اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۶۷۷

نگاه تجاری به جذب دانشجوی دکتری

نماینده مردم در مجلس با بیان اینکه برخی از دانشگاه‌ها نگاه تجاری به جذب دانشجوی دکتری دارند، گفت: عدم توسعه فرصت‌های اشتغال زا در کشور نتیجه عدم رشد صنایع تولیدی در کشور است. نظر افضلی درباره وضعیت اتصال صنعت به دانشگاه گفت: برای اتصال دانشگاه به صنعت، ضروری است که سرمایه‌گذاری در رشد صنایع تولیدی مد نظر قرار بگیرد تا بتوان با استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی چرخه صنعت را برمدار علم قرار داد. نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما متاسفانه در طول تاریخ متکی به بودجه نفت در اقتصاد بوده ایم بنابراین الزامی است که برنامه‌ریزی برای توسعه صنعت در حوزه اشتغال در اولویت قرار بگیرد و این در حالی است که می‌توان با تولید بهینه، چرخه صادرات در نهایت اشتغال زایی را نیز فعال کرد. او ادامه داد: اگر فکری به حال اشتغال زایی در حیطه دکتری درکشور نشود، بطور حتم نخبگان کشور برای ورود به فرصت‌های اشتغال به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. افضلی به خانه ملت گفت: دانشجو دکتری باید هدفمند تربیت شود تا بتوان پس از فارغ التحصیلی از ظرفیت‌های علمی این قشر از جامعه استفاده کاربردی در حوزه صنعت واشتغال کرد. عضو فراکسیون تولید و اشتغال مجلس یادآورشد: باید بسترسازی برای ایجاد کارآفرینی در مقطع دکتری برای فارِ غ التحصیلان دکتری ایجاد شود تا بتوان با استفاده از ظرفیت‌های حوزه اشتغال در کشور وضعیت تولید را نیز سامان دهی کرد.

هنوز تعریف درستی از طرح پزشک خانواده نداریم

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از اینکه پس از گذشت ۱۳ سال هنوز تعریف درستی از طرح پزشک خانواده نداریم اجرای مطلوب این طرح را نیازمند تدوین نقشه راه دانست. رسول خضری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با انتقاد از اینکه پس از گذشت 13 سال هنوز تعریف درستی از طرح پزشک خانواده نداریم، گفت: اجرای پزشک خانواده نیاز به ریل گذاری و پیش نیاز دارد و اولین گام و پیش نیاز آن آموزش است که مغفول مانده است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه طرح پزشک خانواده هنوز به درستی تحقق نیافته است، افزود: در این سیستم به پزشک ارجاع‌دهنده اکتفا شده و به بهانه‌های مختلف بیماران را به پزشکان متخصص ارجاع می‌دهد و امور بوروکراسی افزایش یافته است. او از بی توجهی نسبت به تربیت پزشک خانواده انتقاد کرد و گفت: از سویی پرونده و کارت سلامت الکترونیک و گایدلاین‌ها و همان راهنمای بالینی که باعث کاهش هزینه‌های می‌شود نیز مغفول مانده این در حالی است که تمامی این موارد پیش نیازهای این طرح است. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت ارتقای سطح سواد سلامت جامعه تاکید کرد و ادامه داد: اجرای طرح پزشک خانواده در کشور انگلستان که رسانه‌ها و سیستم آموزشی بسیار قوی دارد 18 سال طول کشید اما متاسفانه ما در عرض 18 ماه و بدون توجه به فرهنگ سازی و آموزش شتاب زده طرح را اجرا کردیم. خضری با تاکید بر اینکه اجرای مطلوب طرح پزشک خانواده 12 تا 18 سال زمان می‌برد، افزود: حوزه سلامت کارنامه قابل دفاع دولت تدبیر و امید است در این رابطه می‌طلبد به موضوع پیشگیری برای کاهش هزینه‌های حوزه سلامت توجه جدی شود. عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم اصلاح بیمه‌ها تاکید کرد و گفت: برای اجرای مطلوب طرح پزشک خانواده باید برنامه‌ریزی بلندمدت داشته باشیم، برای آن نقشه راه تدوین شود، مسوولان در مورد آن به اجماع برسند و بر اساس نقشه راه حرکت کرد.

نگرانی‌ها  در مورد طرح تحول سلامت

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: بیمه‌های همگانی همچون یارانه‌های نقدی توزیعی غیر عادلانه داشت و نیازمندان از آن بهره‌مند نشدند. محمد حسین قربانی در مورد وضعیت طرح تحول سلامت و ‌بیمه همگانی سلامت، گفت: ما نگرانی‌هایی در زمینه طرح تحول سلامت و منابع و مصارف آن داریم. طرح تحول سلامت یکی از افتخارات نظام جمهوری اسلامی است که با هزار امید و با حمایت‌های مقام معظم رهبری اجرا شد.

او ادامه داد: برای اجرای طرح تحول سلامت منابعی در نظر گرفته شد، از جمله 1 درصد ارزش افزوده، 10 درصد هدفنمندی یارانه‌ها، مالیات بر کالاهای آسیب رسان از جمله دخانیات، نوشابه‌های قنددار منابع مالی بود که برای اجرای یک کار خداپسندانه و رفع نیاز جامعه تحت عنوان طرح تحول سلامت در اختیار وزارت بهداشت قرا گرفت و بعد از شروع ‌رضایتمندی خوبی بین آحاد جامعه ایجاد کرد. نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شاید بهتر بود اجرای طرح تحول سلامت با این شدت اجرایی نمی‌شد، چرا که باید قدم به قدم تعرفه‌ها را افزایش می‌دادیم. نباید تمام حوزه‌های درمانی را از صفر تا صد حتی درمان‌های سنگین چون تعویض پروتز، استند و عمل‌های زیبایی را تقریباً به صورت رایگان و با 6 درصد فرانشیز به مردم ارایه کنیم. این حجم از تعهدات مالی وزارت بهداشت مشکلاتی به همراه می‌آورد.  او گفت: در حال حاضر نداشتن آمار دقیق یکی از مشکلات و چالش‌های بزرگ کشور است، چرا که برای بیمه همگانی افراد فاقد بیمه 5 الی 6 میلیون اعلام شدند و تمام منابع نیز بر همین تعداد تنظیم شد، اما زمان ثبت‌نام بیمه همگانی بیش از 11 میلیون نفر بیمه شدند و هنوز هم اعلام می‌شود 5 الی 6 میلیون نفر فاقد بیمه هستند، متاسفانه نداشتن آمار دقیق و رسمی بسیاری از منابع کشور را هدر می‌دهد.

 

ارسال نظر