انتشار دوباره ویدیویی از رفتار تحقیرآمیز با دانش‌آموز

۱۳۹۷/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۲۶۷

سریال تنبیه دانش‌آموزان در مدارس به قسمت آخر نمی‌رسد و هر از چند گاهی تصاویر و ویدیوهایی از تنبیه، ضرب و شتم و کتک‌کاری در مدارس در فضای مجازی منتشر و دست به دست می‌شود و زنگ خطر کاهش اعتماد عمومی به گروه مرجع معلمین را به صدا در‌می‌آورد.

اخیرا فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد معلمی در حال فریاد زدن بر سر دانش‌آموز و اعمال رفتارهای تحقیر‌آمیز با وی است که البته آموزش و پرورش بوشهر اعلام کرد این اتفاق در یکی از مدارس غیر‌دولتی این منطقه رخ داده و پرونده معلم خاطی در دست بررسی است.صرف‌نظر از بالاگرفتن انتقادات از عملکرد نظارتی مدارس غیردولتی و وقوع اتفاقات ناگواری چون آزار و اذیت چند دانش‌آموز در مدرسه معین و

آتش‌سوزی در مدرسه محدثه زاهدان، ریشه‌یابی و برخورد با آسیب‌های اجتماعی در مدارس به ویژه «خشونت» در شرایط کنونی بسیار ضروری است و نباید به راحتی از کنار آن عبور کرد. محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و کارشناس آموزش و پرورش در این باره اظهار کرد: فارغ از جنبه‌های منفی انتشار فیلم‌هایی از تنبیه در مدارس و سایر مشکلات نظام آموزشی، بازتاب دادن مشکلات و به راه‌افتادن گفتمان غالب توجه به آموزش و پرورش و تاکید بر ضرورت در اولویت قرار گرفتن آن می‌تواند یکی از جنبه‌های مثبت باشد. البته اینکه یک دانش‌آموز با وجود ممنوعیت‌ها تلفن همراه با خود به کلاس درس آورده و از این رفتار نادرست معلم با همکلاسی‌اش فیلم‌برداری کرده نیز جای تامل دارد.

او افزود: تنبیه بدنی به هیچ‌وجه قابل دفاع نیست اما تنبیه در مدارس و مکتب‌های ایرانی ریشه دیرینه و اصلاح آن زمانبر خواهد بود. نمی‌توان انتظار داشت یک ماهه و یکساله اصلاح شود. این کارشناس آموزش و پرورش با بیان اینکه از سوی دیگر در جامعه‌ای که خشونت و رفتارهای تند مشاهده و برخی رفتارها با اعمال زور کنترل می‌شود، خانواده یعنی کوچک‌ترین نهاد اجتماعی نیز متاثر می‌شود گفت: گویی رفتار همراه با خشونت به نزج جامعه چسبیده باشد. نیک نژاد در ادامه به ایسنا گفت: از سوی دیگر با افت آموزشی در مدارس روبروییم، دانش‌آموزان آموزش گریز شده‌اند. همچنین فضای جامعه فضای کسالت‌آوری است و کنش‌های جمعی در اجتماع مانند شادی‌های دسته جمعی کم داریم تا نوجوانان بتوانند هیجان خود را تخلیه کنند.

او با بیان اینکه قضاوت درباره معلم عصبانی در این فیلم نباید یک‌طرفه صورت بگیرد اظهار کرد: افراد تجربه حسی حضور در این فضا را ندارند. معمولا ۷۰ درصد انرژی معلم در کلاس‌های شلوغ یا کلاس‌هایی که دانش‌آموز شلوغ کار دارند صرف کنترل انضباطی کلاس می‌شود. این معلم قطعا آموزش ندیده و نتوانسته اوضاع را کنترل و مدیریت کند. معلم نباید وضعیت را به جایی برساند که با دانش‌آموز درگیر شود و وقتی حس کرد تذکراتش کارساز نیست باید خودش از کلاس بیرون می‌رفت و از معاون مدرسه کمک می‌خواست.

 

ارسال نظر