جانوران نادر؛ قربانیان مالچ‌پاشی در خوزستان

۱۳۹۷/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۵۴
کد خبر: ۱۳۹۱۸۰

عضوکمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس گفـت: مالچ پاشی طبیعت و محیط زیست منطقه را دگرگون کرده و آسیب جدی به موجودات زنده و جانوران نادر بیابانی وارد می‌کند.

علی ابراهیمی در رابطه با مالچ‌پاشی شن‌زارهای خوزستان و از بین رفتن گونه‌های نادر گیاهی و جانوری گفت: مالچ پاشی طرحی منسوخ شده است، اگرچه تا حدودی ریزگرد‌ها را تثبیت می‌کند اما صدمات جبران‌ناپذیری به محیط زیست و طبیعت کشور وارد می‌کند. نماینده مردم شازند درمجلس شورای اسلامی مالچ نفتی را راه‌کاری غیر موثر برای تثبیت ریزگرد‌ها دانست و به ایلنا گفت: مالچ پاشی طبیعت و محیط زیست منطقه را دگرگون کرده و آسیب جدی به موجودات زنده و جانوران نادر بیابانی وارد می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به پیشنهاد‌های پرویز کردوانی پدر علم کویرشناسی ایران در خصوص استفاده از شن و سنگریزه برای مقابله با بیابان‌زدایی، گرد و غبار و تثبیت شن‌های روان اظهار کرد: هرچند پیشنهاد ایشان کمی سخت و زمانبر است اما به عقیده بنده این راه آسیب کمتری به محیط زیست کشور وارد می‌کند.  عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از عملیات مالچ‌پاشی استان خوزستان ادامه داد: اکثر فعالیت‌های ما در حوزه محیط زیست انفعالی، عجله‌ای و بدون مطالعه است، متاسفانه ما برای برخی از پروژه سرمایه بسیار زیادی از دست می‌دهیم و جز خسران و ضرر نتیجه‌ای به دست نمی‌آوریم. نماینده مردم شازند درمجلس شورای اسلامی افزود: در گذشته مالچ پاشی به صورت گسترده در برخی نقاط کشور انجام ‌می‌شد اما ابعاد و آسیب‌های آن مورد توجه قرار نمی‌گرفت، خوشبختانه با  گسترش فضای اطلاعاتی، مردم با حساسیت بیشتری مسائل و رویداد‌های محیط زیست و طبیعت را پیگیری می‌کنند. عضوکمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس خاطرنشان کرد: در برخی از موارد که خاک‌ها سبک و محیط زیستی نیست چاره‌ای جز استفاده از مالچ برای تثبیت ریزگرد‌ها وجود ندارد. بنده ضمن انتقاد جدی به مالچ پاشی نفتی در محیط زیست معتقدم باید با علم و مطالعه دقیق‌تری مباحث محیط زیستی اجرا شود، هر چند که لازم است امکانات موجود نیز سنجیده شود. او در پایان گفت: بی‌تردید تثبیت ریزگرد‌ها با برنامه آهسته اما دایمی بهتر از مالچ پاشی و آسیب به محیط زیست است.

 

ارسال نظر