیان اینکه آگاه‌سازی برای ازدواج ضروری‌است، بیان کرد: آگاه‌سازی درازدواج‌های سن پایین مهم است، شاید فردی هنوز این ازدواج‌ها را عیب نداند، به نظرمن آگاه‌سازی مداوم و فرهنگ‌سازی می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. هر ساله روند این ازدواج‌ها کاهش می‌یابد، اما هر تعدادی که رخ می‌دهد، سبب نگرانی ما می‌شود.

وی در خصوص آموزش‌های فرزندپروری گفت: رسانه ملی و فضای مجازی نیز در امر آموزش‌های فرزند پروری نقش دارند و می‌توان از طریق طراحی نرم افزار برای بزرگسالان که جذاب و جالب هم باشد، شیوه‌های رفتاری با کودکان را به آنان آموزش داد تا زمانی که موردی در زمینه کودک آزاری رخ می‌دهد، افراد بتوانند سریعا اطلاع دهند و محل آن توسط افراد شناسایی شود تا حوادث بیشتری صورت نگیرد.

 

 

ارسال نظر