افزایش دستمزد پزشکان در ۹۸؛ آری یا خیر؟

۱۳۹۷/۱۱/۳۰ - ۰۰:۰۵:۵۲
کد خبر: ۱۳۹۸۹۴
افزایش دستمزد پزشکان در ۹۸؛ آری یا خیر؟

«دستمزد پزشکان» مبحثی که عده‌ای افزایش سالانه آن را کمک به قشری مرفه می‌دانند و پزشکان را متهم به داشتن درآمدهای چند میلیاردی می‌کنند و در سویی دیگر هم برخی معتقدند جز اقلیتی خاص، عمده پزشکان دستمزد مکفی دریافت نمی‌کنند و باید درآمدهایشان مانند سایر اقشار جامعه رشدی سالانه و منطقی را تجربه کند... سبد تعرفه‌های پزشکی در ابتدای سال ۱۳۹۷ در هر دو بخش دولتی و خصوصی به‌طور میانگین پنج درصد افزایش یافت؛ بطوری‌که جز فنی تعرفه ۲.۵ درصد و هتلینگ هشت درصد بالا رفت و جز ء حرفه‌ای تعرفه هم که شامل حقوق و دستمزد پزشکان است، رشدی صفر درصدی نصیبش شد، اما با گذشت شش ماه از سال ۱۳۹۷ و با افزایش قیمت ارز و سایر هزینه‌ها، مسوولان سازمان نظام پزشکی کشور، پیشنهاد “افزایش تعرفه‌های پزشکی در نیمه دوم ۹۷ “ را ارایه داده و اعلام کردند که با توجه به ایجاد تورم دو رقمی در حوزه‌های مختلف، تمام موسسات درمانی برای تأمین هزینه‌هایشان دچار مشکل شده‌اند؛ به‌خصوص در حوزه مخارج پرسنلی؛ چراکه هزینه‌های جاری‌شان افزایش یافته و از طرفی مطالباتی هم دارند که معوق مانده است.

در عین حال بیمارستان‌های خصوصی نیز با بالا رفتن هزینه‌ها دچار مشکل شده بودند. زیرا برخلاف گذشته که با چک‌های سه ماهه و شش ماهه اقلام مصرفی مورد نیازشان را می‌خریدند، حالا برای تأمین دارو، تجهیزات پزشکی و اقلام مصرفی مورد نیازشان باید نقدا پول می‌دادند، پولی که در جیب‌شان نبود؛ چراکه هزینه‌هایشان به‌روز نشده بود. بر همین اساس برای جبران این هزینه‌ها نظام پزشکی پیشنهاد رشد تعرفه‌ها در شش ماهه دوم ۱۳۹۷ را به شورای عالی بیمه ارایه داد، پیشنهادی که قرار بود از سوی سازمان برنامه و بودجه بررسی شده و به هیات دولت ارایه شود و مصوبه دولت را دریافت کند؛ مبحثی که اقدامی عملی درباره آن صورت نگرفت.

ازسویی، با توجه به اینکه در آستانه ورود به سال ۱۳۹۸ هستیم، این روزها بحث تعیین تکلیف تعرفه‌های پزشکی سال آینده نیز داغ شده است و برخی از مسوولان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت از پیشنهاد رشد ۱۵ درصدی تعرفه‌های پزشکی به دولت خبر می‌دهند. حال باید دید که این پیشنهاد تا چه میزان عملی می‌شود و آیا امسال دستمزد پزشکان افزایش می‌یابد یا خیر؟ محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، درباره مباحث مربوط به تعرفه‌های پزشکی سال ۱۳۹۸، گفت: سازمان نظام پزشکی همواره خودش را مکلف و مقید می‌داند که قانون را اجرا کرده و به‌گونه‌ای‌رعایت حال مردم را داشته باشد. او با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی طبق قانون و قبل از اینکه بودجه از دولت به مجلس رود، پیشنهاداتش را در حوزه تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه ارایه می‌کند تا در آنجا مصوب شود و بعد به دولت رود، افزود: پیشنهاد سازمان نظام پزشکی در شورای عالی بیمه این بود که در حقوق و دستمزد جامعه پزشکی هم مانند سایر اقشار عمل شود؛ به طوری‌که اگر قرار است حقوق و دستمزد سایر اقشار جامعه افزایش یابد، این افزایش را برای جامعه پزشکی هم لحاظ کنند. حال اگر برای همه پنج درصد افزایش حقوق و دستمزد می‌بینند، برای پزشکان هم همین میزان را ببینند و اگر ۱۵ درصد افزایش دستمزد می‌دهند، برای جامعه پزشکی هم ۱۵ درصد افزایش را اعمال کنند.

   جز فنی تعرفه‌های پزشکی معادل تورم محاسبه شود

جهانگیری ادامه داد: حال اگر در کنار این افزایش، مکانیزم تعدیلی ایجاد کردند، آن را هم برای جامعه پزشکی در نظر بگیرند، اما نباید حقوق جامعه پزشکی را در جز حرفه‌ای تعرفه یعنی حقوق و دستمزد از سایر اقشار جدا کنیم. در جز فنی تعرفه نیز که شامل هزینه‌های جامعه پزشکی است، خواهش‌مان این بود که هزینه‌های ما را معادل نرخ تورم محاسبه کرده و رشد دهند.

او با بیان اینکه افزایش جز فنی تعرفه‌ها بر اساس نرخ تورم، مساله‌ای منطقی است، اظهار کرد: زمانی آب معدنی را برای بیمارستان‌ها یک ریال می‌خریدم و یک ریال هم می‌فروختم، اما اکنون آن را دو ریال می‌خریم، حال آیا می‌توانیم همان یک ریال بفروشیم؟ این منطقی نیست. از طرفی بیمارستان‌ها باید در زمینه حقوق و دستمزد پرسنل بیمارستان‌ها از ابتدا طبق قانون عمل کرده و این بخش هم جز هزینه‌های بیمارستان‌های خصوصی محسوب می‌شود. بنابراین جز فنی تعرفه را باید بر اساس نرخ تورم رشد دهیم که امیدواریم پیگیری شود و در عین حال به مردم هم اجحاف نشود.

جهانگیری در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه سازمان نظام پزشکی آماده است تا در بحث بهره‌وری، کنترل هزینه‌ها و... به وزارت بهداشت کمک کند تا به مردم فشار وارد نشود، ادامه داد: بر همین اساس جلسات مکرری با وزارت بهداشت داشته‌ایم و از پزشکان هم خواسته‌ایم که هزینه‌هایشان را کنترل کرده و کاهش دهند. به هر حال در حال حاضر بحث اقتصادی کشور، موضوع مهمی است و باید آن را رعایت کنیم.

   آنقدر پول نداریم که جنس ارزان بخریم!

وی با تاکید بر لزوم کیفی‌سازی خدمات سلامت در کشور، گفت: باید به این فکر باشیم که امروز آنقدر پول نداریم که جنس ارزان بخریم، بلکه باید به سمت کیفی‌سازی رفته و سعی کنیم که کیفیت ارایه خدمات‌مان افت نکند. اگر به هر دلیلی کیفیت ارایه خدمات سلامت کاهش یابد، در نهایت مردم متضرر می‌شوند. به عنوان مثال اگر برای بیمارستان تعرفه هتلینگ صرف نکند، سرویس درستی به بیمار ارایه نداده و در نتیجه بیمار هم از نوع دریافت خدمت راضی نخواهد بود.

از طرفی اگر قرار باشد پزشکی با ویزیت دو بیمار، درآمد منطقی یک بیمار را کسب کند، ممکن است در تشخیصش اشتباه کند یا اگر آزمایشگاه نتواند به موقع و درست کارش را انجام دهد، ممکن است بیمار دچار عوارض شود. بنابراین بحث این است که ما قائل به بهره‌وری و بهینه‌سازی هستیم، اما باید حداقل‌هایی را مدنظر قرار دهیم.

   لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت

معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: از طرفی مهم‌ترین موضوعی که باید به آن توجه کنیم، سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است. در حال حاضر خرید یک دستگاه در بخش خصوصی سه برابر شده است. حال اگر این دستگاه مستهلک شود و نتوان آن را بروز کرد، یعنی تجهیزات خوبی نداریم که از طریق آن خدمت مناسب ارایه دهیم. بنابراین نباید ناوگان ارایه خدمت در حوزه سلامت فرسوده شود و باید خدمات‌مان به‌روز شده و از تکنولوژی روز دنیا غافل نشویم. باید بدانیم که عارضه عدم توجه به این مسائل در طولانی مدت مشخص می‌شود.

 

ارسال نظر