خبر

۱۳۹۷/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۱:۵۵
کد خبر: ۱۳۸۸۲۱

اخراج 2 پیمانکار متخلف پارکینگ عمومی در تهران

پیمانکار متخلف پارکینگ‌های طبقاتی شهید همت و باهنر در منطقه یک، اخراج و استفاده از این دو پارکینگ تا ۲۲ بهمن ماه رایگان اعلام شد.

به گزارش ایسنا، مجید صالحی فیروزآبادی، مدیر روابط عمومی شهرداری این منطقه با اعلام این خبر اظهار کرد: حسب تنفیذ رأی فسخ قرارداد و تخلیه دو پارکینگ از سوی مراجع قضایی به دستور سید حمید موسوی شهردار منطقه یک، پیمانکار متخلف این دو پارکینگ که اقدام به اخذ مبالغی بیشتر از تعرفه‌های مصوب از شهروندان کرده بود اخراج و برای جبران اضافه پرداخت شهروندان در این مدت و به مناسبت ایام دهه فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پارکینگ‌های شهید همت و باهنر تا ۲۲ بهمن برای استفاده شهروندان رایگان شد.

وی افزود: شهرداری منطقه یک پیرو گزارش‌های مکرر مردمی مبنی برتخلفات پیمانکار در دریافت هزینه بهای چند برابری از شهروندان اقدام به صدور اخطاریه‌ها و تذکرات لازم به پیمانکار کرده بود که در نهایت به شکایت از شرکت بهره‌بردار در مرجع قضایی و تصمیم در آن مرجع منجر شد و پس از طی مراحل قانونی حکم تخلیه دو پارکینگ اخذ و پیمانکار اخراج شد.

بنا براعلام روابط عمومی شهرداری منطقه یک، صالحی تصریح کرد: اجرای رأی قضایی با حضور نماینده دادستان، نیروی انتظامی، حقوقی، اجراییات شهرداری، نیروهای نظارتی معاونت حمل و نقل و ترافیک و… انجام شد. شهردار منطقه یک تاکید کرد در برخورد با هر گونه تخلف و تضییع حقوق شهر و شهروندان هیچ مسامحه و گذشتی نخواهیم کرد.

«زوج و فرد»، طرحی ناعادلانه از دید تهرانی‌ها

محبوبه ذاکری، معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به عدم تاثیرگذاری طرح زوج و فرد در کاهش آلودگی هوا و ترافیک پایتخت گفت: ۴۰ درصد پایتخت نشینان اجرای طرح زوج و فرد را ناعادلانه می‌دانند.

به گزارش ایسنا، ذاکری با اشاره به عدم کارآیی طرح زوج و فرد در پایتخت، گفت‌: در دنیا کنترل آلودگی هوا مبتنی بر سه روش است. از آن جایی که منابع متحرک بخش عمده آلودگی هوا را بر عهده دارند یا باید تولید سوخت کنترل شود یا باید وسایل نقلیه استاندارد که آلایندگی کمتری تولید می‌کنند، ساخته شوند که این دو روش در اختیار شهرداری تهران قرار ندارد. وی با اشاره به اینکه در عمده شهرها برای کنترل آلودگی هوا راهکارهای مدیریت تقاضای سفر را در پیش می‌گیرند و در نظر دارند که الگوی رفتاری مردم را در حمل و نقل به سمت استفاده از وسایل نقلیه یا دور کاری یا شناور کردن ساعات کار سوق دهند، در این باره گفت‌: اگر تقاضای سفر کاهش یابد، پول سفر نیز کاهش یافته و به همین دلیل پیمایش و آلودگی هم کمتر می‌شود و این در حالی است که در مواقع مختلف ما راهکار شناور کردن ساعات اداری و همچنین دورکاری را تا یک حدی اجرایی کردیم، اما به نتیجه نهایی نرسیدیم.

معاون مطالعات و برنامه‌ریزی معاونت حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: به همین دلیل یکی از راهکارهای مدیریت تقاضای سفر که قیمت‌گذاری معابر، محدود کردن پارکینگ‌ها و… است را به عنوان یک راه‌حل در دستور کار قرار داده‌اند و بر این اساس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با اخذ مشاور دانشگاهی مطالعات زیادی را در مورد ارزیابی طرح ترافیک، ارزیابی طرح زوج و فرد، مقایسه و میزان اثرگذاری و نظرسنجی گسترده حضوری و اینترنتی از مردم در دستور کار خود قرار داد که مطالعات انجام شده نشان داد که مردم عنوان کردند که برای کاهش آلودگی هوا عمده خواهان ایجاد تغییراتی هستند.

وی با بیان اینکه طرح زوج و فرد که در سال 84-83 اجرایی شد، در راستای ایجاد تغییر در الگوی رفتار و بر اساس دسته‌بندی خودروها بود، ‌گفت: همان موقع نیز اعلام شد که این طرح یک راهکار کوتاه‌مدت است، چرا که اساس دسته‌بندی وسایل نقلیه بر اثر زمان اثرگذاری خود را از دست می‌دهد و به عنوان مثال در سال ۸۴ تنها 2 میلیون خودرو در تهران تردد می‌کرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج داشتند و آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷ صدم بود و حالا سرانه مالکیت خودرو به سه دهم رسیده است و می‌بینید که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است. در آن زمان جمعیت تهران حدود 7 میلیون نفر بوده است و حالا جمعیت تهران به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای 2 میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، حالا جوابگوی 5 میلیون خودرو نیست.

ذاکری با بیان اینکه سال‌ها است که طرح زوج و فرد سقف اضطرار خود را درنوردیده است و کاهش نمی‌یابد، گفت‌: البته حالا دسته‌بندی خودروها به زوج و فرد بهتر از نبود یک طرح است، اما باید کاری کرد که اثربخشی آن افزایش یابد. وی با اشاره به اینکه نظرسنجی‌ از حدود 6 هزار شهروند تهرانی نشان می‌دهد، تقریباً ۴۰ درصد از مردم طرح زوج و فرد راضی نیستند و آن را مصداق ناعدالتی می‌دانند تاکید کرد: البته مردم خواهان تغییر این طرح هستند و معتقدند که طرح زوج و فرد کارایی خود را از دست داده است. ذاکری با انتقاد از رفتارها و خبرهای عوام فریبانه با بیان اینکه تنها راهکاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت تقاضای سفر است، گفت: رفع آلودگی هوا و ترافیک جزو مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم است و تنها ابزاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت عرضه و تقاضای سفر است که باید از آن استفاده کنیم.

 

ارسال نظر