اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۹۳۲۷

افتتاح مرکز شبانه نگهداری از معتادان در دره فرحزاد

معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران از راه‌اندازی یک مرکز نگهداری شبانه (شلتر) از معتادان در دره فرحزاد تهران خبر داد. فرزانه جوادی با بیان اینکه یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان بهزیستی در بحث کاهش آسیب‌های اعتیاد، راه‌اندازی مراکز کاهش آسیب در دو بخش است، گفت: یک بخش از این خدمات مربوط به مراکز گذری یا DIC است که خدمات را به شکل روزانه ارایه می‌دهند و بخشی هم مربوط به مراکز سرپناه شبانه یا شلترهاست که ظرفیت آنها ۴۰ نفر است.

او در ادامه با بیان اینکه با توجه به نیازسنجی منطقه فرحزاد و بازدیدهای میدانی از تردد معتادان پرخطر در این منطقه، ضرورت احداث یک شلتر برآورد شده است، افزود: به مناسبت دهه فجر در منطقه فرحزاد، این شلتر افتتاح و قرار است معتادان پرخطر دره فرحزاد را پوشش دهد. معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران در ادامه تصریح کرد: با توجه به سردی و برودت هوا و همزمان با فصل زمستان، ظرفیت این مرکز ۴۰ نفر است، اما در صورت ضرورت این مرکز می‌تواند ۷۵ تا ۸۰ نفر را هم پذیرش کند. جوادی درباره نحوه اطلاع‌رسانی به معتادان منطقه نیز به ایسنا گفت: به دلیل سردی هوا تیم‌های امدادرسانی را در این شب‌ها موظف کردیم تا به پاتوق‌ها و محل تجمع و تردد معتادان پرخطر و کارتن خواب‌ها بروند و اطلاعات این شلترها را برای استفاده در اختیارشان قرار دهند.

قهوه‌خانه، قلیان‌خانه نیست

معاون بهداشت وزیر بهداشت از اقدامات انجام شده برای افزودن ۲ واکسن جدید به برنامه واکسیناسیون ملی خبر داد.

علیرضا رییسی ‌ رییسی در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر کاهش مصرف کالاهای مضر بر سلامت، گفت: وظیفه ذاتی ما در حوزه سلامت این است که مراقبت کنیم، هشدار دهیم و از مراجع ذی‌ربط پیگیری کنیم. در همه حوزه‌های آب، هوا، مواد غذایی، دخانیات و… مکاتبه می‌کنیم. باید توجه کرد که سازمان جهانی بهداشت در حوزه بیماری‌های غیرواگیر از ایران تقدیر کرده است، اما در حوزه مالیات بر مواد دخانی از ما ایراد گرفته‌‌اند. در حوزه جمع‌آوری قلیان در برخی استان‌ها اقدامات بسیار خوبی انجام شد، اما دیدیم که چقدر تجمع کردند و گفتند که با این اقدام اشتغال را از بین می‌برید، قلیان‌ها به زیرزمین‌ها می‌روند و فساد می‌شود. در حال حاضر هم استفساریه گرفتند تا قهوه‌خانه‌ها را از شمول اماکن عمومی خارج کنند. اگر این اتفاق بیفتد ما حتی حق ورود به قهوه‌خانه‌ها را نداریم. اینها قهوه‌خانه‌اند نه قلیان‌خانه که در آ نها قلیان عرضه می‌کنید.او افزود: در حال حاضر کشور تحریم است، اما سیگار نه تنها تحریم نیست بلکه تولیدش هم رو به توسعه است. ما می‌گوییم سالانه ۴۵ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف می‌شود، حال وزارت صنعت می‌گوید تعداد نخ‌های مصرفی در کشور ۷۵ میلیارد است و ما ۶۰ میلیارد تولید می‌کنیم، حال باید به سمت توسعه تولید رویم تا خودکفا شویم.او همچنین با اشاره به واکسن‌های جدیدی که قرار است وارد برنامه واکسیناسیون ملی شود، گفت: دو واکسن پنوموکوک که بیشتر برای بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه و تنفسی است و واکسن روتاویروس قرار است به برنامه واکسیناسیون کشوری اضافه شود. روتاویروس می‌تواند از بستری شدن هزاران کودک مبتلا به اسهال در بیمارستان‌ها جلوگیری کند. در این زمینه به دنبال عقد قرارداد با کمپانی‌ها هستیم و شرط ما این است که پس از خرید واکسن، فناوری آن به کشور منتقل شود و ما آن را تولید کنیم. در شرایط تحریم نیز کمپانی‌ها محدودیت دارند و انستیتوپاستور به دنبال آن است که فناوری تولید واکسن را به ایران منتقل کند.

 

ارسال نظر