طرح تحول سلامت نیازمند مدیریت صحیح منابع مالی است

۱۳۹۷/۱۱/۰۶ - ۰۰:۳۱:۴۱
کد خبر: ۱۳۸۴۳۱
طرح تحول سلامت نیازمند مدیریت صحیح منابع مالی است

هفته پیش بود که سرپرست وزارت بهداشت، به نداشتن منطق اقتصادی طرح تحول سلامت اشاره کرد. به گفته او این طرح فاقد زیرساخت‌های لازم برای اجرا بوده و در مدیریت منابع نیز، بدون برنامه‌ریزی عمل شده بود.

حالا که ادامه اجرای طرح تحول سلامت با مشکلات مالی و ورشکستگی سازمان‌های بیمه‌گر همراه شده، مدیریت منابع مالی شاید بتواند طرح را از بن‌بست نجات دهد.  عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، گفت: مهم‌ترین موضوع در حوزه سلامت مدیریت منابع مالی است و برای رسیدن به امر مهم نیازمند ریل‌گذاری و زیرسازی مناسب هستیم.

رسول خضری در مورد وضعیت بیمه‌های همگانی گفت: بیمه‌های فراگیر جزو اولین ماده‌های برنامه ششم توسعه قرار داشت تا در همان سال اول اجرایی شود. این طرح توسط مجموعه دولت یازدهم در سال 93 اجرایی شد و در طول آن 11 میلیون و 400 هزار نفر تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، اما حدود 5 میلیون نفر آنها همپوشانی بیمه‌ای داشتند. نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی، به خانه ملت گفت: یکی از مشکلات کشور در حوزه سلامت همپوشانی‌های بیمه‌ای است. عمق و کیفیت اجرای بیمه‌ همگانی بسیار مهم است چرا که باید حلقه واسطه بین بیماران و پزشکان باشد. او افزود: پیش‌زمینه و زیرسازی بیمه همگانی در بسیار از کشورهای پیشرفته جهان بر پایه دو اصل اساسی تعریف می‌شود و آن پزشک خانواده و راهنمای بالینی است، بنابر این در هیچ کجای دنیا فردی با یک دفترچه بیمه به 10 پزشک مراجعه نمی‌کند و در عین حال از ده‌ها نوع آزمایش و عکسبرداری، سی‌تی‌اسکن و دارو نیز استفاده کند و هزینه همه آنها بر عهده بیمه‌ها باشد، این شیوه در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در همه کشور‌های دنیا 400 تا 2500 نفر زیر مجموعه یک پزشک خانواده دوره‌دیده و متخصص قرار می‌گیرند، اما ما از سال 84 پزشک خانواده را مطرح کردیم اما تاکنون برای تربیت پزشک خانواده هیچ اقدامی نکرده‌ایم.

خضری با بیان اینکه طرح تحول سلامت بدون پزشک خانواده وگ ایدلاین یا راهنمای بالینی ناقص هست، گفت: هر طرحی باید درست و در طول زمان اجرا شود. اجرای طرح تحول سلامت در کشورهای موفق دنیا بین ۱۵ تا ۱۸ سال طول کشید اما ما در عرض ۱۸ ماه به صورت شتاب زده و ناقص اجرا کردیم. باید زمان و اعتبار به این طرح تحول بدهیم و درطول مسیر اصلاح و نواقصش را رفع کنیم در این صورت است که به نتیجه خواهیم رسید. خضری ضمن تایید صحبت‌های سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت و درمان در مورد وضعیت بیمه‌های همگانی گفت: ایشان فردی کاردان در حوزه بهداشت و درمان و توانمند در حوزه بودجه است. مهم‌ترین موضوع در حوزه سلامت مدیریت منابع مالی است و برای رسیدن به امر مهم نیازمند ریل‌گذاری و زیرسازی مناسب هستیم و بی‌تردید از عهده ایشان بر‌می‌آیید.

 

ارسال نظر