اخبار

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۳۳:۴۳
کد خبر: ۱۳۸۴۳۴

ترخیص همه مصدومان اتوبوس دانشگاه آزاد از بیمارستان

رییس اورژانس کشور از ترخیص تمامی مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد در واحد علوم و تحقیقات خبر داد. پیرحسین کولیوند، درباره آخرین وضعیت مصدومان حادثه مرگبار واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی که منجر به مرگ 10 تن شده بود، گفت: روز پنج‌شنبه آخرین مصدومان این حادثه نیز از بیمارستان ترخیص شدند.

او با بیان اینکه اورژانس در مجموع به 29 نفر از مصدومان از حادثه امدادرسانی کرد، افزود: متأسفانه سه نفر از مصدومان در بیمارستان جان خود را از دست دادند و از 26 نفر باقی مانده نیز اکثرا در همان هفته نخست از بیمارستان ترخیص شدند. رییس اورژانس کشور با بیان اینکه چند نفر از دانشجویان به دلیل شدت آسیب دیدگی‌ها در بیمارستان بودند، گفـت: خوشبختانه با اقدامات انجام شده آخرین مصدوم نیز رو گذشته از بیمارستان ترخیص شد. کولیوند با اشاره به اقدامات انجام شده برای درمان و احیای این مصدومان گفت: دو سه نفر از مصدومان وضعیت خیلی بدی داشتند که خوشبختانه با تلاش تیم پزشکی سلامتی خود را دوباره به دست آوردند و البته باید مراحل کامل درمان را در آینده نیز طی کنند.

برای پیوند کلیه چند ماه باید انتظار بکشید

معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه تاکنون ۱۷ هزار و ۶۹۴ مورد پیوند عضو و پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است، گفت: سالانه ۲۵۰۰ پیوند کلیه در ایران انجام می‌شود که ۵۷ درصد از آنها از بیماران مرگ مغزی است. قاسم جان‌بابایی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه پیوند اعضا در کشور، گفت: در این دوره تعداد بخش‌های پیوند عضو افزایش یافت و بانک اطلاعات اهداکنندگان عضو و بیماران لیست انتظار در راستای ترویج فرهنگ اهدای عضو در کشور، راه‌اندازی شد. او با بیان اینکه افزایش تعداد موارد پیوند کلیه از اهداکنندگان مرگ مغزی و کاهش تعداد پیوند از اهداکنندگان زنده و جلوگیری از خرید و فروش کلیه یکی از دستاوردهای حوزه سلامت کشور بوده است، به ایسنا گفت: همچنین تعداد بخش‌های دیالیز در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته‌اند، کیفیت‌شان هم بالا رفته است. همچنین تعداد اهداکنندگان مرگ مغزی، تعداد پیوند کبد، قلب و ریه نیز افزایش یافته است. جان‌بابایی با بیان اینکه ترمیم ضایعات نخاعی و تولید رده سلول‌های بنیادی از بزرگ‌ترین موفقیت‌های حوزه درمان کشور در سال‌های اخیر بوده است، افزود: در عین حال درمان‌های تخصصی و فوق‌تخصصی در حوزه پیوند اعضا و پزشکی هسته‌ای نیز در کشور گسترش خوبی داشته است. معاون درمان وزیر بهداشت با بیان اینکه تاکنون ۱۷ هزار و ۶۹۴ مورد پیوند عضو و پیوند مغز استخوان در کشور انجام شده است، گفت: در حال حاضر مراکز پیوند مغز استخوان به ۱۷ مرکز و شبکه فراهم‌آوری پیوند نیز به ۲۴ مرکز، افزایش یافته است. جان‌بابایی با اشاره به کاهش میزان پیوند کلیه از افراد زنده، تاکید کرد: باید توجه کرد که در حال حاضر سالانه ۲۵۰۰ پیوند کلیه انجام می‌شود که ۵۷ درصد از آنها از بیماران مرگ مغزی است. در عین حال میانگین مدت زمان انتظار جهت پیوند کلیه به ۱۲ تا ۱۸ ماه، کاهش یافته است.

او ادامه داد: باید توجه کرد که سالانه در کشور ۸۰ پیوند کبد و ۱۱۷ پیوند قلب انجام می‌شود. در عین حال افزایش رشد ۲۲ تا ۱۰۰ درصدی پیوند مغز استخوان و پیوند عضو را در کشور شاهد بودیم که نشان از افزایش توان علمی و تجربی کادر درمان و دسترسی به تجهیزات مدرن دارد.

«محیط‌بانان» اولویت اول سازمان محیط‌زیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در نشست سالانه استان‌های ساحلی گفت: اولویت اول سازمان محیط زیست، محیط‌بانان هستند.

جمشید محبت خانی، در نشست با مدیران محیط زیست استان‌های ساحلی کشور که در جزیره خارک برگزار شد، اظهار کرد: بنا بر نظر معاون رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست «اولویت اول سازمان محیط زیست، محیط‌بانان هستند» که در این زمینه وضعیت رو به ارتقایی را شاهد هستیم. وی با اشاره به موضوعات مهم در حوزه دریایی، اضافه کرد: محیط بان ضابط خاص قضایی در محیط زیست است و اینکه محیط‌بانان تخصصی دریایی آموزش دیده را داشته باشیم، مد نظر است. فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور بیان کرد: پاسگاه دریایی محیط زیست می‌تواند مسائل دریایی را دنبال کنند و پرونده‌هایی را تشکیل دهند و باید بررسی کنیم که وقتی این پاسگاه‌های مصوب غیر دایر را نداریم، چه جرایمی در حال اتفاق افتادن است به محیط زیست دریایی لطمه می‌زند و کسی متولی آن نیست. او از ارایه آموزش به تعدادی از محیط‌بانان با موضوع حفاظت از تالاب‌ها، ادامه داد: باید در حوزه دریایی نیز آموزش‌هایی را به محیط‌بانان جدید یا محیط‌بانان موجود ارایه کنیم. بازوی اجرایی سازمان محیط زیست محیط‌بانان هستند. محبت‌خانی با اشاره به اینکه ارایه آموزش‌ها باید متناسب با قشر مورد آموزش باشد، خاطرنشان کرد: باید محیط‌بانان به جامعه معرفی شوند و مردم شناخت کافی از وظایف و مسوولیت‌های محیط‌بانان داشته باشند. او   بر تقویت سازمان و استفاده از لباس محیط بانی در برنامه‌های مختلف تاکید کرد و افزود: به خوبی به این موضوع پرداخته نشده است و باید شجاعت و توانمندی محیط‌بانان به خوبی معرفی شوند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست کشور با اشاره به دستاوردهای فعالیت‌های محیط‌بانان در سطح کشور، تاکید کرد: برخی افراد برای سوءاستفاده از واژه مقدس محیط‌بان هستند که ما باید با برنامه‌ریزی از این موضوع جلوگیری کنیم.

 

 

ارسال نظر