معصومه ابتکار: همه خواستار توقف ازدواج کودکان زیر ۱۳سالند

۱۳۹۷/۱۱/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۸۵۱۷

ممنوعیت ازدواج کودکان زیر 13 سال در چند ماه گذشته که بطور جدی در مجلس مطرح شده، مخالفان و موافقان جدی دارد. فعالان حقوق کودک و نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس پیگیر ممنوعیت کودک‌آزاری و ازدواج کودکان هستند و برخی افراد و گروه‌ها معتقدند ازدواج کودکان منع شرعی و قانونی ندارد. استناد موافقان ممنوعیت، سن عقلی و قانونی برای تصمیم‌گیری از جمله رای‌گیری، مجازات و... است که در قانون نیز به آنها اشاره شده و معمولا سن بلوغ فکری و جسمی را 18 سال عنوان می‌کند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به طرح کودک همسری گفت: این طرح دارای دو بعد مهم است؛ مباحث حقوقی که همه تلاش خود را انجام می‌دهیم و نباید ناامید شد. همه درباره ازدواج زیر ۱۳ سال متفق القول هستند که باید متوقف شود، چرا که آسیب‌های جسمی و روحی برای کودکان ایجاد می‌کند.

معصومه ابتکار ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی آماری ارایه کرده که نشان می‌دهد میزان طلاق در اینگونه ازدواج‌ها بسیار بالاست لذا لایحه‌ای آماده کردیم که به زودی ارایه خواهد شد. فراکسیون زنان مجلس نیز در تلاش هستند و ناامید نمی‌شویم. ابتکار ادامه داد: در بعد فرهنگی نیز با علمای اهل سنت و علمای مناطق مرزی نشست‌هایی داشت‌ایم و روی این موضوع تاکید شده است.

میان کودک همسری و بازماندگی از تحصیل ارتباط وجود دارد که بطور خاص معاونت زنان و خانواده با آموزش و پرورش در این زمینه در حال فعالیت است و همین مسائل فرهنگی می‌تواند مسائل کودک همسری را کاهش دهد.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری در ادامه با اشاره به حضور زنان در ورزشگاه‌ها بیان کرد: خانم مولاوردی زحمات زیادی برای این موضوع کشیدند، دولت نیز دستور العملی در کمیسیون تصویب کرد و بخشنامه شد تا دستگاه‌ها در ارتباط با سالم‌سازی فضای ورزشگاه‌ها پذیرای بانوان باشند. همچنین نشست‌هایی را به صورت تخصصی با باشگاه هواداران داشتیم که این باشگاه از این مساله استقبال کردند تا روی فضای فرهنگی ورزشگاه‌ها کار شود، به نظر می‌رسد مشکلات به حداقل رسیده تا بتوانیم در فضای خوب و سالم حضور زنان را در ورزشگاه‌ها و در مناسبات مختلف ورزشی شاهد باشیم.

او در ادامه درباره موضوع انقلاب و تأثیرات آن گفت: انقلابی که در آموزش زنان اتفاق افتاده، اگر انقلاب نمی‌شد اتفاق نمی‌افتاد، چرا که در بسیاری از نقاط کشور خانواده‌ها دختران خود را به نظام آموزش رسمی به خصوص آموزش عالی نمی‌فرستادند و در بسیاری از نقاط کشور در دوران قبل از انقلاب با چنین پدیده‌ای مواجه بودیم چراکه آنها نگران بودند که این موضوع با موازین اعتقادی و دینی مغایرت داشته باشد. ابتکار با بیان اینکه هدف اصلی انقلاب اسلامی توسعه مشارکت بود افزود: روند نرخ شتاب علم در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دنیا بالاتر است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزود: دیدگاه امام به عنوان مرجع دینی در مسائل فقهی و رهبر انقلابی راه را باز کرد، دیدگاه‌هایی وجود داشت که حضور زنان ارزش‌های اخلاقی جامعه را متزلزل می‌کند و به اخلاق جامعه لطمه وارد می‌کند اما عملاً می‌بینیم که در این ۴۰ سال حضور زنان رو به رشد بوده و فقدان زنان و بی‌توجهی به حقوق زنان لطمه وارد کرده است.

ابتکار با بیان اینکه در جامعه ایران تلاش شده الگوی جدیدی پیاده شود که در این الگو سوءاستفاده از زن به عنوان یک کالا اتفاق نیفتد. او اظهار کرد: یکی از نگرانی‌هایی که در جامعه وجود دارد این است که اگر زنان در جامعه باشند، خانواده‌ها تضعیف می‌شوند. این تصور که زنان به موجب همسر یا مادر بودن باید در خانه بمانند امری است که در جامعه امروزی دیگر قابل قبول نیست و انقلاب اسلامی موجب تثبیت حضور فعالانه زنان در جامعه شده است.

 معاون امور زنان و خانواده درباره انتقال جنسی ایدز در میان زنان که به ۱۰ برابر افزایش یافته است گفت: این مساله نباید به آمار کلان کشور تعمیم داده شود. بر اساس آخرین پیمایش شورای اجتماعی کشور، خانواده به عنوان رکن مهم اجتماعی در کشور است. افزایش نرخ ایدز در بین زنان نگرانی دارد اما دلیل نمی‌شود که بگوییم این مساله فروپاشی اخلاقی را به همراه دارد.

او ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد که روند طلاق رو به افزایش است و ما نگرانی هم داریم، ایدز و مباحث اخلاقی و روابط خارج از ازدواج را نیز انکار نمی‌کنیم. وزارت بهداشت نیز تلاش‌های زیادی کرده است اما نگاه خاص در قالب نگرانی‌های مذهبی مانع این موضوع شده است و معتقدیم به دلیل برخی نگاه‌های دینی و مذهبی از ارایه آموزش‌های جنسی ممانعت شده است. وی افزود: از سال ۱۳۷۴ نیز کارهای مطالعاتی درباره آموزش‌های جنسی انجام شد. آن زمان هم اعلام شد که وضعیت بسیار بد است و جوانان اطلاعات غلط را از گروه‌های همسالان دریافت می‌کنند. وزیر بهداشت وقت نیز تاکید کرد که عزت نفس جوانان در گرو آگاهی است و اینکه تصور شود نباید آموزش به جوانان تا زمان ازدواج صورت گیرد و جوانان تا آن زمان چشم و گوش بسته باشند، اشتباه بزرگی است. به گفته ابتکار، در کارگروه سلامت معاونت زنان ریاست‌جمهوری طرحی تحت عنوان کلینیک سلامت با وزارت بهداشت اجرایی شد. در نشست اخیری که دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی داشته‌اند حضور فعال داریم و تاکید داریم که در این سند باید مبانی دینی و شرعی و اسلامی در نظر گرفته شود و مبانی علمی و تخصصی و مباحث روان‌شناسی نیز در نظر گرفته شود. برای ارایه خدمات و آموزش‌هایی که در سنین مختلف ارایه شود مسوولیت آن به آموزش و پرورش ارایه شده؛ همچنین سندی برای آموزش حین، قبل و بعد از ازدواج در ستاد ملی زن و خانواده تهیه شده است.

 

 

ارسال نظر