اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۸ - ۰۱:۲۸:۴۷
کد خبر: ۱۳۹۷۳۶

۲۸ کانون آلودگی در مسیر فرودگاه امام(ره)

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: متأسفانه از بین کانون‌های آلاینده و ایجادکننده بو در مسیر فرودگاه امام (ره)، مجتمع دام‌گستر تاکنون هیچ اقدامی را برای کنترل بو انجام نداده است. کیومرث کلانتری در جلسه دیروز کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران ضمن اشاره به بهبود کیفیت هوای تهران طی امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اظهار کرد: در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه امسال ۱۳ روز هوای پاک داشتیم اما امسال تاکنون ۲۳ روز هوای پاک در تهران تنفس کرده‌ایم. او ادامه داد: طی پنج سال گذشته تعداد روزهای تهران با هوای پاک به بیش از ۲۰ روز نرسیده بود اما امسال خوشبختانه بیش از ۲۰ روز هوای پاک داشته‌ایم. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه سال گذشته نسبت به مدت مشابه امسال ۹۴ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۸ روز ناسالم برای همه گروه‌ها داشتیم، گفت: طی امسال تاکنون ۵۹ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتیم و خوشبختانه هیچ روزی ناسالمی برای همه افراد نداشتیم.  در ادامه این جلسه مدیرکل اداره حفاظت محیط‌زیست استان تهران با اشاره به بوی نامطبوع مسیر فرودگاه امام (ره) گفت: ۲۸ کانون آلودگی و تولید بو در مسیر این فرودگاه وجود دارد که از این بین سه کانون اصلی فاضلاب شهرستان‌های اسلامشهر، واوان، رباط کریم و بهارستان و پسماندهای آراد کوه و مجتمع‌های دام و طیور در اولویت قرار دارد. کلانتری در ادامه اظهار کرد: متأسفانه از بین کانون‌های آلاینده مجتمع دام‌گستر تاکنون هیچ اقدامی برای کنترل بو انجام نداده است. در این مجتمع ۱۵۰ واحد دامداری مستقر شده است و باید برای رفع بوی این نقطه هر چه سریع‌تر اقداماتی انجام شود.

عرضه سهمیه‌ای داروهای بیماران خاص

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به اختصاص ارز دولتی برای داروهای بیماران خاص، گفت: برای جلوگیری از قاچاق معکوس این داروها و ایجاد کمبود، داروهای این بیماران به صورت سهمیه‌ای عرضه می‌شود. مهدی پیرصالحی با اشاره به اینکه وضعیت دارویی کشور در شرایط نسبتاً مناسبی قرار دارد، گفت: در حال حاضر تعداد کمبودها به حدود ۲۲ قلم می‌رسد و وضعیت دارو در شرایط خوب قرار دارد.

او با تاکید بر حمایت سازمان غذا و دارو از تولید داخل، عنوان کرد: از شهریورماه امسال به داروهای دارای مشابه تولید داخل، مجوز واردات داده نشده است و این روند ادامه خواهد داشت. معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: در حال حاضر واردات دارو و تجهیزات با ارز ۴۲۰۰ تومانی صورت می‌گیرد، بر همین اساس نگرانی‌هایی برای قاچاق معکوس این داروها وجود دارد که با تدابیر اندیشیده شده به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌ها، داروهای بیماران خاص همچون فرآورده‌های پلاسمایی ماهانه و به صورت سهمیه‌ای و براساس بیماران به استان‌ها اختصاص می‌یابد. او اظهار کرد: براساس برنامه سازمان در نظر نداریم که به هیچ داروخانه دولتی مجوز داده شود، البته منعی نیز برای فعالیت داروخانه‌های دولتی که از گذشته مجوز دارند، وجود ندارد. بنابراین پروانه جدیدی برای داروخانه‌های نهادهای دولتی صادر نمی‌کنیم؛ چراکه معتقدیم این داروخانه‌ها امکان رقابت را از بخش خصوصی می‌گیرند. پیرصالحی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار داروخانه در کشور وجود دارد، تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد گردش دارو در داروخانه‌های دولتی صورت می‌گیرد، اگرچه داروخانه‌های دولتی بیشتر در حوزه داروهایی با حاشیه سود کمتر فعالیت دارند، اما معتقدیم در صورت تقویت داروخانه‌های خصوصی، آنها نیز می‌توانند این خدمات را ارایه کنند. او با تاکید بر اینکه فعالیت داروسازان در بیمارستان‌ها باعث کاهش هزینه‌ها و داروی مصرفی می‌شود، عنوان کرد: باید خدمات جدیدی برای داروسازان در بیمارستان‌ها تعریف کنیم، تا با مداخله صحیح آنها ضمن کاستن از برخی هزینه و ارایه خدمات کیفی به بیماران، به جایگاه داروسازان نیز کمک کنیم.

کمبود اعتبارات برای حمایت از معلولان

رییس فراکسیون غذا و دارو مجلس، کمبود اعتبارات در حوزه حمایت از معلولان که منجر به ایجاد مشکلات معیشتی برای این قشر شده است را ناشی از عقب‌ماندگی‌های سنواتی دانست که دولت با ارتقای بودجه مربوط به این بخش در لایحه بودجه ۹۸ آن را جبران کرده است. همایون هاشمی در واکنش به هشدار رییس انجمن ندای معلولان در مورد وضعیت معیشتی این قشر، گفت: در سال‌های اخیر نسبت به تامین اعتبارات لازم برای سازمان بهزیستی اتفاقات خوبی افتاده که نشانه آن تلاش دولت برای جبران عقب‌ماندگی‌های سنواتی در حوزه حمایت از معلولان بوده است. او ادامه داد: با توجه به تجربه‌ای که در زمینه فعالیت در حوزه حمایت از معلولان دارم، این اظهارنظر رییس انجمن ندای معلولان را تایید می‌کنم، چرا که میزان مستمری پرداخت‌شده به معلولان نسبت به شرایط موجود کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست، اما مقصر آن هم دولت یا سازمان بهزیستی یا سایر نهادهای حمایتی نیستند و مشکل به عقب ماندگی سنواتی در این حوزه برمی‌گردد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به خانه ملت گفت: زمانی که ریاست سازمان بهزیستی را عهده‌دار بودم سرانه مستمری افراد دارای معلولیت بسیار پایین بود، کما اینکه رقمی کمتر از سی هزار تومان برای آن پرداخت می‌شد، اما این مبلغ در سال‌های اخیر رشد بسیار خوبی داشته است.

 

ارسال نظر