اخبار

۱۳۹۷/۱۰/۳۰ - ۰۰:۱۲:۰۳
کد خبر: ۱۳۸۰۱۳

منشا بوی نامطبوع تهران پیدا نشد

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بوی نامطبوع متصاعد شده در تهران مرتبط با پسامدهای آراد کوه، فاضلاب و گاز نبود، گفت: در نهایت نتوانستیم برای این بو منبع مشخصی پیدا کنیم.

کیومرث کلانتری در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که در استانداری تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره منشأ بوی بد تهران که حدود سه هفته پیش احساس شده بود، اظهار کرد: برای منشأ یابی این بو اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته است و بلافاصله بعد از اینکه این بو در سطح شهر تهران متصاعد شد، کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت. ما از ابتدایی‌ترین احتمالات شروع به کار و منشایابی کردیم. هواشناسی نیز گزارش کرد که هیچ تغییر جوی اتفاق نیفتاده است.

او ادامه داد: با همکاری شرکت آب وفاضلاب نیز سیستم فاضلاب شهر تهران چک شد وبه این نتیجه رسیدیم که مشکل از سیستم فاضلاب نیست. شرکت گاز و آتش نشانی نیز بعد از بررسی خود اعلام کردند در آن بازه زمانی آتش‌سوزی یا اتفاق خاص دیگری در سطح شهر تهران نیفتاده است.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه براساس اعلام اورژانس نیز در آن بازه زمانی کسی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از این بو به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده بود، تصریح کرد: درهمان روز کمیته بحران تشکیل جلسه داد و به این نتیجه رسیدیم این بو فقط در بخش‌هایی از تهران استشمام شده و در شهرستان‌های دیگر این اتفاق نیفتاده است. طی روزهای بعد نیز فاضلاب ساختمان پلاسکو و پسماندهای آراد کوه را بررسی کردیم و دوباره به این نتیجه رسیدم که آنها نیز مشکلی نداشتند.کلانتری در ادامه گفت: مرکز زمین شناسی زلزله‌نگاری نیز تایید کرد که در آن بازه زمانی تغییراتی در سطح زمین اتفاق نیفتاده است بنابراین به نقطه مکانی خاصی که این بو از آن متصاعد شده باشد، نرسیدیم.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: هفته گذشته تیم‌های مشترکی از محیط زیست با پرسش‌نامه‌های کتبی به‌صورت میدانی با مردم مصاحبه کردند و از آنها پرسیدند آیا بوی در سطح شهر احساس کردند یا خیر و اگر جواب مثبت است حدس می‌زنند آن بو چه منشایی دارد. بیشترین فراوانی پاسخ‌های مردم مربوط به فاضلاب و گاز «مرکاپتان» بود. کلانتری در پایان گفت: در نهایت نیز هیچ یک از دستگاه‌ها بوی متصاعد شده از زیرمجموعه‌هایی که در حیطه وظایف آن دستگاه است را تایید نکرد بنابراین نتوانستیم به نقطه مشخصی برای منشأ این بو برسیم. سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه‌های سنجش کیفیت گاز و ذرات را دارد ولی هنوز تجهیزاتی برای سنجش بو نداریم که باید آنها را تهیه کنیم.

فعالیت 6  مرکز نگهداری زنان معتاد در استان تهران

معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران از فعالیت شش مرکز درمان و نگهداری از زنان معتاد در سطح استان تهران خبر داد. فرزانه جوادی با بیان اینکه ظرفیت مراکز نگهداری از زنان معتاد اغلب بین 40 تا 60 نفر است، به ایسنا گفت: تعداد افرادی که در هر مرکز نگهداری می‌شوند براساس دستورالعمل به متراژ ساختمان بستگی دارد.

او با بیان اینکه در حال حاضر حدود شش مرکز نگهداری در استان تهران ویژه نگهداری و درمان زنان معتاد موجود است، افزود: درمورد تاسیس این مراکز و صدور پروانه از سوی بهزیستی -در صورت رعایت شرایط و دستور العمل‌ها- مانعی وجود ندارد. افراد متقاضی تاسیس مرکز نگهداری از زنان معتاد برای گرفتن مجوز باید به سازمان بهزیستی مراجعه کنند. معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران اظهار کرد: به این ترتیب افرادی که مکانی را در اختیار دارند و متقاضی تاسیس مرکز درمان اعتیاد هستند، می‌توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی درباره پروتکل‌ها و شرایط مورد نیاز مراکز مطلع شوند و سپس برای این موضوع اقدام کنند. این افراد گاهی هم می‌توانند براساس تفاهم نامه‌ها مکانی را از شهرداری بگیرند. البته این موارد خیلی کم است و شهرداری تاکنون مکانی را برای نگهداری از زنان معتاد اختصاص نداده است.جوادی در ادامه تاکید کرد: البته شهرداری تهران خودش دو “سامان‌سرا “ ویژه زنان معتاد دارد که یکی از آنها در لویزان واقع شده است. کسانی که معمولا در این مراکز کار می‌کنند، NGO‌هایی هستند که از سازمان بهزیستی مجوز دارند.به گفته وی در حال حاضر یک مرکز درمان زنان معتاد در شهر تهران و در منطقه «چیتگر» مشغول فعالیت است و مابقی این مراکز در شهرستان‌های اطراف تهران هستند.

 

ارسال نظر