اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۴۹۲

مستمری معلولان بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان

رییس انجمن ندای معلولان با اشاره به اینکه مستمری معلولان بین ۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: دولت باید در این زمینه تجدیدنظر و شرایطی را فراهم کند تا حداقل ۵۰ درصد معشیت زندگی افراد معلول تامین شود. محمود کاری درباره مستمری افراد دارای معلولیت گفت: یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در سایت سازمان بهزیستی ثبت‌نام کرده‌اند، اما در حال‌ حاضر ۳۵۰ هزار نفر مستمری دریافت می‌کنند که مستمری این افراد از ۵۳ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان است. او اظهار کرد: دولت باید بنابر ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان که امسال تصویب و ابلاغ شده، شرایطی را فراهم آورد تا حداقل حقوق به افراد دارای معلولیت پرداخت شود. با ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان که این روزها فقط پول خرید گوشت می‌شود، زندگی مردم نمی‌چرخد. مستمری‌های این میزان را نوعی تحقیر به حساب می‌آوریم و دولت باید در این زمینه تجدیدنظر و شرایطی را فراهم کند تا حداقل ۵۰ درصد معشیت زندگی افراد معلول تامین شود. رییس انجمن ندای معلولان درخصوص اجرای ماده ۲۷ قانون جامع معلولان بیان کرد: برای معلولان شدید و خیلی شدید که قادر به اشتغال نیستند، در قانون جدید که ۲۰ اسفند ماه ۹۶ تصویب و ۸ اردیبهشت ۹۷ ابلاغ شد، پیش‌بینی شده حداقل حقوق به آنان داده شود، اگر مجلس سازوکارهای تامین اعتبار و بودجه را فراهم کند، احتمالا از سال ۹۸ این قانون وارد چرخه اجرا می‌شود و پیش‌بینی ما این است، مستمری‌ها ۲۰ درصد افزایش یابد.

او اظهار کرد: اگر این قانون اجرا شود، شرایط بخشی از معلولان که قادر به اشتغال نیستند و منابع درآمدی نیز ندارند، بهتر خواهد شد و هزینه زندگی‌شان تامین می‌شود، ما نیز پیگیر مطالبات وحقوق افراد معلول هستیم و تلاشمان این است، قانون تصویب شده اجرا شود.

تدوین اطلس زنان و خانواده

معاون امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه زنان تحصیلکرده دو تا سه برابر پسران تحصیلکرده بیکار هستند، گفت: اطلس زنان و خانواده با توجه به شرایط و فرهنگ هر استان تدوین شده است. معصومه ابتکار در پنجمین جلسه شورای هماهنگی کارگروه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار گفت: در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانواده برنامه‌های ویژه برای آنها در حال انجام است و در حال حاضر بهزیستی و معاونت رفاهی وزارت تعاون کار و اجتماعی اقدامات خوبی انجام داده‌اند که امیدوارم با رویه بهتر و جدی دنبال شود.

او گفت: اطلس زنان و خانواده را معاونت زنان منتشر کرده که در حال حاضر موجود است و این اطلس به صورت استانی تهیه شده و ۱۹۲ نقشه موضوعی دارد. ابتکار با اشاره به اینکه از این اطلس می‌توان برای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در بخش‌های مختلف استفاده کرد، افزود: شرایط هر استان برای اشتغال و وضعیت زنان سرپرست خانواده متفاوت است و باید بر اساس آن، برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: دختران تحصیلکرده دو تا سه برابر پسران تحصیلکرده بیکار هستند که این موضوع نیاز به برنامه‌ریزی جدی دارد. معاون امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه ۴۲ درصد از ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار و تسهیلات پایدار روستایی را زنان کسب کرده‌اند و تا دوبرابر نسبت به مردان، زنان روستایی کارکرد موفقیت آمیزی داشته‌اند.

او همچنین با اشاره به کارگروه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی افزود: علاوه بر این دو کارگروه، طرح کسب و کار زنان از دیگر کارهایی است که شروع شده است و جشنواره‌ای نیز برای معرفی زنان کارآفرین موفق برگزار کرده‌ایم که ادامه خواهد داشت. ابتکار ادامه داد: در حال حاضر طرح زنان نسل تحریم را داریم که بخشی از آن را رونمایی کرده‌ایم بطوری که ۱۰۰ زن کارآفرین خود را داوطلبانه در سایت معرفی کرده‌اند و مردم می‌توانند به آنها رای داده و به این ترتیب کارآفرین نمونه معرفی می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی در مورد اشتغال و کارآفرینی زنان گفت: توانسته‌ایم مشکلات اشتغال و کارآفرینی زنان را احصا کنیم و نقایص آموزشی و مهارت اولیه کسب و کار را نیز رفع نماییم که در این خصوص وزارت ارتباطات همکاری خوبی داشته است.

ابتکار اظهار کرد: تفاهم نامه سه جانبه‌ای با شورای اجتماعی کشور و سازمان فنی و حرفه‌ای در مورد توان افزایی زنان سرپرست خانوار انجام شده است.

معاون امور زنان و خانواده افزود: در مورد نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال زنان، فراز و نشیب‌هایی وجود دارد به همین دلیل اشتغال غیر رسمی و خانگی زنان که میزان آن بالاست مورد ارزیابی قرار گرفته و به دلیل اینکه این اشتغال ثبت نمی‌شود به همین دلیل جزو مشاغل نیز محاسبه نشده است.

او گفت: یک میلیون و۳۰۰ هزار اشتغال خانگی زنان در پورتال وزارت رفاه به ثبت رسیده و ما دنبال این هستیم که طرحی بیابیم که مساله ضمانت برای زنان حل شود و اینگونه بخشی از نیازهای زنان کارآفرین نیز برطرف خواهد شد و این موضوع در بودجه سال ۹۸ درنظر گرفته شده است.

 

ارسال نظر